آشنایی با چگونگی پرورش گل خورشیدی

0

گل خورشیدی گیاهی است همیشه سبز با برگ های خطی یا نواری شکل به رنگ سبز تیره براق است. ارتفاع این گیاه به حدود ۵۰ سانتی متر می رسد. ساقه گل دهنده در فصل بهار حدود ۱۰ تا ۲۰ عدد گل لوله ای تا قیفی شکل به رنگ نارنجی یا پرتقالی رنگ دارد.

معرفی گل خورشیدی

گل خورشیدی با نام انگلیسی Kaffir Lily یا Bush lily و نام علمی Clivia miniata شناخته می شود .
این گل زیبا از خانواده ی Amaryllidacea بوده و موطن اصلی آن آفریقای جنوبی است .

این گیاه به دلیل گل های زیبا و برگ های دائمی طرفداران زیادی دارد . برگ های این گیاه همیشه سبز و به رنگ سبز تیره و براق است و طول آن ها تا ۶۰ سانتی متر هم می رسد ، گل ها به رنگ صورتی ، قرمز ، زرد و نارنجی بوده و در انتهای ساقه ای که منتهی به گل می شود تا ۲۵ گل به شکل قیف وجود دارد .

یکی از بارزترین نشانه های گل خورشیدی برگ های این گل زیبا است که مانند نوار از قسمت سطح خاک رشد می کنند و هیچگونه ساقه ای ندارند.

گل خورشیدی

اصول نگهداری و پرورش گل خورشیدی

گل خورشیدی به عنوان گل آپارتمانی شناخته می شود، این گل در زمستان برای رشد مطلوب خود نیاز به هوایی متعادل دارد، اما در فصل تابستان می تواند در هوای بیرون به خوبی رشد کند، زمانی که شما اقدام به کاشت می کنید مدت زمان زیادی طول می کشد تا گیاه شما به مرحله گل دهی برسد.

دمای مورد نیاز

این گیاه در مقابل سرما بسیار حساس بوده و مقاومت به سرما ندارد ، بهترین دما برای این گیاه ۱۶ درجه سانتی گراد است، زمانی که هوا سرد می شود به خصوص در زمستان آن را به داخل منزل بیاورید و زمانی که هوا گرم می شود گیاه را به بیرون از خانه زیر سایه انتقال دهید.

رطوبت مورد نیاز

گل خورشیدی برای رشد خود به ۶۰ درصد رطوبت نیاز دارد که این رقم نشان دهنده رطوبتی متعادل است.

آبیاری مناسب

بهترین زمان آبیاری زمانی است که خاک گلدان کاملا خشک شده باشد، اما باید این نکته را بدانید که گل زمانی که در دوره گل دهی است به آب بیشتری نیاز دارد. اما با پایان یافتن دوران گل دهی از میزان آبیاری هم باید کاسته شود. میزان آبیاری باید منظم باشد.

نور مورد نیاز

گل برای رشد خود نیاز به نور غیر مستقیم خورشید دارد، بهترین مکان برای نگهداری گل در منزل پشت پنجره شمال است. و بهترین مکان برای گل در حیاط زیر سایه درخت و نیم سایه است.

خاک مناسب برای پرورش گل خورشیدی

گل خورشیدی به خاکی با قدرت زهکشی بالا نیاز دارد، در کل گل بهترین روند رشد را در خاک های سبک دارد، شما می توانید با مخلوط خاک برگ و ماسه بهترین خاک را برای رشد این گیاه فراهم کنید.

تغذیه مناسب برای پرورش گل خورشیدی

برای کوددهی و تغذیه باید قبل از دوران گل دهی آن اقدام به این کار کنید، بهترین کود برای تغذیه گل کود کریستالون صورتی است، که از این کود باید هر ۱ ماه ۱ مرتبه از آن استفاده کرد. تغذیه گل کمک زیادی به شادابی و سرحالی گیاه می کند.

سایر مطالب:

گل گوشواره ای و چگونگی پرورش آن
گل ارکیده کاتلیا و آشنایی با چگونگی پرورش آن

نحوه کاشت و تکثیر گل خورشیدی

تکثیر با ۲ روش پاجوش و بذر قابل انجام است، که البته کاشت آن از طریق بذر روشی سخت و نامناسب است چرا که سال های زیادی طول خواهد کشید تا به مرحله گل دهی برسد.

تکثیر از طریق پاجوش کار بسیار راحت و ساده تری است که می توان با انجام این روش زود تر صاحب این گل زیبا شد. به این منظور جوانه های کوچکی که از کناره های گیاه اصلی و یا کنار های برگ ها به بیرون زده از گیاه مادر جدا می کنیم، برای جدا کردن پاجوش ها مراقب باشید تا به گیاه اصلی صدمه ای وارد نکنید. این کار را باید بعد از به اتمام رسیدن مرحله گل دهی انجام دهید.

گلدهی: 

اواخر اسفند تا اوایل فروردین زمانی است که گل خورشیدی شروع به گل دهی می کند، نکته مهم در مورد گل دهی گل خورشیدی این است که هر زمان دیدید گل آن در حال خشک شدن است بهتر است آن را قطع کنید.

نحوه تعویض گلدان: 

این گل ریشه حساسی دارد به همین بهتر است همان ابتدای کاشت گل خورشیدی آن را در گلدانی مناسب قرار دهید تا مجبور به تعویض گلدان نباشید و فقط در صورت نیاز به تعویض خاک بسنده کنید. گل خورشیدی به دلیل داشتن ریشه های ژوخه ای باید هر ۴ الی ۳ سال گلدان آن عوض شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )