بیماری شاخه زرد یا میوه سبز مرکبات (گرینینگ مرکبات)

0

بیماری شاخه زرد یا میوه سبز مرکبات ، یکی از بیماریهای مهم و خطرناک صنعت مرکبات در سالهای اخیر، به ویژه در مناطق اصلی مرکبات خیز دنیا می باشد. تاکنون خسارت زیادی به اغلب ارقام تجاری مرکبات مانند پرتقال، نارنگی و دورگهای آن، لمون، گریپ فروت و نارنج وارد نموده است.

بیماری شاخه زرد یا میوه سبز مرکبات

بیماری میوه سبز یکی از مهمترین بیماری های باکتریایی محصولات کشاورزی محسوب می شود و مشهور به گرینینگ است. این بیماری در ایران مشهور به یک بیماری قرنطینه ای است. این باکتری آوندهای آبکش گیاه را مدنظر قرار می دهد. روش انتقال آن به صورت تکثیری و پایا است و حشره ناقل با یک بار تغذیه از درخت آلوده این بیماری را منتقل می سازد.

در این بیماری برگ گیاه زرد شده و کوچک و چرمی به نظر می رسد و برگ دچار ریزش شده و میوه و شکوفه دهی خارجی از فصل صورت می گیرد.

بیماری شاخه زرد یا میوه سبز مرکبات

عامل بیماری شاخه زرد یا میوه سبز مرکبات

عامل بیماری نوعی باکتری گرم منفی مستقر در آوندهای آبکشی است بیماری میوه سبز مرکبات توسط یک باکتری به نام لیبروباکتر ایجاد میشود. این بیماری، هم چنین از طریق پیوندک آلوده نیز انتقال می یابد‌.

انتقال بیماری

این بیماری به راحتی توسط دو گونه پسیل مرکبات با نامهای پسیل آسیایی Diaphorina citri و پسیل آفریقایی Trioza erytreae و پیوندک آلوده منتقل میشود. پسیل ها حشرات کوچک، به اندازه شته و دارای تکثیر زیاد هستند که روی سرشاخه های جوان، زندگی می کنند‌. این آفت، ضمن تغذیه از شیره گیاهی، بزاق سمی خود را وارد بافت گیاهی می کند. به همین دلیل است که برگ های تغذیه شده توسط حشره، پیچیده می شود. 

سایر مطالب:

بیماری کیسه صمغی یا سنگریزه ای مرکبات
بیماری استابورن یا ریز برگی مرکبات

علائم بیماری

علائم ظاهری بیماری گرینینگ مرکبات به تنهایی نمی توانند وسیله تشخیص بیماری باشند. بیماری های دیگری مانند بالیت، استابورن، تریستزا وکمبود عناصر غذائی ( روی، آهن و منگنز ) نیز می توانند علائم مشابه ای را ایجاد کنند. وجود یک یا چند شاخه با برگ های زرد و دارای حالت ابلقی در درختی که به تازگی آلوده شده می تواند آن درخت را به عنوان یک گزینه مناسب جهت نمونه گیری برای آزمایشات مولکولی معرفی نماید.

به طور کلی علائم بیماری به شرح زیر می باشند:

  • برگ ها زرد شده و حالت ابلقی ( وجود نواحی زرد و سبز بدون مرز مشخص ) دارند.
  • در بیماری میوه سبز مرکبات، برخلاف کمبود روی، ابلقی در دو طرف برگ حالت قرینه ندارد.
  • برگ ها، کوچک، تنک، چرمی، ضخیم و به حالت راست قرار گرفته و رگبرگ ها برجسته اند.
  • زردی سرشاخه های درخت
  • ریزش برگ ها و میوه ها و شکوفه دهی خارج از فصل
  • زوال و سرخشکیدگی شاخه ها دردرختان دارای آلودگی شدید
  • در نهایت، خشک شدن و از بین رفتن درخت آلوده

علائم روی میوه :

علائم ایجاد شده روی میوه تا حدودی مشابه علائم ایجاد شده توسط چند بیماری دیگربه ویژه استابورن می باشد. بارزترین علائم بیماری در میوه مرکبات به شرح زیر است:

  • کوچک ماندن میوه
  • عدم تقارن میوه
  • سبز ماندن و عدم تغییر رنگ سطح میوه های آلوده در مجاورت گلگاه ( میوه سبز )
  • بدمزگی ( حدودی ترش و تلخ شدن میوه های آلوده )
  • چروکیدگی، پوکی، تیرگی و عقیم شدن بذرهای داخل میوه
  • ریزش.

روش های کنترل بیماری شاخه زرد یا میوه سبز مرکبات

۱.آزمایش و ردیابی مکرر باغات

این روش برای زمانی است که شما باغ بسیار وسیعی دارید و باید مراقب سلامت نهال های خود باشید،که باید مرتب هر چند وقت یکبار باغ را به منظور جلوگیری از خسارت و وجود بیماری ردیابی نمود.

۲.ریشه کن کردن درختان آلوده

ردیابی درختان آلوده و مبتلا به بیماری میوه سبز و ریشه کن کردن درختان آلوده،تنها راه از بین بردن کامل بیماری می باشد،یعنی زمانی که بیماری تمام قسمت های درخت را درگیر کرده است زمان ریشه کن کردن آن می باشد.

۳.استفاده از نهال های سالم

این برای زمانی است که شما قصد احداث باغ دارید که باید رقمی را برای کاشت انتخاب کنید که مقاوم ترین رقم در برابر بیماری ها و آفات می باشد،همچنین از سلامت کامل نیز برخوردار است چون در بیشتر موارد  بیماری از طریق خرید نهال آلوده به باغ منتقل می شود،در این بخش انتخاب نهالستانی معتبر نقش مهم و حیاتی دارد،زیرا نهالستان باید سلامت نهال شما را تضمین کند.

۴.رعایت نکات بهداشتی

رعایت نکات بهداشتی باید حتما قبل از کاشت و تا زمان برداشت همیشه اولویت باشد،زمانی که شما قصد هرس درختان را دارید حتما از ضدعفونی کننده ها جهت ضدعفونی کردن اره و قیچی های مخصوص استفاده کنید تا راه های انتقال بیماری به حداقل برسد .

۵.مبارزه شیمیایی

این روش در درمان بیماری میوه سبز برای زمانی است که روش های دیگر موثر واقع نشود و درخت نیاز به سمپاشی داشته باشد که باید نسبت به انجام آن اقدام کرد. در این روش اما باید به تمام نکات مهم و ضروری توجه ویژه داشت تا سم تاثیر مثبت خود را بر بیماری داشته باشد.

حتما باید از سموم مخصوص بیماری  میوه سبز استفاده کرد و فروشگاه های معتبر را برای خرید سموم انتخاب و اگر نیاز به ترکیب چندین سم با هم است باید از کارشناسان مخصوص در این زمینه کمک خواست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )