بیماری ویروس موزائیک زرد لوبیا

0

بیماری ویروس موزائیک زرد لوبیا یکی از بیماری های مهم گیاه لوبیا است که باید همه کشاورزان به ان توجه کنند . درغیر اینصورت خسارت زیادی خواهند دید و باعث ضرر و زیان آن ها خواهد شد.

بیماری ویروس موزائیک زرد لوبیا

ویروس موزائیک زرد لوبیا علاوه بر نخود به لوبیا ، عدس ، نخود فرنگی و باقلا حمله می کند . ضمنا تعداد زیادی از علفهای هرز تیره پروانه اساسا به طور طبیعی به این ویروس آلوده می شوند . بنابراین زمستان گذرانی ویروس در این گیاهان بوده و در بهار سرچشمه های اصلی بیماری می باشند . 

این بیماری به طریق مکانیکی و همچنین بوسیله شته ها به اسانی قابل انتقال است . ضمن تحقیقاتی که به عمل امده معلوم شده است که این بیماری از راه بذر نخود قابل انتقال نمی باشد .

بیماری ویروس موزائیک زرد لوبیا

علایم بیماری ویروس موزائیک زرد لوبیا

علائم بیماری عمدتاً به نوع ویروس، گیاه زراعی و واریته های آن، مرحله رشدی گیاه در زمان آلودگی و شرایط محیطی بستگی دارد. علائم روی برگ ها شامل تغییر رنگ نوک برگ، رگه رگه شدن و گسترش لکه های زرد می باشد.

با این حال، آشکارترین نشانه از بین علائم بیماری، وجود لکه های متضاد زرد و سبز بر روی شاخ و برگ است. در برخی موارد، نواحی به رنگ سبز تیره برجسته تر از نواحی به رنگ زرد می باشد. در بعضی از گیاهان تغییر رنگ رگبرگ ها و شفاف شدن آنها نیز ممکن است رخ دهد.

برگ ها ممکن است به دلیل رشد نابرابر تغییر شکل دهند و حاشیه برگ می تواند به سمت پایین پیچ بخورد. با وجود اینکه به نظر نمی رسد غلاف ها به طور مستقیم تحت تأثیر این بیماری قرار بگیرند، اما آنها غالباً کمتر رشد کرده یا تغییر شکل می دهند و تعداد دانه کمتری دارند. به طور کلی، گیاهان رشد کمتری دارند.

شما می توانید انواع بذر لوبیا را از فروشگاه های اینترنتی شبکه آفتاب و شاپ ثمر خریداری کنید.

عامل بیماری ویروس موزائیک زرد لوبیا

این علائم توسط ویروس موزاییک زرد لوبیا (BYMV) ایجاد می شود. این ویروس اغلب با سایر ویروس ها به عنوان مثال ویروس موزاییک خیار (CMV)، به طور همزمان ایجاد آلودگی کرده که علائم متنوعی را ایجاد می کنند. این عامل بیماری زا علاوه بر لوبیا، می تواند دیگر محصولات مهم خانواده حبوبات مانند بادام زمینی، سویا و باقلا را نیز آلوده کند.

این ویروس می تواند بر روی چندین گونه شبدر، یونجه و لوپن به عنوان میزبان زمستان گذرانی کند. برخی از گل ها مانند گلایول که متعلق به خانواده حبوبات نمی باشد از میزبان های دیگر این ویروس می باشد. این ویروس عمدتاً از طریق حشرات ناقل از گیاهی به گیاه دیگر منتقل می شود.

کنترل و مدیریت بیماری ویروس موزائیک زرد لوبیا

کنترل ارگانیک

کنترل جمعیت شته ها به منظور کنترل انتقال ویروس موزاییک لوبیا ضروری است. سطح زیرین برگ ها را از نظر وجود شته بررسی کنید و در صورت یافتن آنها، بلافاصله با حشره کش های صابونی، روغن نیم یا محصولات ارگانیک بر پایه پیرتروئیدها بلافاصله علیه آنها اقدام کنید. از شکارچیانی که از شته ها تغذیه می کنند نیز می توان استفاده کرد.

سایر مطالب:

بیماری قارچی کپک سفید لوبیا ،علایم و کنترل آن

بلایت هاله ای لوبیا

کنترل شیمیایی

کنترل تلفیقی با رویکرد پیشگیرانه به همراه کنترل بیولوژیک (در صورت وجود) را همیشه در نظر داشته باشید. هیچ روشی برای مقابله با ویروس ها وجود ندارد و کنترل کامل جمعیت شته ها نیز دشوار است. در حقیقت، سرعت از بین رفتن شته ها به اندازه ای نیست که از شیوع ویروس جلوگیری کند.

استفاده از روغن معدنی (۱ درصد) به تنهایی یا با ترکیب با حشره کش ها، به طور قابل توجهی شیوع ویروس را کاهش می دهد. با این حال، روغن های معدنی گران هستند و برای محافظت از شاخه های جوان در حال رشد، بایستی به طور مکرر از آنها استفاده شود و می تواند عملکرد گیاه را کاهش دهد.

اقادامات پیشگیرانه

  • استفاده از بذرهای سالم یا گواهی شده.
  • استفاده از گیاهان مقاوم.
  • افزایش تراکم گیاهی به منظور متراکم کردن کانوپی جهت ممانعت از ورود شته ها به کانوپی.
  • عدم کشت لوبیا در نزدیکی یونجه، شبدر یا سایر حبوبات یا گل هایی مانند گلایول.
  • کشت نواری غلات در اطراف مزرعه به عنوان حصار یا مانع.
  • استفاده از مالچ پلاستیکی یا ارگانیک جهت برهم زدن چرخه زندگی شته ها.
  • حذف علف های هرز در داخل و اطراف مزارع.
  • استفاده کمتر از حشره کش ها به منظور حمایت از حشرات مفید.
  • اجرای تناوب زراعی، بویژه اگر مزرعه در گذشته سابقه آلودگی داشته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )