هیپوکلسمی یا تب شیر در گاو ها

0

هیپوکلسمی یا تب شیر به معنای کمبود و پایین بودن غلظت کلسیم در خون است. زمانی رخ می‌دهد که گاو قادر به جایگزینی کلسیم ازدست رفته از طریق آغوز و شیر نباشد.

تب شیر یا هیپوکلسمی

این بیماری، از جمله مهمترین بیماری‌های متابولیکی است که در بازه زمانی اواخر آبستنی تا بعد از زایمان می‌تواند بروز کند. در این بیماری بسته به عوامل مختلف، با درجات مختلفی کلسیم خون کاهش یافته و حیوان قادر به جایگزینی کلسیمی که از طریق آغوز و شیر از دست‌ رفته، نمی‌باشد. در نتیجه نشانه‌هایی در دام بروز می‌گردد که در صورت وخیم شدن وضعیت و عدم رسیدگی، می‌تواند منجر به مرگ حیوان شود.

هیپوکلسمی

هیپوکلسمی در شمار عواملی است که می‌تواند با کاهش انقباض‌ها و حرکات دستگاه گوارش مصرف غذا را پایین آورد. حتی حیوان را به ابتلا به جابه‌جایی شیردان نیز مستعد سازد. این بیماری به اشکال بالینی و تحت بالینی بیشتر در خلال ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از زایمان رخ می‌دهد. هرچند رخداد شکل بالینی آن (تب شیر) چند روزی قبل یا بعد از زایمان نیز محتمل است.

هیپوکلسمی

علایم هیپوکلسمی

هیپوکلسمی آثاری نظیر بروز تب شیر، کاهش ماده خشک مصرفی، افزایش کتوز، جابجایی شیردان و کاهش تولید دارد. هیپوکلسمی موجب افزایش کورتیزول می شود که به نوبه خود عملکرد سیستم ایمنی (کاهش غلظت نوتروفیل ها و عملکرد آنها) را مختل می کند. که می تواند موجب بروز بیماری های ثانویه مثل متریت گردد. همچنین نشان داده شده است که گاوهای با مشکلات زایمانی (سخت زایی، مرده زایی، دو قلو زایی) معمولا هیپوکلسمی بیشتری را بعد از زایش تجربه می کنند.

سایر مطالب:

دلایل ایجاد جفت ماندگی در گاو

مهم ترین دلایل برگشتگی شیردان گاو شیری

روش های مقابله

راهکارهای مقابله با هیپوکلسمی در دامداری ها شامل استفاده از نمک های آنیونی در جیره گاوهای انتظار زایش، افزایش منیزیم جیره، تزریق وریدی کلسیم و استفاده از نوشیدنی های کلسیمی برای گاوها است.

استفاده از نمکهای آنیونی در جیره دامهای انتظار زایش باعث بروز حالت اسیدی ملایم در خون گاو شده. به دام کمک می کند کلسیم را از استخوان ها برداشت کرده. از افت کلسیم خون در هنگام زایمان جلوگیری کند.


کاهش pH خون باعث اسیدوز خفیف شده و هورمون های موثر در بازجذب کلسیم از استخوان را بهبود می‌بخشند. این کار به عمل مناسب ماهیچه ها کمک کرده و احتمال بروز تب شیر، جفت ماندگی، متریت و برگشتگی شیردان را کاهش می‌دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )