بیماری آنتراکنوز انگور و چگونگی کنترل آن

0

بیماری آنتراکنوز انگور یکی دیگر از بیماری های این گیاه می باشد. لکه های مشخصی روی دانه های انگور ایجاد می نماید که به همین جهت به آن پوسیدگی چشم پرنده ای (Bird’s eye rot) نیز گفته می شود. 

بیماری آنتراکنوز انگور

بیماری آنتراکنوز مو ،لکه های مشخصی روی دانه های انگور ایجاد می نماید که به همین جهت به آن پوسیدگی چشم پرنده ای نیز گفته می شود.این بیماری به تمام قسمت های هوایی و جوان مو صدمه می زند.روی قسمت های سبز گیاه در وهله اول لکه های قهوه ای رنگ کمی گود که از حاشیه برآمده تیره ای احاطه شده به وجود آمده و رشد می کند.

این قسمت ها با تمام برگ های مبتلا خشک شده و سوخته به نظر می آید,همچنین روی جوانه های پیرتر بیماری به قسمت های داخلی پیش رفته چوب را خراب کرده و جوانه ها به زودی خشک می شود.

علایم بیماری آنتراکنوز انگور

این قارچ به تمام قسمت های سبز درخت انگور مانند برگ ها، شاخه ها، ساقه ها و پیچک ها حمله می کند. با این وجود، بافت های جوانی که به سرعت در حال رشد هستند بیشتر تحت تأثیر این قارچ قرار می گیرند. روی برگ ها، نقاط کوچک قهوه ای در سطح فوقانی ایجاد می شود. لکه ها با بزرگ شدن، نامنظم شده و مرکز آنها به تدریج خاکستری و قهوه ای می شود.

در نهایت، بافت لکه ها مرده و می ریزد و باعث ایجاد حالت غربالی می شود. همچنین لکه های مشابه نیز بر روی ساقه ها و شاخساره ها ظاهر شده و می تواند آنها را احاطه کند و منجر به تشکیل شانکر و از بین رفتن آنها شود. علاوه بر این لکه های کوچک، گرد و بنفش رنگ روی میوه ها نیز ظاهر می شود. لکه ها به تدریج گسترش می یابند و تبدیل به لکه هایی فرورفته به رنگ خاکستری روشن با حاشیه های قهوه ای می شوند.

هنگامی که آنها سطح حبه های انگور را می پوشانند، حبه های انگور پژمرده شده و ممکن است ریخته یا روی خوشه مومیایی ایجاد شود. لکه های متمایز با مراکز خاکستری روشن نشان دهنده بیماری با نام رایج پوسیدگی چشم پرنده می باشد.

بیماری آنتراکنوز انگور

علت ها

عامل بیماری قارچ Elsinoe ampelina می باشد. عامل بیماریزا زمستان را در ساختارهای قارچی روی شاخه ها و پوست درخت انگور آلوده می گذراند. در طول بهار، تولید اسپورها شروع شده که با بارش باران آزاد و منتقل می شوند. باد و باران اسپورها را به برگ ها یا شاخه های جوان در حال رشد و توسعه منتقل می کند.

ماندن طولانی مدت رطوبت بر روی بافت های گیاه (۱۲ ساعت یا بیشتر) و دمای ۲ تا ۳۲ درجه سانتی گراد شرایط مناسبی را جهت تولید و جوانه زنی اسپورها فراهم می کند. هرچه دما و رطوبت بیشتر باشد، آلودگی به بیماری سریعتر اتفاق خواهد افتاد و علائم بیماری زودتر ظاهر می شوند. هوای خنک رشد قارچ را کند می کند. ریزش برگ ها و خسارت مستقیم به میوه تأثیر جدی بر عملکرد و کیفیت میوه انگور دارد.

سایر مطالب:

بیماری آنتراکنوز خیار و چگونگی کنترل آن

بیماری آنتراکنوز کاهو

کنترل بیماری آنتراکنوز انگور

کنترل ارگانیک

کاربرد سولفور آهک مایع (lime sulfur) یا اسپری کردن مس در اوایل بهار قبل از شکسته شدن خواب جوانه ها برای جلوگیری از بروز شدید بیماری توصیه می شود. مطمئن شوید که قارچکش ها مورد استفاده دارای گواهینامه ارگانیک باشند.

کنترل شیمیایی

کنترل تلفیقی با رویکرد پیشگیرانه به همراه کنترل بیولوژیک (در صورت وجود) را همیشه در نظر داشته باشید. در صورت انجام اقدامات زراعی مناسب به همراه استفاده به موقع از قارچ کش های حفاظتی، می تواند آنتراکنوز را کنترل نمود.

اسپری کردن سولفور آهک مایع (lime sulfur) یا ترکیب بوردو دقیقا در زمان شکستن خواب جوانه ها به کاهش مشکلات ناشی از آنتراکنوز کمک می کند. آفتکش هایی که برای حافظت از بافت های در حال رشد و میوه ها ثبت شده اند شامل کاپتان، کلروتالونیل و مانکوزب می باشند.

این سموم را از زمان شکستن خواب جوانه ها به فواصل زمانی ۲ هفته یکبار تا زمانی که میوه شروع به رنگ گیری می کند محلول پاشی نمایید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )