بیماری پیچیدگی برگ پنبه

0

بیماری پیچیدگی برگ پنبه (cotton leaf curl)، یک بیماری جدی در پنبه و سایر گونه های تیره malvaceae، خسارات عمده ای را به این محصولات در سرتاسر نواحی گرمسیری وارد نموده است. 

بیماری پیچیدگی برگ پنبه

این بیماری توسط ویروس پیچیدگی برگ پنبه ایجاد می شود که توسط مگس سفید منتقل می شود. گسترش این بیماری تا حدی با وزش باد تعیین می شود زیرا شدت وزش باد از عوامل موثر بر انتقال مگس سفید به مناطق دورتر می باشد. مگس سفید در اواسط تا اواخر فصل رشد گیاه، بیشترین جمعیت را دارد.

بیماری پیچیدگی برگ پنبه

علایم بیماری پیچیدگی برگ پنبه

علایم اصلی این ویروس پیچ خوردن برگ ها به سمت بالا است. علاوه بر این، ضخیم شدن و تیرگی رگبرگ ها و تغییر شکل برگ ها مشاهده می شود. گلها ممکن است بسته مانده و به همراه غوزه ها ریزش داشته باشند. اگر گیاهان در اوایل فصل به این بیماری آلوده شوند، رشد آنها متوقف شده و عملکرد به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

عامل بیماری پیچیدگی برگ پنبه

عامل بیماری، ویروس پیچیدگی برگ پنبه (clcuv) از جنس begomovirus و تیره geminiviridae است. 

علت

گسترش این بیماری تا حدی با وزش باد تعیین می شود زیرا شدت وزش باد از عوامل موثر بر انتقال مگس سفید به مناطق دورتر می باشد. مگس سفید در اواسط تا اواخر فصل رشد گیاه، بیشترین جمعیت را دارد. از آنجا که این ویروس از طریق بذر منتقل نمی شود، ویروس از طریق میزبان های جایگزین (مانند تنباکو و گوجه فرنگی) و علف های هرز به فصل بعد منتقل می شود.

عواملی نظیر بارندگی، نهال های آلوده، وجود علف های هرز و دامنه دمایی ۲۵-۳۰ درجه سانتی گراد باعث گسترش این بیماری می شوند. گیاهان پنبه در نهالستان ها و در مراحل گیاهچه ای و رشد رویشی بیشتر در معرض آلودگی هستند.

سایر مطالب:

بیماری سوختگی باکتریایی پنبه یا بلایت باکتریایی پنبه
همه چیز درباره عسلک پنبه Bemisia tabaci
کرم خاردار پنبه ،چرخه زندگی و روش های کنترل آن

کنترل و مدیریت بیماری پیچیدگی برگ پنبه

کنترل ارگانیک

جمعیت مگس سفید را می توان به طور کلی توسط دشمنان طبیعی (مانند lacewings, bigeyed bugs, minute pirate bugs) کنترل کرد. در نتیجه، به منظور محافظت از دشمنان طبیعی ناقل این ویروس باید از استفاده بی رویه سموم شیمیایی جلوگیری کرد.

از روغن نیم یا روغن های پایه نفتی می توان برای پوشش برگ به ویژه زیر برگ ها استفاده کرد. همچنین در تحقیقات اخیر استفاده از عوامل کنترل بیولوژیکی مانند سویه های باکتریایی جدا شده مفید (باسیلوس ، سودوموناس و بورخولدریا) در کاهش بروز ویروس موثر بوده اند.

کنترل شیمیایی

در گام اول مدیریت، کنترل تلفیقی شامل اقدامات پیشگیرانه و استفاده از عوامل کنترل بیولوژیک توصیه می شود. هیچ روش شناخته شده ای برای کاهش ویروس پیچیدگی برگ پنبه وجود ندارد. از حشره کش هایی نظیر ایمیداکلوپراید یا دینوتفوران می توان برای کنترل جمعیت مگس سفید استفاده کرد. به دلیل ظهور مقاومت در مگس سفید نسبت به حشره کش ها، باید از سموم با احتیاط بیشتری و به شکل تناوبی استفاده کرد.

اقدامات پیشگیرانه

  • استفاده از بذور گواهی شده و نهال های دارای گواهی سلامت.
  • کنترل جمعیت مگس سفید به خصوص در مرحله گیاهچه ای گیاه.
  • کنترل علف های هرز داخل و بیرون مزارع.
  • اجرای تناوب زراعی و پرهیز از کاشت پنبه در نزدیکی میزبان های دیگر این ویروس.
  • شخم یا سوزاندن بقایای گیاهی پس از برداشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )