آفت سنک گلابی

0

آفت سنک گلابی با نام علمی stephanitis pyri به عده زیادی از درختان میوه دانه دار و هسته دار حمله می کند ولی حشره‌ای است که در درجه اول به سیب و گلابی خسارت می‌زند.

آفت سنک گلابی

در زیر برگ زندگی کرده و از شیر و نبات مکیده و در سطح فوقانی بر گ لکه های زرد کم رنگ که در اثر نیش آفت بوجود آمده مشاهده می شوند.به درختانی مانند گلا بی، سیب، آلبالو، گیلاس و هلو حمله می نماید.اولا سمپاشی زمستانه بی اثر نیست ثانیأ در اواسط بهار سمپاشی با یکی از سموم فسفره مانند گوزاتیون به نسبت ۵/۱ در هزار بایدن انجام شود.

آفت سنک گلابی

علایم آفت سنک گلابی

هم بالغین و هم نیمف‌های سنک گلابی خسارت‌زا هستند. در اثر تغذیه‌ی این آفت برگ‌ها در محل تغذیه به دلیل از دست رفتن کلروفیل رنگ پریده شده و این خسارت به صورت نقاط زرد رنگ تا قهوه‌ای در قسمت‌های بالایی برگ دیده می‌شود. 

پشت برگ‌ها توسط فضولات و ترشحات چسبناک آفت پوشیده می‌شوند درختان آلوده ضعیف می‌شوند. در اثر خسارت گاهی ممکن است برگ‌ها ریزش کنند. در صورت شدت خسارت جوانه‌های میوه نمی‌توانند رشد کنند و همچنین گاهی میوه‌های تشکیل شده ریزش می‌کنند. 

خسارت آفت سنک گلابی

آثار خسارت این آفت در سطح بالایی برگها به صورت لکه های وسیع خاکستری رنگ مشاهده می شود و در حالات حمله شدید که در تابستان های گرم و خشک اتفاق می افتد تمام سطح برگ به رنگ زرد متمایل به خاکستری در می آید.

در سطح زیرین برگ لکه های متراکم قهوه ای رنگ همراه با پوسته و خود حشرات در حالات مختلف مشاهده می شود.

برگهای آلوده در محل های تغذیه فاقد کلروفیل شده و محل نیش حشرات به صورت نقاط زرد رنگی در سطح فوقانی برگها مشاهده می شود و سرانجام سفید رنگ می شوند.

زیست شناسی

سنک گلابی زمستان را به صورت حشره کامل که از لحاظ جنسی هنوز بالغ نشده است در زیر پوستک درختان و زیر برگهای خشک درز و شکاف تنه درخت و دیوار و سایر پناهگاه ها به سر می‌برد.

طول بدن حشرات کامل حدود ۳ تا ۴ میلیمتر و به رنگ قهوه ای مایل به خاکستری می‌باشد. بالها مشبک، طول بالها تقریباً دو برابر طول بدن است.
در بهار حشرات کامل مصادف با باز شدن کامل برگها ظاهر می‌شودند و پس از جفت‌گیری حشرات ماده داخل نسج در سطح زیرین برگ تخمریزی می‌کنند و روی آنها را با ترشحات سیاه رنگ می‌پوشاند.

پوره‌ها به فاصله ۳۰ تا ۴۰ روز از تخم خارج می‌شوند. دوره پورگی ۴ تا ۵ هفته و در این مدت پوره‌ها ۵ بار جلد عوض می‌کنند. ۲ تا ۳ نسل در سال دارد.

مطالب مرتبط :

بیماری لکه سیاه گلابی ، علایم و کنترل آن

روش های کنترل آفت سنک گلابی

زراعی:

۱-جمع آوری و از بین بردن برگهای خشک و ریزش یافته در پای درخت ۲-تمیز کردن پوستکهای تنه درختان آلوده به منظور از بین بردن محل زمستانه و خود افراد زمستانگذران ۳-اجرای شخم پاییز

شیمیایی:

کنترل شیمیایی با نسل اول و دوم کرم سیب در دهه اول خرداد و اواخر تیر ماه باعث از بین رفتن حشرات کامل و پوره سنک گلابی شده و به همین دلیل در باغات تجاری خسارت این آفت قابل توجه نمی باشد.

سمپاشی در بهار و تابستان در مراحل پورگی و هنگامی که حشرات کامل مشغول تغذیه می باشند با یکی از سموم فسفره یا سیستمیک به خوبی مؤثر است و اصولا در باغاتی که عملیات منظم سمپاشی انجام می گیرد این آفت به ندرت ایجاد خسارت اقتصادی می کند. سموم تماسی در صورتی که در سطح زیرین برگ پاشیده شود روی حشرات کامل و پوره ها مؤثر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )