بیماری زیپی شدن گوجه فرنگی

0

بیماری زیپی شدن گوجه فرنگی یک اختلال فیزیولوژیکی است که باعث ایجاد یک زخم باریک و عمودی مشخص از ساقه گوجه فرنگی می شود. این اسکار ممکن است به تمام طول میوه تا انتهای شکوفه برسد.

بیماری زیپی شدن گوجه فرنگی

جای زخم عرضی کوتاه است که با عبور از مرزهای عمودی عبور می کند. این حالت داشتن زیپ روی گوجه فرنگی ها را ایجاد می کند. میوه ممکن است چندین مورد از این زخم ها یا فقط یک اثر داشته باشد.

زیپ زدن شبیه گوجه فرنگی گوجه فرنگی است اما یکسان نیست. هر دو به دلیل مشکلات گرده افشانی و شار دمای پایین تر ایجاد می شوند.

بیماری زیپی شدن گوجه فرنگی

علایم بیماری زیپی شدن گوجه فرنگی

زیپی شدن یک اختلال فیزیولوژیکی است که منجر به ایجاد زخم های نکروزه (قهوه ای) نازک در طول میوه می شود و در نهایت باعث شکاف موضعی می شود. زخم ها تا حدودی در امتداد طول و عرض میوه گسترش می یابند و گاهی از گلگاه میوه تا ساقه را به شکل یک زیپ متصل می کنند و به همین دلیل به آن زیپی شدن می گویند.

شیارهای درون گوشت میوه و دفرمه شدن سطح میوه نیز رایج می باشد. بافت آسیب دیده خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد و میوه ها به درستی رشد نمی کنند. هنگامی که آسیب قابل دیدن شد دیگر برای انجام هر اقدامی دیر خواهد بود.

علت ها

زیپی شدن یک اختلال فیزیولوژیکی است که در اثر دمای پایین و رطوبت زیاد در اواخر گلدهی و اوایل میوه دهی ایجاد می شود. در طول تکامل میوه جوان، یک یا چند بساک به دیواره تخمدان متصل می مانند و باعث ایجاد زخم های ظریف در قسمت خارجی میوه می شوند.

حساسیت به دما از یک رقم به رقم دیگر گوجه فرنگی متفاوت است. برخی از ارقام گوجه فرنگی بیشتر از سایر ارقام مستعد زیپی شدن هستند، از جمله گوجه فرنگی بیف استیک که یکی از بدترین موارد است.

سایر مطالب:

بیماری بادزدگی گوجه فرنگی یا بلایت گوجه فرنگی و چگونگی کنترل…

بیماری لکه موجی گوجه فرنگی ،علایم و کنترل آن

کنترل و مدیریت بیماری زیپی شدن گوجه فرنگی

کنترل ارگانیک

تاکنون روش بیولوژیکی برای این عارضه معرفی نشده است. با اقدامات پیشگیرانه می توان از این عارضه جلوگیری کرد.

کنترل شیمیایی

کنترل تلفیقی با رویکرد پیشگیرانه به همراه کنترل بیولوژیک (در صورت وجود) را همیشه در نظر داشته باشید. با اقدامات پیشگیرانه می توان از این عارضه جلوگیری کرد.

اقدامات پیشگیرانه

  • از ارقام مقاوم یا متحمل به سرما استفاده کنید.
  • بهینه سازی شرایط محیطی در دوران گلدهی و میوه دهی.
  • از دماهای پایین شبانه و رطوبت شدید خودداری کنید.
  • میوه های زخمی را فوراً حذف کنید تا از اتلاف انرژی گیاه جلوگیری شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )