چگونگی و آشنایی با عملیات آبیاری پنبه

0

عملیات آبیاری پنبه باید طوری تنظیم گردد که بین سطح برگ رشد رویشی) و تولید غوزه (رشد زایشی) توازن مناسبی وجود داشته باشد، یعنی ضمن اینکه رشد رویشی را محدود می کند اثر سوء بر روی عملکرد نداشته باشد.

عملیات آبیاری پنبه

به طور کلی روش‌ها مورد استفاده برای آبیاری پنبه عبارتند از آبیاری غرقابی، آبیاری تحت فشار، آبیاری قطره‌ای و آبیاری قطره‌ای زیر سطحی. هرکدام از این روش‌ها دارای مزیت‌ها و معایب خاص خود بوده که با توجه به شرایط حاکم بر زمین کشاورزی، منبع آب در دسترس، آب و هوای حاکم بر منطقه، دسترسی به نیروی انسانی و… کشاورزان با همکاری مشاوران و پیمانکاران و متخصصان حوزه آبیاری اقدام به تهیه و نصب هر یک از این روش‌ها می‌نمایند.

عملیات آبیاری پنبه

بهترین روش آبیاری پنبه:

بهترین روش آبیاری این گیاه روش نشتی است. آبیاری بارانی مانع باروری گل ها و باعث ریزش غوزه می شود. هنگامی که ارتفاع پنبه به ۱۵-۱۰ سانتی متر رسید عملیات سله شکنی پس از هر آبیاری صورت می گیرد.

شما میتوانید بهترین ارقام بذر پنبه را از فروشگاه اینترنتی شاپ ثمر خریداری کنید

مراحل عملیات آبیاری پنبه

١. مرحله کاشت تا گلدهی:

پنبه را معمولا به صورت هیرم می کارند. اگر رطوبت در موقع کاشت به اندازه کافی باشد ممکن است تا شروع گلدهی احتیاج به آبیاری نباشد.

اما معمولا پس از کاشت جهت تسریع در جوانه زنی آبیاری سبک انجام می شود و آبیاری های بعدی هنگامی صورت می گیرد که در عمق ۵۰ سانتی متری خاک ۶۰ – ۵۰ درصد آب زراعی خاک به مصرف گیاه رسیده باشد. (عملیات آبیاری پنبه)

۲. مرحله گلدهی تا مرحله رسیدن غوزه ها:

حساس ترین مرحله گیاه به تنش خشکی سه هفته اول پس از ظاهر شدن اولین گل ها است. در این هنگام وقتی ۵۰-۳۰ درصد آب قابل استفاده به مصرف رسید آبیاری صورت می گیرد.

٣. مرحله شروع مجدد رشد رویشی و تولید غوزه:

چنانچه از مزرعه پنبه دو چین برداشت کنیم پس از چین اول آبیاری صورت می گیرد. اگر چین سومی در کار باشد پس از چین دوم آبیاری انجام می شود.

سایر مطالب:

بیماری پیچیدگی برگ پنبه

پدیده اثر باغی

معمولا از کاشت تا گلدهی گیاه دور آبیاری ۱۵ روزه و بعد از گلدهی تا تشکیل غوزه هر ۱۰ روز یک بار می باشد.

یکی از خصوصیات پنبه این است که وقتی تأمین آب برای آن در حد بحرانی و کمتر از نیاز گیاه باشد گل های آن بهتر به چشم می خورند به این پدیده اثر باغی می گویند.

معمولا قطعاتی از مزرعه که به رنگ سبز تیره در آمده اند نشان دهنده وقوع تنش خشکی اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )