بیماری سفیدک پودری فلفل

0

بیماری سفیدک پودری فلفل در مراحل اولیه آلودگی سبب ایجاد لکه‌های سبز روشن و یا زرد روشن در سطح بالایی برگها می شود که این نواحی با گذشت زمان نکروزه شده و خشک می‌شوند.

بیماری سفیدک پودری فلفل

آلودگی‌ اولیه سفیدک پودری فلفل با قرار دادن برگها در معرض نور و مشاهده پودر سفیدرنگ به راحتی قابل تشخیص می‌باشد. در گیاهان آلوده به بیماری سفیدک پودری به دلیل اینکه گیاه از پوشش برگ پایینی برخوردار است، میوه‌ها در معرض آفتاب سوختگی قرار می‌گیرند. این بیماری فقط برگها را آلوده می‌کند و به ساقه و میوه‌ها حمله نمی‌کند.

بیماری سفیدک پودری فلفل

علایم بیماری سفیدک پودری فلفل

علائم این بیماری ابتدا در برگ های قدیمی مشاهده می شود,روی سطح بالایی برگ ها بافت های سبز روشن یا رنگ پریده شکل می گیرد,باگسترش این بیماری این قسمت ها زرد شده و لبه های برگ آلوده به سمت بالا پیچیده می شود و روی سطح زیرین برگ بافت قارچ خاکستری یا سفید رنگ شکل گرفته و برگ ها به شکل بافت مرده در آمده و از ساقه جدا می شود.با از بین رفتن برگ ضعف عمومی درگیاه صورت گرفته و میوه در معرض آفتاب قرار می گیرد و آفتاب سوخته خواهد شد.

شرایط گسترش بیماری

عامل بیماری سفیدک پودری دامنه میزبانی بسیار وسیعی دارد. این قارچ هوازاد بوده و کنیدی‌های ناشی از محصولات قبلی و یا علف‌های هرز می‌تواند فاصله زیادی به وسیله باد انتقال یابد و به عنوان منبع اولیه آلودگی محسوب گردد. برای آلودگی نیازی به رطوبت بالای محیط نمی‌باشد.

در اثر برخورد قطرات باران به خاک و گیاه و همچنین حشرات در انتقال این قارچ موثر هستند. دمای بالا و نور کم (سایه) شرایط مناسبی برای توسعه این بیماری فراهم می‌کند.

سایر مطالب:

آفت مگس سفید فلفل
بیماری لکه باکتریای فلفل

کنترل بیماری سفیدک پودری فلفل

زراعی:

-ایجاد تهویه مناسب در گلخانه برای کنترل دما و رطوبت
-رعایت فاصله کاشت گیاه با سایر گیاهان
-هرس مناسب گیاه
-اجتناب از مصرف بیش از حد کود ازته
-انجام محلول پاشی ها در اول صبح؛به این دلیل که رطوبت روی سطح گیاه توسط آفتاب خشک شود.

شیمیایی:

-استفاده از سم لونا(بایر)
-گارد سیستمیک و فوزتیل ۹۵(پردیس کشاورز(
-قارچ کش دینوکاپ
-دومارک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )