عارضه پوسیدگی گلگاه و راههای پیشگیری و کنترل

0

عارضه پوسیدگی گلگاه یا Blossom End Rot به حالتی گفته می شود که قسمت انتهایی میوه گیاهانی از قبیل فلفل های دلمه ای و قلمی،  گوجه فرنگی و هندوانه سیاه یا قهوه ای تیره شده و غیر قابل استفاده می شود.

عارضه پوسیدگی گلگاه

سلول های انتهایی میوه این گیاهان به دلیل کمبود کلسیم دچار مرگ سلولی شده و این کمبود به صورت لکه های سیاه و یا قهوه ای تیره در قسمت انتهایی میوه خود را نشان می دهد. این لکه های انتهایی در گذر زمان و ادامه کمبود کلسیم به هم متصل شده و قسمت اعظم میوه را فرا می گیرد که غیر قابل استفاده می شود.

بیماری پوسیدگی گلگاه

علایم :

پوسیدگی گلگاه با ظاهر شدن یک لکه بدون شکل مشخص در نوک میوه قابل تشخیص می باشد. اندازه و رنگ این لکه ها متفاوت است. در مراحل اولیه رشد میوه، سبز روشن است و با بلوغ میوه قهوه ای و سیاه می شود.

بافت های میوه قوام خود را از دست داده و فرو رفته شده و نوک آن در نهایت ظاهر صافی پیدا می کند. پوسیدگی سیاه داخلی نیز می تواند در میوه هایی با علائم خارجی کوچک یا بدون علائم ایجاد شود.

دلایل :

پوسیدگی گلگاه یک اختلال فیزیولوژیکی است که در اثر کمبود کلسیم در بافت میوه ایجاد می شود. هیچ گونه آفات یا عوامل بیماری زایی در آن دخیل نمی باشد. کلسیم باعث تقویت و استحکام بافت ها می شود. کمبود کلسیم می تواند به دلیل در دسترس نبودن این ماده مغذی در خاک یا ناتوانی گیاه در جذب و توزیع آن در میوه ها باشد.

این امر منجر به تخریب ساختار بافت می شود و در نتیجه مناطق مشخص تیره و فرورفته ایجاد می شود. آبیاری نامنظم یا آسیب ریشه می تواند علت کمبود کلسیم باشد.

سایر مطالب:

آفات و بیماری های فلفل دلمه ای

کنترل و مدیریت عارضه پوسیدگی گلگاه

کنترل ارگانیک

مواد غنی از کلسیم مانند سنگ آهک، آرد بازالت، آهک سوخته، دولومیت، گچ و آهک سرباره را به خاک اضافه کنید.

کنترل شیمیایی

کنترل تلفیقی با رویکرد پیشگیرانه به همراه کنترل بیولوژیک (در صورت وجود) را همیشه در نظر داشته باشید. محلول پاشی کلرید کلسیم را به عنوان اقدامی اضطراری بر روی شاخ و برگ محل پاشی کنید، اما در دفعات زیاد یا در مقادیر زیاد اسپری نکنید.

اقدامات پیشگیرانه

  • میزان pH خاک را تنظیم کنید، به عنوان مثال از طریق آهک دادن.
  • برای مرطوب نگه داشتن خاک از مالچ استفاده کنید.
  • اجتناب از آسیب رساندن به ریشه گیاه از طریف عملیات کشت عمیق.
  • از میزان کود نیتروژن کاسته و بر میزان کلسیم بیفزایید.
  • آبیاری منظم در دوره های خشک.
  • از آبیاری زیاد خودداری کنید و اجازه دهید زهکشی خوبی از مزارع انجام شود.
  • از فرم نیترات نیتروژن به جای آمونیوم استفاده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )