آفت پروانه میوه خوار بادمجان یا EFSB بادمجان

0

آفت پروانه میوه خوار بادمجان یا EFSB بادمجان از سال ۱۳۷۶در استان مازندران و در شهرهای نور ، محمد آباد ، ساری و آمل روی میوه بادمجان در سطح وسیع و به طور محدود روی گوجه فرنگی خسارت وارد می سازد.

آفت پروانه میوه خوار بادمجان

این آفت در طول یک سال، حداکثر پنج نسل همپوشان در مرحله فعال خود می توانند داشته باشند. در زمستان لاروها در داخل خاک به خواب زمستانی می روند. این آفت از بسیاری از گیاهان دیگر مانند گوجه فرنگی و سیب زمینی تغذیه می کند.

آفت پروانه میوه خوار بادمجان

علایم آفت پروانه میوه خوار بادمجان

اولین علامت قابل مشاهده وجود این آفت، پژمردگی نوک ساقه ها در نتیجه تغذیه اولیه لاروها است. بعداً گلها، جوانه های گل و ساقه نیز تحت تأثیر قرار می گیرند. لاروهای جوان قسمت انتهایی رگبرگ اصلی برگهای بزرگ و شاخه های نرم و نازک را سوراخ کرده و به ساقه نفوذ می کند.

لاروهای بالغ به میوه ها وارد می شوند و سوراخ های ورودی کوچکی را با فضولات خشک شده می گذارند. داخل میوه توخالی، تغییر رنگ یافته و مملو از فضولات است.

پژمردگی و ضعیف شدن گیاهان ممکن است در هجوم شدید رخ دهد و باعث کاهش عملکرد شود. میوه های تولید شده توسط آن گیاهان ممکن است برای مصرف نامناسب باشند. زمانی که جمعیت قابل توجهی در چندین نسل جمع شده باشد، خسارت شدیدتر خواهد بود.

خسارت پروانه میوه خوار بادمجان

لارو آفت با تغذیه از سرشاخه و برگ و ایجاد تونل داخل میوه ایجاد خسارت می کند. لاروهای جوان آفت به شاخه و گل های گیاه حمله می نمایند ، ولی لاروهای مسن تر داخل میوه ایجاد تونل می کنند . لاروها روی میوه ها سوراخ ریزی به وجود می آورند که پر از فضولات لارو می شود. هر میوه ممکن است دارای ۲۰ عدد لارو باشد.

شما میتوانید بذر بادمجان و انواع کود را از فروشگاه اینترنتی شاپ ثمر خریداری کنید.

زیست شناسی پروانه میوه خوار بادمجان

حشرات ماده تخم های خود را به صوت انفرادی و یا دسته ای در پشت برگ ، ساقه ، غنچه و قاعده میوه گیاهان میزبان قرار می دهند .

لارو سن یک پس از خروج از تخم ، در ساقه یا میوه حفره کوچکی ایجاد کرده و شروع به تغذیه از آن می کنند. پس از تغذیه کامل ، لاروها در روی ساقه ها یا بوته های خشک شده و یا برگ های ریخته شده در سطح زمین به شفیره تبدیل می شوند .

این آفت با تغذیه از برگ و میوه باعث ضعف گیاه و تولید میوه های غیر قابل مصرف می شود . هنگامیکه جمعیت آفت به علت تعدد نسل افزایش یابد خسارت بسیار شدید است . این حشره در شرایط آب و هوایی گرم منطقه چند نسلی بوده و دارای تداخل نسل است.

سایر مطالب:

بیماری ساق سیاه بادمجان

بیماری سوختگی یا بلایت فوموپسیس بادمجان

کنترل و مدیریت آفت پروانه میوه خوار بادمجان

کنترل ارگانیک

چندین انگل از لاروهای این آفت تغذیه می کنند، به عنوان مثال Pristomerus testaceus ،Cremastus flavoorbitalis و Shirakia schoenobic. گونه های Pseudoperichaeta ،Braconids و Phanerotoma نیز باید ترویج و یا در این زمینه در مزارع معرفی شوند.

عصاره هسته دانه چریش (NSKE) 5 درصد یا اسپینوساد نیز می تواند در میوه های آلوده استفاده شود.

برای جلوگیری از تخم گذاری، می توانید تورهایی با ماده چسبنده استفاده کنید. اگر چسب در دسترس نیست، تورهای ۴۰ سانتیمتری را در ارتفاع ۲ متر قرار دهید.

کنترل شیمیایی

کنترل تلفیقی با رویکرد پیشگیرانه به همراه کنترل بیولوژیک (در صورت وجود) را همیشه در نظر داشته باشید. مبارزه با این آفت بسته به مرحله آلودگی و فصل متفاوت خواهد بود.

استفاده از سویمول (۰.۱٪) یا مالاتیون (۰.۱٪) در فواصل زمانی منظم، هجوم آفات را تحت کنترل نگه می دارد. در زمان رسیدگی و برداشت میوه در استفاده از پیرتروئیدهای مصنوعی و حشره کش ها خودداری کنید.

اقدامات پیشگیرانه

  • استفاده از واریته های مقاوم در صورت امکان.
  • در صورت امکان کشت مخلوط میزبان های حساس با گونه های دیگر مانند رازیانه، گشنیز به مدت دو فصل.
  • محل کشت را به طور مرتب از نظر علائم بیماری زا کنترل کنید.
  • برگ ها، شاخه ها یا میوه های آسیب دیده باید جدا کرده و در فاصله ای دور از مزرعه از بین بروند.
  • زمین را از میوه ها، برگها و شاخه های افتاده تمیز نگه دارید.
  • در صورت آلودگی شدید، کل گیاه باید ریشه کن شده و از بین برود.
  • از موانع توری نایلونی برای جلوگیری از مهاجرت پروانه به سایر محصولات یا مزارع استفاده کنید.
  • از تله های فرمونی برای جذب یا صید پروانه استفاده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )