عارضه آفتاب سوختگی خیار 

0

عارضه آفتاب سوختگی خیار به علت عدم حفاظت میوه توسط برگ‌ها و یا به عبارتی ریزش تعداد زیادی از برگ‌های گیاه در اثر حمله آفات و یا بیماری‌ها به وجود می‌‮آید. 

عارضه آفتاب سوختگی خیار 

آفتاب‮سوختگی معمولا در میوه هایی از بوته خیار اتفاق می‮‌افتد که قبلا در شرایط نور کم رشد کرده‌اند ولی به طور ناگهانی به هر دلیلی در معرض تابش مستقیم و شدت نور بالا قرار می‌گیرند.

عارضه آفتاب سوختگی خیار 

علایم

زمانی که میوه‌ها در معرض تابش شدید آفتاب قرار می‌گیرند، بخش‌هایی از میوه به‌صورت نواحی خشک و سفید رنگ تغییر شکل می‌دهند. سلول‌هایی که در معرض تابش شدید آفتاب قرار گرفته‌اند به‌شدت آسیب می‌بینند و می‌میرند. بافت مرده سفید رنگ می‌شود و به‌تدریج چروکیده شده و از بین می‌رود.

علت عارضه آفتاب سوختگی خیار 

این عارضه به علت عدم حفاظت میوه توسط برگ‌ها و یا به عبارتی ریزش تعداد زیادی از برگ‌های گیاه در اثر حمله آفات و یا بیماری‌ها به وجود می‌‮آید.

عارضه آفتاب‮سوختگی معمولا در میوه هایی از بوته خیار اتفاق می‮‌افتد که قبلا در شرایط نور کم رشد کرده‌اند ولی به طور ناگهانی به هر دلیلی در معرض تابش مستقیم و شدت نور بالا قرار می‌گیرند.

اگر میوه همیشه در معرض نور کامل آفتاب قرار داشته باشد احتمال اینکه به این عارضه مبتلا شود کمتر است.

یکی دیگر از دلایل بروز این عارضه عدم برداشت اصولی میوه توسط کارگران می‌باشد. در زمان برداشت معمولا تعدادی از برگها در حین برداشت از بوته جدا می‌شوند، همچنین تعدادی از شاخه‌ها نیز شکسته می شوند که باعث می‌شود میوه‌های باقیمانده در معرض نور قرار گیرند.

سایر مطالب:

بیماری سوختگی گلگاه خیار

بدشکلی میوه خیار و عوامل تاثیر گذار در آن

در گیاهانی که میوه تیره دارند از جمله خیار ، عارضه آفتاب سوختگی ممکن است بعد از برداشت رخ دهد و باید بلافاصله پس از برداشت میوه اقدام به بسته‌بندی آن کرد. اما اگر نمی‌توان بسته‌بندی نمود باید میوه¬ها به مکانی مسقف که در معرض آفتاب قرار نگیرند منتقل کرد. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

کنترل عارضه آفتاب سوختگی خیار 

  • آبیاری و تغذیه کودی مناسب به منظور گسترش شاخ و برگ گیاه
  • استفاده از ارقام مقاوم به بیماری‌ها و آفات‬
  • استفاده به موقع از قارچکش‌ها برای جلوگیری از کاهش سطح برگ بوته
  • کنترل آفات به منظور جلوگیری از کاهش کانوپی مزرعه
  • دقت در هرس گیاهان به منظور جلوگیری از قرار گرفتن مستقیم میوه در برابر نور خورشید
  • برداشت اصولی میوه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )