شرایط آب و هوایی مورد نیاز پرورش گیاه سویا

0

گیاه سویا ،گیاهی است که در بهار بعنوان کشت اول و در تابستان بعنوان کشت دوم کاشته می شود . سویا دارای ریشه اصلی عمیقی بوده که می تواند تا ۱۵۰ سانتی متری خاک نیز نفوذ نماید .

شرایط آب و هوایی مورد نیاز پرورش گیاه سویا

نیاز نوری سویا جهت کشت:

سویا گیاهی روز کوتاه و حساس به طول روز است و از این نظر نسبت به دیگر گیاهان زراعی به طول روز حساس تر می باشد. اگرچه ارقام زودرس سویا به طول روز بی تفاوت هستند و هرچه رقم دیر رس تر باشد عکس العمل آن نسبت به طول روز بیشتر می شود.(شرایط آب و هوایی مورد نیاز پرورش سویا و نحوه سازگاری آن)

گیاه سویا
درجه حرارت مورد نیاز گلدهی گیاه سویا:

آزمایشات نشان داده است که بیشترین میزان گلدهی در طول روز ۱۳-۱۰ ساعت اتفاق می افتد همچنین درجه حرارت شب ظهور جوانه های گل را تحت تأثیر قرار می دهد. سویا در گروه گیاهان گرمادوست قرار دارد و از این لحاظ تا حد زیادی مشابه ذرت است.

درجه حرارت  و نور مورد نیاز جوانه زنی بذر سویا:

مطلوب ترین درجه حرارت برای جوانه زنی بذر سویا ۳۰ درجه سانتی گراد و حداقل درجه حرارت خاک برای جوانه زنی و سبز شدن سویا ۱۵ درجه سانتی گراد می باشد.

در مناطق گرمسیری، که درجه حرارت خاک در زمان جوانه زنی بذر تقریبا در محدوده ۲۰ سانتی گراد است، مدت زمان لازم برای جوانه زنی ۴-۳ روز خواهد بود. سویا به گرما و نور فراوان نیازمند است و سایه اندازی علف های هرز باعث کاهش شدید رشد و نهایتا عملکرد این گیاه خواهد شد.

خاک مناسب کاشت سویا:

سویا حساسیت زیادی به بافت خاک ندارد اما خاک دارای بافت و pH متوسط را می پسندد. این گیاه به شوری خاک حساس است. کاهش رطوبت قابل دسترس در خاک، بسیاری از خصوصیات فیزیولوژیکی سویا را تحت تأثیر قرار میدهد.

سایر مطالب:

مهم‌ترین آفات و بیماری های سویا

نیاز آبی گیاه سویا:

اساسا سویا گیاهی حساس به خشکی است و خصوصا کمبود آب در طی مرحله دانه بندی تأثیر منفی شدیدی روی عملکرد گیاه خواهد داشت، بنابراین انجام آبیاری تکمیلی در مرحله گلدهی کامل و یا دانه بندی در مناطق با کمبود آب می تواند در افزایش عملکرد دانه کاملا مفید واقع شود. این گیاه برای تولید مطلوب در شرایط دیم نیازمند ۵۰۰ الی ۷۵۰ میلی متر بارندگی با توزیع مناسب طی فصل رشد است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )