خسارت استفاده از علف کش ها

1

خسارت استفاده از علف کش ها بر روی برگها که به گروه I تعلق دارند، معمولاً طی چند روز پس از استفاده ظاهر می شوند.این مساله با آسیب دیدن و از بین رفتن این گیاهان همراه است

خسارت استفاده از علف کش ها

گاهی مشاهده می گردد که گیاهان زراعی از علف کش های انتخابی آسیب می بینند. یک دلیل این امر این است که پاسخ طبیعی یک گیاه به یک علف کش خاص باعث خسارت جزئی به گیاه شده و گیاه به سرعت این آسیب را با رشد خود جبران می کند.

همچنین آسیب به گیاه زراعی می تواند به دلایل دیگر از جمله بقایای علف کش موجود در خاک که در محصولات قبلی مصرف شده اند، مصرف مقدار نامناسب علف کش بر اساس مرحله رشدی، شرایط محیطی یا نوع خاک، آلودگی سم پاش و یا اثرات متقابل علف کش با دیگر آفت کش های مصرفی در کشاورزی اتفاق بیفتد.

خسارت استفاده از علف کش ها

علایم

علائم آسیب ناشی از علف کش ها بر روی برگها که به گروه I تعلق دارند، معمولاً طی چند روز پس از استفاده ظاهر می شوند. این علائم عمدتاً در برگهای جوان و در حال رشد مشاهده شده و با تا خوردگی، خم شدن یا پیچ خوردن لبه های برگ، کشیدگی ساقه ها و دمبرگ ها (علفی شدن) و ایجاد تاول روی سطح مشخص می شوند.

رگبرگهای برگ موازی با یکدیگر رشد کرده و تغییر در رنگ برگ بسیار سریع صورت می گیرد. این تغییر رنگ برگ شامل زرد تا سفید شدن و یا قهوه ای شدن بوده که این تغییرات رنگی معمولا به علت از بین رفتن کلروفیل، پوسیدگی سریع بافت ها و از بین رفتن برگ ها می باشد. لازم به ذکر است که هیچ آسیبی به قسمت های بالغ گیاه مانند برگهای پیر یا غوزه های رشد یافته وارد نمی شود.

علت ها

گیاهان پنبه به خصوص پنبه آپلند (Gossypium hirsutum) و پنبه پیما (G. barbadense) حساسیت خیلی زیادی به سموم توفوردی یا دای کامبا دارند. این علفکش ها متعلق به گروه فنوکسی استیک اسید یا اکسین سینتتیک (گروه I) هستند و برای گونه های علف هرز پهن برگ مورد استفاده قرار می گیرند.

زمان نامناسب، انتخاب فرمول بندی اشتباه یا شرایط نامساعد جوی می تواند منجر به هدر رفتن و اثر نامطلوب بر گیاهان پنبه شود. آلودگی همچنین می تواند از زمین های مجاور ایجاد شود. استرس قبلی بر روی گیاهان به دلیل عملیات بد ممکن است علائم را تشدید کند.

اینکه چه مدت علائم مشاهده می شود، به دوز سم بستگی دارد و در صورت زیاد بودن دوز مصرفی، علائم می تواند از چند گره تا کل گیاه را شامل شود. درک این نکته مهم است که علف کش ها حتی در دوزهای کم هم می توانند به محصولات آسیب برسانند.

کنترل و مدیریت خسارت استفاده از علف کش ها

کنترل ارگانیک

تاکنون روش کنترلی بیولوژیک برای چنین شرایطی شناخته نشده است. در صورت مشکوک بودن به مصرف بیش از حد، گیاهان را آب شستشو دهید.

سایر مطالب:

معرفی انواع علف کش های جذبی

کنترل شیمیایی

کنترل تلفیقی با رویکرد پیشگیرانه به همراه کنترل بیولوژیک (در صورت وجود) را همیشه در نظر داشته باشید. قبل از برنامه ریزی برای مصرف علفکش، مطمئن شوید که نوع علف هرز را می شناسید (علف های هرز پهن برگ و باریک برگ) و روش های دیگری برای این منظور مناسب نیستند. علفکش را با دقت انتخاب کنید و دستورالعمل آن را به دقت بخوانید و بر اساس دوز مشخص شده مصرف کنید.

اقدامات پیشگیرانه

  • از نوع علف هرز (باریک برگ یا پهن برگ) حتما مطمئن شوید.
  • با دقت علف کش را متناسب با هدف خود انتخاب کنید.
  • برچسب (دستورالعمل مصرف) را با دقت بخوانید و طبق دستورالعمل و دوز نشان داده شده علفکش را مصرف کنید.
  • همیشه ظرف سم را پس از استفاده تمیز کنید تا از آلودگی با علف کش های دیگر جلوگیری شود.
  • اجتناب از مصرف سموم در روزهای بادی به منظور جلوگیری کردن از پخش سم به مزارع مجاور.
  • استفاده از نازل های با پاشش کم که بهتر علف های هرز را هدف قرار می دهند.
  • تست کردن علفکش ها در مراتع و مزارع زیر کشت علوفه به منظور نظارت بر اثرات آن.
  • بررسی کردن پیش بینی وضعیت آب و هوا و عدم استفاده از علفکش ها در روزهای بارانی.
1 نظر
  1. رمضان رحمت می گوید

    متاسفانه اکثر سموم علف کش در بازار تقلبی ویا با درصد بسیار غیر واقعی عرضه می شود ونظارت بر آن نیست قیمت بالا ونبودن پاسخگویی عادی شده بدبخت کشاورز بی پناه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )