آفت مگس مینوز اسفناج

0

آفت مگس مینوز اسفناج نیز دارای دامنه بسیار وسیعی بوده و تا کنون بیش ازز ۴۰ گونه گیاهی گزارش شده است.این آفت که به آفت مگس چغندر هم معروف هست یکی از آفات مهم اسفناج به شمار می رود.

آفت مگس مینوز اسفناج

 این آفت در استان‌های خوزستان، کرمان، هرمزگان و تهران خسارت زیادی به محصولاتی مانند نخود، لوبیا، سبزی‌ها و گوجه‌فرنگی وارد کرده است.
این آفت می‌تواند در هر دو مرحله بلوغ و لاروی باعث ایجاد خسارت زیادی شود.

آفت مگس مینوز اسفناج

علایم آفت مگس مینوز اسفناج

در اثر تغذیه لاروها در هر دو طرف سطح برگ خطوط خاکستری کمرنگ مارپیچی شکل یا نامنظم ڟاهر می شود. این دالان ها معمولا محدود به رگبرگ های برگ هستند و فضولات سیاه رنگ به جای مانده از لاروها در درون دالان ها به صورت ردپایی از آنها قابل مشاهده می باشد.

این دالان ها ممکن است که در تمام برگهای گیاه ایجاد شود. برگ های خسارت دیده ممکن است پیش از موعد مقرر بریزند و این امر سبب کاهش محصول و اندازه میوه خواهد شد. در اثر کاهش برگ، میوه ها دچار آفتاب سوختگی خواهند شد.

عامل آفت مگس مینوز اسفناج

توسط چندین مگس متعلق به خانواده Agromyzidae ایجاد می شود. این خانواده دارای چندین هزار گونه با پراکنش جهانی است. دو گونه Liriomyza sativae و Liriomyza trifolii از مگس های مینوز در ایران گزارش شده است.

در بهار، حشرات ماده بافت های برگ را سوراخ می کنند و معمولا در امتداد حاشیه های برگ تخم گذاری می کنند.

شناخت بیماری مینوز برگ اسفناج

در مورد این آفت به موارد زیر تو ّجه نمائید :

  1. لاروهای این آفت در داخل برگ های اسفناج دالان می سازند و از آن تغذیه می کنند.
  2. این آفت به عنوان “مگس چغندر” نیز شناخته می شود.

نحوه ایجاد خسارت توسط مگس مینوز:

خسارتی که توسط این افت ایجاد می‌شود به دو طریق دیده می‌شود:

الف) خسارت مستقیم: 

این توع از خسارت در واقع به دلیل همان تغذیه لاروها ایجاد می‌شود که این عمل سبب کاهش قابل توجه میزان فتوسنتز برگ و در نتیجه ریزش برگ در زمان زودتر از موعد خودش می‌شود.

ب) خسارت غیر‌مستقیم:

در واقع تغذیه حشره‌های ماده بالغ از طریق سوراخ های ایجاد شده بوسیله لاروها باعث انتقال ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌های بیماری‌زا شده که این همان خسارت غیر‌مستقیم وارد شده می‌باشد.

برای تشخیص خسارت و حضور آفت در گیاهان میزبان چه در گلخانه و چه در فضای باز بایستی برگ‌های گیاهان را به طور مرتب و هر هفته باردید کرد. همچنین از نکات قابل توجه دیگر در مورد کشت محصول درگلخانه، بازدید دقیق و با دقت زیاد نشاء‌هایی است که وارد گلخانه می‌شوند.

سایر مطالب:

مگس مینوز گلخانه و چگونگی کنترل آن
گیاه اسفناج ، بیماری‌ها و آفات

کنترل و مدیریت آفت مگس مینوز اسفناج

کنترل ارگانیک

خسارت مگس مینوز به صورت ظاهری می باشد. زنبورهای پارازیتی که لاروهای مینوز برگ را از بین می برند به صورت تجاری تولید و در دسترس می باشند. کفشدوزک ها همچنین مگس های مینوز برگ را شکار می کنند.

روغن نیم (۵ml/l (۱۵۰۰ppm، عصاره دانه نیم ۵% یا اسپینوزد از طریق بازداشتن مگس های بالغ از تغذیه و کاهش تخم گذاری، میزان خسارت را کاهش می دهند. این مواد تاثیر منفی کمی روی دشمنان طبیعی و حشرات گرده افشان دارند.

کنترل شیمیایی

در گام اول مدیریت، کنترل تلفیقی شامل اقدامات پیشگیرانه و استفاده از عوامل کنترل بیولوژیک توصیه می شود. حشره کش های با طیف اثرگذاری وسیع مانند ارگانوفسفاتها، کارباماتها و خانواده های پایروتروئیدها از تخم گذاری حشرات بالغ مینوز جلوگیری می کنند، اما اثری بر روی لاروها ندارند.

با این وجود باید توجه داشت که این آفت کش ها سبب کاهش جمعیت دشمنان طبیعی شده و مقاومت مگس های مینوز به سموم را افزایش می دهند.

سمومی مانند آبامکتین، بیفنترین، متوکسی فنوزید، کلران ترانیلی پرول یا اسپینوترام را می توان به صورت گردشی استفاده نمود تا از ایجاد مقاومت در مگس های مینوز به سموم جلوگیری کرد.

اقدامات پیشگیرانه

  • استفاده از گیاهچه های عاری از تخم های مگس های مینوز برگ.
  • انتخاب ارقامی که مقاومت بیشتری به آفت مینوز داشته و دارای برگ های پیچ خورده هستند.
  • اجتناب از کاشت گیاهان میزبان در مزارع آلوده به مینوز.
  • پایش مزرعه ها برای ردیابی حشرات روی برگ ها.
  • استفاده از تله های زرد چسبنده یا تشتک های زردرنگ پر شده از آب برای گرفتن مگس ها.
  • برداشت دستی برگ های دارای دالان یا گیاهان به شدت آلوده و از بین بردن آنها.
  • کاشت ردیف های متراکم از گیاهان گلدار برای جلوگیری از مهاجرت مگس ها.
  • از بین بردن علف های هرز و گیاهان ناخواسته (خودرو) در داخل و اطراف مزرعه ها.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )