بیماری کیسه صمغی یا سنگریزه ای مرکبات

0

بیماری کیسه صمغی یا سنگریزه ای مرکبات یا کیسه گشاد از جمله بیماری های مرکبات شبه ویروسی با عامل ناشناخته است که با پیوند از درختان آلوده به نهال های تولیدی منتقل می شوند. 

بیماری کیسه صمغی یا سنگریزه ای مرکبات

بیماری کیسه صمغی که با عنوان کیسه گشاد نیز شناسایی می شود معمولاً روی درختان قدیمی دیده می شود. این بیماری بسیار مشابه با بیماری کیسه تور است و علائم یکسانی دارد. حفره های طولی در تنه درخت ایجاد شده و شاخه های درختان را الوده می کند.

صمغ زیر پوستی در نواحی فرورفته ترشح می شود و در صورتی که بیماری کیسه صمغی شدید تر باشد سبب نافرم شدن تنه و شاخه های درختان می شود و درخت حالت خمیده پیدا می کند. در بین بیماری های مرکبات، بیماری کیسه صمغی در لیست بیماری های باکتریایی محصولات کشاورزی قرار گرفته است و سبب بروز سرخشکیدگی می شود.

بیماری کیسه صمغی یا سنگریزه ای مرکبات

علائم بیماری کیسه صمغی

علائم بیماری کیسه صمغی با بیماری کیسه کور(Blind pocket) مشابه و گاهی تشخیص آن‌ها اشتباه می‌شود. حفرات ایجاد شده در بیماری کیسه صمغی کم عرض درحالیکه در بیماری کیسه کور فرورفتگی ها عمیق، دراز و کم پهنا هستند. علائم بیماری روی رقم پرتقال تامسون ناول در غرب مازندران طی سال‌های ۸۴-۱۳۸۳ مورد مطالعه قرار گرفت.

علائم مشاهده شده شامل:

  • عارضه سرخشکیدگی و زوال
  • حفرات طولی در تنه و شاخه‌های درختان آلوده
  • ترشح صمغ زیرپوستی در نواحی فرو رفته
  • در حالت شدید، تنه و شاخه‌ها ناصاف و بدشکل شده و حتی حالت خمیده پیدا می‌کنند.

عامل انتقال بیماری کیسه صمغی

انتقال بیماری کیسه صمغی از طریق پیوندک آلوده است و گزارشی مبنی بر انتقال از طریق بذر در مورد بیماری‌های شبه پسوروزی به میزان کم وجود دارد. انتقال مکانیکی یا ناقل در مورد این بیماری شناخته نشده است، از اینرو مدیریت بیماری با استفاده از پیوندک سالم و عاری از بیماری امکان‌پذیر است.

سایر مطالب:

آفت سپردار قرمز مرکبات

راه های کنترل بیماری گموز مرکبات

روش‌های کنترل و مبارزه با بیماری کیسه صمغی

۱-شناسایی و حذف درختان و نهال‌های آلوده مرکبات خصوصا رقم تامسون ناول با عارضه سرخشکیدگی و زوال با علائم مشخص آلودگی به بیماری کیسه صمغی

۲-تهیه بذر و پیوندک از درختان مادری سالم جهت کنترل بیماری

۳-ضد عفونی ابزار و وسایل هرس و باغبانی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )