بیماری کپک سفید فلفل یا پوسیدگی ساقه اسکلروتینیایی

0

بیماری کپک سفید فلفل یکی از بیماری های رایج گیاهان است و دامنه میزبانی گسترده ای دارد,که می تواند به گیاهانی مانندگوجه فرنگی,فلفل دلمه ای,خیار گلخانه ای, بادمجان و… آسیب برساند.

بیماری کپک سفید فلفل

-پاتوژن های این قارچ با پاتوژن کپک های پودری در سایر جنس ها تفاوت دارد ,به این دلیل که در داخل برگ رخ می دهد تا در سطح برگ.
-اسپور های جنسی به ندرت اتفاق می اُفتد ولی اسپور های غیر جنسی به مقدار زیاد تولید می گرددو می تواند با باد(جریان هوا) به سایر گیاهان انتقال یابد.
-آلودگی گیاهان می تواند در دامنه ی وسیع ۱۸ الی ۳۳ درجه ی سانتی گراد تحت رطوبت بالا یا پایین رخ دهد,در شرایط مساعد عفونت های ثانویه هر ۷ الی ۱۰ روز اتفاق می افتد و بیماری به سرعت گسترش می یابد.
-گاهی این بیماری توسط حشراتی مانند:شته,تریپس,مگس سفید منتقل می شود.
-استفاده بیش از حد کود ازته می تواند باعث ایجاد بیماری شود.

بیماری کپک سفید فلفل

علایم بیماری کپک سفید فلفل

اولین علایم بیماری کپک سفید فلفل تشکیل لکه‌های سبز تیره و آب سوخته روی اندام‌های هوایی (ساقه و میوه) می‌باشد. گاهی اوقات نواحی خشکی روی ساقه یا شاخه‌های گیاه میزبان تشکیل شده که این نواحی خشک با ایجاد یک لایه مرزی بین بافت‌های سالم و بیمار براحتی قابل تشخیص می‌باشد. این قارچ غالبا ساقه را از محل اتصال ساقه با خاک آلوده کرده و سبب پژمردگی و مرگ گیاه می‌گردد.

شما میتوانید برای استعلام قیمت و سفارش انواع بذر فلفل از طریق فروشگاه های اینترنتی شاپ ثمر و آفتاب اقدام نمایید.

از طرف دیگر جوانه‌های گل و دمبرگ‌ها نیز ممکن است در اثر آلودگی ریزش کنند. میوه ممکن است از طریق تماس مستقیم با سطح خاک و یا از ناحیه دمگل آلوده شود و خیلی سریع به یک بافت آبکی و نرم تبدیل شود. با پیشرفت بیماری میسلیوم‌های سفید و پنبه مانندی در سطح برگ نمایان می‌شود. همچنین اسکلروت‌های قارچ ممکن است در قسمت مغز ساقه و درون میوه تشکیل شوند که با گذشت زمان سیاه رنگ و سخت خواهند شد.

سایر مطالب:

بیماری لکه باکتریای فلفل

گره خوردن ریشه فلفل دلمه

شرایط گسترش بیماری

قارچ کپک سفید فلفل دامنه میزبانی وسیعی دارد و قادر است از فصلی به فصل دیگر به صورت اسکلروت در خاک و بقایای گیاهی بقا خود را حفظ کند. بیماری کپک سفید بیشتر در نواحی معتدل رخ می‌دهد با این حال گزارشاتی نیز از بروز این بیماری در نواحی گرم و خشک نیز شده است. شبنم، مه و بارندگی زیاد شرایط مناسبی برای توسعه این بیماری فراهم می‌کند.

مهم‌ترین عامل گسترش این بیماری در مسافت‌های طولانی، آسکوسپورهای هوازاد می‌باشد که از اسکلروت‌ها جدا شده‌ و به وسیله باد منتقل می‌شوند. جابجایی خاک‌های آلوده و استفاده از کودهای دامی که حیوانات از بقایای گیاهی آلوده به بیماری کپک سفید تغذیه کرده‌اند، از عوامل انتشار این بیماری برای فواصل نزدیک می‌باشد. آب آبیاری نیز از عوامل انتقال این بیماری از مزرعه‌ای به مزرعه دیگر می‌باشد.

کنترل بیماری کپک سفید فلفل

  • کشت گیاهان در خاک‌های با زهکشی مناسب
  • رعایت فاصله کشت بین گیاهان
  • آبیاری گیاهان در اوایل روز
  • حذف تمام بقایای محصول قبلی
  • عدم استفاده از کودهای دامی و گیاهی مشکوک به آلودگی به کپک سفید و یا استفاده از کود دامی و گیاهی استریل شده
  • رعایت تناوب زراعی با گیاهانی نظیر ذرت، غلات دانه ریز و گراس‌ها
  • ضدعفونی خاک گلخانه قبل از کشت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )