گل ارکیده کاتلیا

0

گل ارکیده کاتلیا پرسیوال از خانواده ارکیده ها بوده که دارای گل های بزرگی است و اندازه ی گل آن تا ۱۲.۵ سانتیمتر نیز می رسد. این گیاهان در هر گل آذین حدود ۳ تا ۴ گل تولید می کنند.

خصوصیات گل ارکیده کاتلیا

این گل ها به دلیل بزرگ بودن و شکل زیبایشان توجه بسیاری را به خود جلب می کنند. این گل ها اغلب عمر کوتاهی دارند. گاهی دارای عطر خوش و در برخی موارد نیز دارای عطر ناخوشایندی می باشند.گل ها در طی فصول پاییز تا زمستان تشکیل می شوند. ولی در طبیعت ممکن است زودتر تولید گل کند. ولی اغلب گل ها در کریسمس مشاهده می شوند. به همین دلیل هم در برخی موارد به آن ارکیده ی کریسمس نیز می گویند.

گل ارکیده کاتلیا

این گونه از ارکیده مانند بسیاری از گونه های دیگر می تواند عمری بلند داشته باشد و در وطن خود روی تنه درخت ها زندگی می کند .
این گل در فصل بهار شروع به رشد کرده و گل می دهد ، بعد از گل دهی رشد ریشه ها و ساقه متوقف شده تا فصل پاییز اگر تمامی شرایط محیا باشد دوباره گل شروع به رشد و گل دهی می کند و سپس در فصل زمستان گیاه وارد مرحله استراحت خود می شود .

نیاز ها ، اصول داشت و نگهداری گل ارکیده کاتلیا

نور مورد نیاز برای پرورش و نگهداری گل ارکیده کاتلیا :

گل ارکیده کاتلیا از آن دسته ارکیده هایی است که نیاز نوری زیادی دارد ، و اگر در سایه و یا فضایی با نور کم نگهداری شود وارد مرحله ی گل دهی نمی شود ، از این رو کنار پنجره های جنوبی ساختمان که نور کافی دارند برای نگهداری این گل بسیار مناسب می باشد؛
البته باید توجه کرد که از تابش مستقیم خورشید به گیاه خودداری شود .
با توجه به شرایط برگ ها میزان سبز بودن آن ها می توان به کافی بودن یا نا کافی بودن میزان نور پی برد به طوری که اگر برگ های گیاه بیش از حد سبز هستند و به تیرگی می زنند به این معنا است که میزان نور برای گیاه کم بوده و به طور بر عکس اگر مقدار سبزی برگ ها کم تر از حد معمول بود به این معنا است که میزان نور برای گیاه زیاد است .

رطوبت مورد نیاز برای پرورش و نگهداری گل ارکیده کاتلیا :

گل ارکیده کاتلیا نیاز زیادی به رطوبت ندارد و رطوبت ۵۰ درصدی برای آن کافی است .
برای تامین رطوبت کافی است یک ظرف پر از آب در اطراف گیاه قرار دهیم تا رطوبت گیاه را تامین کند و یا هر روز آن را غبار پاشی کنید .

دما مورد نیاز برای پرورش و نگهداری گل ارکیده کاتلیا :

بهترین دما برای پرورش و نگهداری این گل بین ۱۶ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است ، اگر این امکان وجود داشته باشد که اختلاف دما بین شب و روز برای گیاه به وجود آید امکان گل دهی بهتری برای آن فراهم می شود .
توجه کنید که محیط نگهداری این گل نباید دمایی زیر ۱۵ درجه سانتی گراد داشته باشد چرا که با توجه به خاستگاه اصلی گل ارکیده کاتلیا که منطقه ای استوایی است گیاه تحمل دمای زیر ۱۵ درجه را ندارد از این میان برخی از انواع این گل تحمل کم تری نسبت به هوای سرد دارند مثلا نوع زرد و سفید رنگ این گل تحمل کم تری در برابر سرما دارند .

آبیاری مناسب برای پرورش و نگهداری گل ارکیده کاتلیا :

بین دو آبیاری حتما باید خاک گیاه خشک شود ،
در فصل بهار و تابستان هفته ای دو تا سه بار با توجه به دما و رشد ریشه ها و در فصل زمستان هفته ای یک بار گیاه را آبیاری کنید .

سایر مطالب:

صفر تا صد کاشت و پرورش گل محمدی

شرایط مورد نیاز برای پرورش گل تیموس گل همیشه سبز

آشنایی با چگونگی پرورش گل خورشیدی

تغذیه مناسب برای پرورش و نگهداری گل ارکیده کاتلیا :

این گل با توجه به رشد زیاد و گل دهی آن باید تغذیه مناسبی داشته باشد .
یکی از کود های مناسب برای تغذیه این گل کود کریستالون صورتی است ،
از کود بنفشه آفریقایی هم می توان برای تغذیه این گیاه استفاده کرد .

ازدیاد و تکثیر گل ارکیده کاتلیا :

این گل را با بذر نمی توان تکثیر کرد ، بهترین راه تکثیر این گل تکثیر از طریق ریزوم های آن می باشد به این ترتیب که در هنگام تعویض گلدان ساقه های ریز زیر زمینی را برداشته و داخل گلدان دیگری قرار می دهیم .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )