درباره بیماری لکه شکلاتی باقلا

0

بیماری لکه شکلاتی باقلا مهم­ترین و مخرب­ترین بیماری رایج در مزارع باقلا می­ باشد که در تمام مناطق زیر کشت این گیاه مشاهده می ­شود. در شرایط آلودگی شدید، خسارت بیماری در ارقام متحمل ۳۴% و در ارقام حساس تا ۶۰% گزارش شده است.

بیماری لکه شکلاتی باقلا

بیماری گیاهی لکه شکلاتی یا لکه قهوه ای یکی از مهم ترین بیماری های باقلا است. عامل این بیماری گیاهی باعث آسیب به محصولات دیگری از جمله عدس، لوبیا، نخود و سویا می شود، اما بیشترین میزان خسارت روی بوته های باقلا مشاهده شده است.

بیماری لکه شکلاتی باقلا

علایم بیماری لکه شکلاتی باقلا

این بیماری عمدتا در گیاه باقلا رخ می دهد و علائم به صورت نقاط قرمز قهوه ای عمدتا بر روی برگها و همچنین بر روی ساقه ها و گلها نیز قابل مشاهده می باشد. همزمان با بزرگ شدن نقاط، مرکز آنها سوخته و خاکستری شده که دارای حاشیه قرمز قهوه ای می باشند.

این نقاط می توانند به هم پیوسته و تشکیل لکه های شکلاتی رنگ در سطح برگها را دهند. نوع تهاجمی (ولی نادر) این بیماری باعث سیاه شدن برگ و ساقه ها شده که این تصور را ایجاد می کند که برگها توسط پودر شکلات پوشیده شده اند. در نهایت این امر سبب کاهش رشد و کوتاهی گیاه شده و یا سبب از بین رفتن بخشی یا کل سیستم ساقه می گردد. در برخی موارد، جوانه های گل به صورت نارس باقی می مانند.

عامل بیماری لکه شکلاتی باقلا

قارچ عامل بیماری، پارازیت ضعیفی است که بیشتر به قسمت های مسن و ضعیف گیاه حمله می­ کند. بنابراین برگچه ­های جوان گیاه به این بیماری مقاوم هستند. به عبارت دیگر سن گیاه در زمان آلودگی، اهمیت زیادی دارد.

نحوه خسارت

زمستان گذرانی عامل بیماری به مدت چهار سال روی بقایای گیاهی داخل خاک و بذور آلوده صورت می گیرد. این بیماری در مراحل پایانی رشد بوته خسارت بیشتری ایجاد می کند. کمبود عناصر پتاسیم و فسفر، تغذیه آفات و کشت متراکم بوته ها باعث افزایش حساسیت گیاهان به این بیماری می گردد. شرایط آب و هوایی مرطوب و محدوده دمای ١٨ الی ٢١ درجه سانتی گراد تاثیر زیادی در رشد عامل بیماری دارد.

سایر مطالب:

گیاه باقلا ،آشنایی با کاشت ،داشت و برداشت آن
آفات باقلا و راه های مبارزه با آن ها

کنترل و مدیریت بیماری لکه شکلاتی باقلا

کنترل ارگانیک

تاکنون هیچ روش اقتصادی برای کنترل این بیماری یافت نشده است.

کنترل شیمیایی

کنترل تلفیقی با رویکرد پیشگیرانه به همراه کنترل بیولوژیک (در صورت وجود) را همیشه در نظر داشته باشید. تا به امروز، روش کنترلی اقتصادی مقرون به صرفه در برابر لکه شکلاتی باقلا پیدا نشده است. در برخی موارد، استفاده از قارچکش ها در طول دوره گلدهی باقلا می تواند از شدت خسارت جلوگیری کند.

اقدامات پیشگیرانه

  • استفاده از بذرهای سالم و گواهی شده.
  • رعایت فواصل کشت.
  • اجتناب از کشت مداوم باقلا در یک زمین.
  • استفاده از ارقام مقاوم به بیماری.
  • تنظیم pH خاک با اضافه کردن آهک به آن در صورت نیاز.
  • استفاده متعادل و به موقع از کودها.
  • اجتناب از مصرف زیاد کودهای نیتروژنه.
  • بازدید منظم از مزرعه به منظور مشاهده علائم بیماری لکه شکلاتی.
  • جمع آوری و از بین بردن بقایای گیاهی بعد از برداشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )