بیماری کپک برگی گوجه فرنگی

0

بیماری کپک برگی گوجه فرنگی معمولاً در دو طرف شاخ و برگ و گاهی اوقات روی میوه ظاهر می شود. معمولاً میزبان اصلی این قارچ، بوته‌های گوجه فرنگی کشت شده در گلخانه هستند.

بیماری کپک برگی گوجه فرنگی

معمولاً میزبان اصلی این قارچ، بوته‌های گوجه فرنگی کشت شده در گلخانه هستند. این بیماری غالباً باعث آلودگی بافت‌های سبز گیاه (برگ، ساقه و شاخه) می‌شود.

این بیماری بیوتروف (انگل) است و در دمای ۲۰ درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی بالا گیاه گوجه فرنگی را آلوده می کند.

بیماری کپک برگی گوجه فرنگی

علایم بیماری کپک برگی گوجه فرنگی

علائم اولیه کپک برگی گوجه فرنگی به صورت لکه های پراکنده سبز مایل به زرد روی برگ های مسن ظاهر می شود. سپس لکه ها بزرگ می شوند، به هم می پیوندند، قهوه ای تا سیاه می شوند، به برگ های جوان باقی مانده سرایت می کنند و ممکن است باعث برگ ریزی شوند.

در عرض چند هفته لکه ها نکروزه می شوند و می میرند، اما اغلب به گیاه متصل می مانند و از این طریق به طور غیر مستقیم بر میزان عملکرد محصول تاثیر می گذارد. در موارد شدید میوه ها و شکوفه ها می توانند آلوده شوند.

عامل بیماری کپک برگی گوجه فرنگی

علائم بیماری کپک برگی توسط قارچ Mycovellosiella fulva ایجاد می شود که اسپورهای آن می توانند بدون میزبان به مدت ۶ ماه تا یک سال در دمای اتاق زنده بمانند.

نحوه خسارت

رطوبت طولانی مدت بر روی برگ و رطوبت محیطی بالای ۸۵ درصد باعث جوانه زنی هاگ ها می شود. دما باید بین ۴ تا ۳۴ درجه سانتیگراد باشد تا هاگ ها جوانه بزنند و دمای بهینه ۲۴-۲۶ درجه سانتیگراد می باشد. شرایط خشک و عدم وجود رطوبت بر روی برگ ها باعث اختلال در جوانه زنی می شود.

علائم معمولاً ۱۰ روز پس از تلقیح با ایجاد لکه هایی در دو طرف سطح برگ ظاهر می شود. در قسمت زیرین برگ، تعداد زیادی ساختار تولید کننده هاگ تشکیل شده .

این هاگ ها به راحتی از گیاهی به گیاه دیگر در اثر باد، برخورد قطرات آب و همچنین از طریق ابزار، لباس کارگران و حشرات پخش شوند. عامل بیماری در شرایط رطوبتی بالا، معمولاً از طریق روزنه برگها را آلوده می کند.

سایر مطالب:

دلایل بنفش شدن برگ‌های گوجه‌فرنگی

راه های کنترل بیماری آنتراکنوز گوجه فرنگی

علت قرمز نشدن گوجه ‌فرنگی

کنترل و مدیریت بیماری کپک برگی گوجه فرنگی

کنترل ارگانیک

تیمار بذر با آب داغ (۲۵ دقیقه در دمای ۱۲۲ درجه فارنهایت یا ۵۰ درجه سانتیگراد) برای جلوگیری از آلودگی بذرها به پاتوژن توصیه می شود.

می توان از قارچ های Acremonium strictum, Dicyma pulvinata, Trichoderma harzianum یا T. viride و Trichothecium roseum برای کاهش انتشار بیماری کپک برگی گوجه فرنگی استفاده کرد.

در آزمایشات گلخانه ای، رشد قارچ کپک برگی روی گوجه فرنگی توسط A.strictum، Trichoderma viride سویه ۳ و T. roseum به ترتیب ۵۳، ۶۶ و ۸۴ درصد مهار شد.

کنترل شیمیایی

از قارچ کش ها بایستی قبل از اینکه شرایط محیطی برای گسترش بیماری بهینه شود، استفاده کرد. ترکیبات توصیه شده برای استفاده در مزرعه عبارتند از کلروتالونیل، مانب، مانکوزب و فرمولاسیون مس. برای گلخانه ها دیفنوکونازول، ماندی پروپامید، سیموکسانیل، فاموکسادون و سایپرودینیل توصیه می شود.

اقدامات پیشگیرانه

  • از بذرهای گواهی شده، عاری از بیماری، وایته های مقاوم یا متحمل استفاده کنید.
  • تغییر تاریخ کشت به منظور کاهش شدت بیماری.
  • فاصله بین ردیف ها و بوته ها را به منظور افزایش گردش هوا و کاهش رطوبت رعایت کنید.
  • از کود دهی بیش از حد نیتروژن خودداری کنید.
  • تنظیم گردش هوا در داخل گلخانه.
  • رطوبت نسبی را زیر ۸۵ درصد و دمای شب را بالاتر از دمای بیرون نگه دارید (مناسب برای گلخانه).
  • از آبیاری قطره ای استفاده کنید و از آبیاری بارانی خودداری کنید.
  • از قیم، ریسمان یا هرس گیاه برای سرپا نگه داشتن آن و افزایش جریان هوا در داخل و اطراف آن استفاده کنید.
  • پس از برداشت، تمام بقایای گیاهان را حذف و از بین ببرید (سوزانید).

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )