بیماری ویروس موزائیک یونجه و چگونگی کنترل آن

0

بیماری ویروس موزائیک یونجه سبب ایجاد لکه‌های ابلق روی برگ‌های یونجه می‌شود. این لکه‌های موزاییکی شکل در نهایت باعث افت بازده گیاه می‌گردد. این ویروس همچنین باعث بروز اختلالات فیزیولوژیکی مانند بدشکلی ساقه، کوتولگی و کاهش تولید مواد مغذی می‌گردد.

بیماری ویروس موزائیک یونجه

این ویروس به شیوه مکانیکی و یا با کمک شته‌ها در مزارع منتقل شده و استقرار می‌یابد. ویروس می‌تواند در بذر هم وارد شده و به‌صورت بذر زاد ایجاد آلودگی کند؛ بنابراین انتخاب بذور سالم اولین قدم مبارزه با بیماری است. مبارزه با ناقلین از جمله شته‌ها نیز سبب می‌شود تا این بیماری در مزارع کاهش یابد.

بیماری ویروس موزائیک یونجه

علایم بیماری ویروس موزائیک یونجه

بر روی برگ‌ها علائم موزاییکی زرد روشن تا سفید و در میوه‌ها نیز بدشکلی و علائم موزاییک مشاهده می‌شود. در صورتی که زمان آلوده شدن به ویروس گیاه جوان باشد، کوتاه شدن بوته و کج شدن میوه‌ها را به دنبال خواهد داشت.

سایر مطالب:

آفات و بیماری های مهم یونجه و چگونگی کنترل آن ها
سرمازدگی در مزارع یونجه

شرایط گسترش بیماری

ویروس موزاییک یونجه توسط گونه های زیادی از شته ها از جمله شته سبز هلو (Myzus persicae) منتقل می شود. شته ها می توانند در کمتر از یک دقیقه ویروس را از گیاهان آلوده بدست آورند و آنها را به سرعت انتقال می‌دهند. ماندگاری ویروس در بدن شته چندین ساعت بطول می انجامد. این ویروس نیز می تواند به صورت مکانیکی و از طریق بذر هم منتقل شود.

شما می توانید انواع مختلف بذر یونجه را از فروشگاه اینترنتی شاپ ثمر خریداری کنید

کنترل بیماری ویروس موزائیک یونجه

  • کنترل شیمیایی موثری برای این بیماری وجود ندارد به این دلیل که شته ها می توانند بلافاصله پس از تغذیه از گیاهان آلوده، ویروس را انتقال دهند مگر اینکه از حشره کش هایی با عمل سریع استفاده شود که احتمال حرکت شته ها را به دیگر گیاهان اسپری نشده از بین ببرد.
  • با توجه به اینکه این ویروس غالبا از مزارع یونجه به فلفل سرایت می‌کند، لازم است تا از کشت فلفل در نزدیکی مزارع یونجه خودداری شود.
  • شستن دست ها با صابون یا استفاده از دستکش های یکبار مصرف هنگام تماس با گیاهان آلوده
  • ضدعفونی ابزار و تجهیزات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )