بیماری پوسیدگی سفید سیر

0

بیماری پوسیدگی سفید سیر بروی محصولات زراعی همچون پیاز ، سیر ، پیاز ، تره فرنگی ، لوبیا و انواع گیاهان زینتی پیازی است و عامل آن Sclerotium cepivorum است .

بیماری پوسیدگی سفید سیر

بیماری پوسیدگی سفید سیر ، از زمان اواسط دوره رشد(هوای خنک و مرطوب بهار) علائم میتوانند بروز پیدا کنند تا قبل از برداشت که باعث کاهش شدید عملکرد،کیفیت،یا نابودی کل محصول شود.

بعد از برداشت محصول قارچ ها بر روی بقایای گیاهی باقی مانده در خاک می مانند و ماندگاری آنها در خاک حدود ۲۰ سال هست که این خود یک مشکل اساسی برای کشت های بعدی سیر یا سایر گیاهان هم خانواده خود ایجاد میکند.

قارچ ها تا زمانی که مواد غذایی دریافت نکنند به حالت رکود در خاک می مانند و بعد از کشت سیر با دریافت ترشحات حاصل از ریشه گیاه مجددا فعال میشوند.

بیماری پوسیدگی سفید سیر

علائم بیماری پوسیدگی سفید سیر

به صورت زردی برگ های پایینی و مسن و به تدریج به سمت برگ های داخلی و جوان. این حالت ممکن است همزمان با آماده شدن گیاهان برای برداشت باشد ، بنابراین بیماری تا زمان برداشت محصول می تواند مخفی بماند. با کشیدن گیاه به سمت بالا به راحتی از خاک خارج می شود.

حالت لهیدگی و لزج مانندی در ساقه و سوخ ها(غده ها یا همان خود پیاز ها) ایجاد میشود که همان پوسیدگی هست و بعد همین قسمت ها را پوشش سفید رنگی که همان میسلیوم های قارچ هستند فرا میگیرد.

عامل بیماری پوسیدگی سفید سیر

بیماری پوسیدگی سفید توسط قارچ خاکزی Sclerotium cepivorum ایجاد می شود. گیاهان معمولاً از طریق خاک آلوده می شوند، جایی که عامل بیماری زا می تواند تا ۲۰ سال زنده بماند.

نحوه خسارت

شدت بیماری همبستگی زیادی به میزان قارچ موجود در خاک دارد. پس از ایجاد بیماری، از بین بردن عامل بیماری زا تقریبا غیرممکن است. عصاره های ریشه Allium شرایط مناسبی را برای چرخه زندگی و توسعه قارچ فراهم می کند.

ظهور این بیماری به شدت با شرایط خنک (۱۰ تا ۲۴ درجه سانتیگراد) و خاک مرطوب مرتبط است و می تواند توسط شبکه قارچی در زیرزمین، آب سطحی، ابزار و اندام های گیاهی پخش شود.

بیماری پوسیدگی سفید یکی از تهدیدهای اصلی در پیاز است و می تواند منجر به کاهش زیاد عملکرد شود. قبل از کار در مزرعه دیگر، ابزار و تجهیزات را حتما ضدعفونی کنید.

سایر مطالب:

بیماری لکه ارغوانی سیر

خاک مناسب برای کاشت گیاه سیر

چندین روش کنترلی بیولوژیک با استفاده از قارچ های آنتاگونیست وجود دارد. به عنوان مثال، گونه های Trichoderma ،Fusarium Gliocladium یا Chaetomium انگل قارچ پوسیدگی سفید هستند و می توان از آنها برای کاهش رشد پاتوژن استفاده کرد.

قارچ های دیگر شامل Trichoderma harzianum ،Teratosperma oligocladum یا Laterispora brevirama نیز بسیار مثر هستند. عصاره سیر می تواند برای تحریک و توسعه عامل بیماری و تولید اسپور در زمانی که مزارع خشک هستند استفاده شود. این امر باعث کاهش بروز بیماری در فصول بعدی می شود.

غده سیر باید باز و خرد شود و با ۱۰ لیتر آب مخلوط شود. سپس می توان آن را به میزان ۱۰ لیتر در ۲ متر مربع به مزرعه اضافه کرد. دمای ایده آل برای این کار حدود ۱۵ تا ۱۸ درجه سانتی گراد می باشد زیرا چنین دمایی برای عامل قارچی بیماری پوسیدگی سفید مناسب می باشد.

کنترل شیمیایی

کنترل تلفیقی با رویکرد پیشگیرانه به همراه کنترل بیولوژیک (در صورت وجود) را همیشه در نظر داشته باشید. در مورد بیماری پوسیدگی سفید تلفیق روش های بیولوژیکی و زراعی می تواند در کاهش آلودگی بسیار موثر باشد.

در صورت نیاز به قارچ کش ها می توان از تبوکونازول، فلودی اکسونیل، پنتوپراید یا ایپرودیون قبل از کاشت در خاک و یا بعد از کاشت محلول پاشی استفاده کرد. روش کاربرد بستگی به عامل فعال مورد استفاده برای درمان دارد و باید قبل از آن بررسی شود.

اقدامات پیشگیرانه

  • از واریته های با حساسیت کمتر مانند پیاز قرمز استفاده کنید.
  • از بذرهای گواهی شده یا غده های سالم استفاده کنید.
  • قبل از کاشت قاعده غده را از نظر وجود هرگونه کپک بررسی کنید.
  • در صورت عدم وجود غده های سالم، استفاده از بذر به جای غده توصیه می شود.
  • برای جلوگیری از حالت غرقابی، از وجود یک زهکشی مناسب اطمینان حاصل کنید.
  • از مصرف زیاد کود نیتروژن خودداری کنید.
  • گیاهان یا مزارع را به طور مرتب از نظر هر گونه علامت بیماری بررسی کنید.
  • گیاهان آلوده را حذف کرده و با سوزاندن آنها را از بین ببرید.
  • برای جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری، گیاهان آلوده را کمپوست نکنید.
  • قبل از عملیات درون مزرعه، تجهیزات و ابزار را با دقت بشویید یا ضدعفونی کنید.
  • اجرای تناوب با گیاهان غیرمیزبان.
  • شخم عمیق بزنید و خاک را در معرض تابش خورشید قرار دهید.


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )