آفت زنبور بذرخوار یونجه

1

آفت زنبور بذرخوار یونجه (Bruchophagus roddi Gussakovsky) یکی از مضرین حشرات آفت بذر یونجه در تمام نقاطی است که به تولید بذر یونجه اختصاص دارند. در بیش­تر مناطق تولید بذر خسارت ناشی از این حشره به مزارع مشاهده می­شود و میزان آن در مناطق محدودی که حشره تمرکز یافته است ممکن است به ۸۵ درصد برسد. 

آفت زنبور بذرخوار یونجه

این آفت یکی از مضرین حشرات آفت بذر یونجه در تمام نقاطی است که به تولید بذر یونجه اختصاص دارند. در بیش­تر مناطق تولید بذر خسارت ناشی از این حشره به مزارع مشاهده می­شود و میزان آن در مناطق محدودی که حشره تمرکز یافته است ممکن است به ۸۵ درصد برسد. میزان خسارت در اثر عدم کنترل شیمیایی مناسب چند برابر می­شود. 

آفت زنبور بذرخوار یونجه
آفت زنبور بذرخوار یونجه

عامل آفت زنبور بذرخوار یونجه

حشره ماده سیاه رنگ با شکم گرد و یا تخم مرغی شکل و در انتها نوک تیز است، در حالی که شکم در حشره نر گرد و فشرده است. تخمها به رنگ سفید شیری و در انتها مجهز به یک رشته دراز است. لارو کامل به رنگ شیری، بدون پا و به درازای یک میلیمتر است. اندازه آن به اندازه فضای درونی بذر و یا اندکی بزرگتر از آن می باشد. به همین دلیل بذرهای آلوده اغلب ترک خورده و یا قسمتی از پوست آنها جدا می شود.

علایم

گیاهان میزبان این حشره یونجه های معمولی و وحشی می باشند. این حشره تنها در یونجه زارهای بذری ایجاد آسیب و زیان می کند. آسیب و زیان مربوط به مرحله لاروی است که از همه مواد درون بذر شامل گیاهچه و لپه ها تغذیه می کند و در پایان تنها پوسته بذر باقی می ماند. بذرهای آلوده چروکیده و تیره رنگ می شوند و به آسانی از بذرهای سالم قابل تشخیص هستند.

سایر مطالب:

آفات و بیماری های مهم یونجه و چگونگی کنترل آن ها
بیماری لکه قهوه ای یونجه و چگونگی مدیریت آن
بیماری سفیدک داخلی یا سفیدک دروغی یونجه

کنترل و مدیریت آفت زنبور بذرخوار یونجه

کنترل ارگانیک

گونه های پارازیتوئید Pteromalus sequester ،Baryscapus bruchophagi، Idiomacromerus perplexus و Pteromalus sequester از دشمنان طبیعی زنبور بذرخوار یونجه محسوب می شوند.

شما میتوانید برای استعلام قیمت و سفارش بذر یونجه جیا ایتالیایی با این شماره ها تماس حاصل فرمایید ۰۹۱۲۰۴۳۶۸۹۰-۰۹۱۹۵۹۰۰۹۵۲ یا از طریق فروشگاه اینترنتی شاپ ثمر اقدام نمایید.

کنترل شیمیایی

از آنجا که دوره فعالیت این آفت با اوج حضور گرده افشان های مهمی مانند زنبور عسل و نیز سایر زنبورهای گرده افشان وحشی هم زمان است، از این رو به کارگیری سموم شیمیایی می تواند در فعالیت این زنبورها اختلال ایجاد کرده و جمعیت آنها را به شکل قابل توجهی کاهش دهد.

در صورت اجتناب ناپذیر بودن مبارزه شیمیایی، در کنار استفاده از سموم جدید کم خطر، به انتخابی بودن آنها و نیز به زمان بکارگیری آنها توجه شود. از قرص فستوکسین به میزان ۶ تا ۷ قرص به ازای هر تن محصول برای ضدعفونی بذرها در انبار استفاده شود.

اقدامات پیشگیرانه

  • به کارگیری شعله افکن در پاییز و یا در اواخر زمستان برای از بین بردن بذرهای آلوده ریخته شده در سطح یونجه زار در مدیریت آفت، بسیار مؤثر می باشد.
  • حذف یونجه های ناخواسته از اطراف یونجه زار.
  • در فصل بهار، شخم زدن خاک و آبیاری باعث از بین رفتن بذرهای آلوده در سطح خاک می شود.
  • برداشت علوفه سبب تاخیر در گلدهی شده و در دسترس بودن غلاف های سبز برای تخم گذاری آفت را کاهش می دهد.
  • برداشت دقیق برای جلوگیری از ریختن بذر که می تواند به عنوان مکان زمستان گذرانی برای زنبور بذرخوار باشد.
  • بذر تمیز نشده یا بوجاری نشده را در طول زمستان ذخیره نکنید زیرا ممکن است آلوده به آفت باشد.
1 نظر
  1. تنها می گوید

    چرا در باره درختان گردو صحبت ومطالب ندارید؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )