بیماری زنگ نخود

0

بیماری زنگ نخود در مناطقی که دارای رطوبت بالا هستند بیشتر مشاهده می شود. این بیماری علاوه بر نخود روی گیاهان دیگری از جمله باقلا و یونجه ایجاد خسارت می نماید.

بیماری زنگ نخود

بیماری گیاهی زنگ نخود توسط قارچ Uromyces ciceris-arietini ایجاد می شود. در صورتی که گیاه در مراحل پایانی رشد رویشی قرار داشته باشد میزان اثرگذاری این بیماری کاهش می یابد، در نتیجه مهم ترین زمان در بیماری زایی این قارچ قبل از گلدهی بوته می باشد.

شرایط آب و هوایی مرطوب و محدوده دمای ١٧ الی ٢٣ درجه سانتی گراد تاثیر زیادی در رشد عامل بیماری دارد. زمستان گذرانی این قارچ روی بقایای آلوده گیاهی باقی مانده در سطح زمین انجام می شود.

بیماری زنگ نخود

علایم بیماری زنگ نخود

نشانه های اولیه بیماری گیاهی زنگ نخود به صورت لکه های کوچک، برجسته، گرد یا بیضی شکل و قهوه ای رنگ ظاهر می شود. با پیشرفت بیماری جوش ها تیره و بزرگ تر شده و روی دو طرف سطح برگ بافت پودری به وجود می آید. این جوش ها روی غلاف و ساقه بوته نیز تشکیل می شود. زمانی که شدت آلودگی بالا باشد ممکن است زردی و بد شکلی گیاه را قبل از رسیدن محصول مشاهده نمود. در بعضی مواقع می توان روی جوش های بزرگ پارگی بافت های سطحی برگ را نیز مشاهده نمود.

علت ها

قارچ عامل این بیماری Uromyces ciceris-arietini می باشد که آب و هوای خنک و مرطوب تاثیر زیادی در رشد آن دارد. باران برای توسعه این بیماری ضروری نیست. این بیماری عمدتا در اواخر فصل رشد (بعد از مرحله گلدهی) رخ می دهد.

سایر مطالب:

بیماری زنگ قهوه ای گندم و چگونگی کنترل آن

بیماری زنگ بادام زمینی

راه های پیشگیری و کنترل بیماری زنگ نخود:

  • افزایش فاصله بین بوته ها و ردیف ها
  • استفاده از ارقام مقاوم به بیماری
  • تناوب با محصولات زراعی غیر میزبان
  • حذف بقایای آلوده گیاهی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )