بیماری لکه حفره ای هویج

0

بیماری لکه حفره ای هویج که عامل بیماری قارچ پیتیوم می‌باشد. نشانه‌های اولیه شامل ایجاد لکه‌های کوچک و زرد یا بیضوی، آبگزیده در سطح هویج است. با پیشرفت بیماری لکه‌ها به صورت حفره بزرگی در می‌آیند. شرایط مرطوب و غیرهوازی بیماری را گسترش می‌دهد.

بیماری لکه حفره ای هویج

بیماری لکه حفره ای هویج که عامل بیماری قارچ پیتیوم می‌باشد. نشانه‌های اولیه شامل ایجاد لکه‌های کوچک و زرد یا بیضوی، آبگزیده در سطح هویج است.با پیشرفت بیماری لکه‌ها به صورت حفره بزرگی در می‌آیند. شرایط مرطوب و غیرهوازی بیماری را گسترش می‌دهد.

بیماری لکه حفره ای هویج

علایم بیماری لکه حفره ای هویج

اولین علائم بیماری گیاهی پوسیدگی پیتیومی هویج به طور تقریبی دو الی سه ماه بعد از کاشت بذور مشاهده می گردد. نشانه های اولیه بیماری شامل لکه های کوچک، رنگ پریده، زرد و آبسوخته روی سطح ریشه می باشد. بارزترین علامت این بیماری پیدایش نقاط کوچک و فرورفته روی ریشه است، که تا زمان برداشت محصول توسعه بیشتری یافته و تیره تر می شود.

بیش ترین علائم بیماری در یک سوم بالایی ریشه قابل مشاهده است. به طور تقریبی اندازه این فرورفتگی ها بین ۴ الی ١٣ میلی متر متغیر بوده و لبه آن ها سیاه و خاکستری می باشد. وجود این حفره ها باعث شکستگی ریشه شده و به شدت کیفیت و بازارپسندی محصول را کاهش می دهد.

سایر مطالب:

آفت کرم مفتولی هویج (کرم سیمی هویج)

همه چیز درباره بیماری لکه برگی آلترناریایی هویج

پوسیدگی نرم باکتریایی هویج و راهکارهای کنترل و پیشگیری

علت ها

عامل بیماری پوسیدگی پیتیومی هویج، دو گونه متفاوت از قارچ Pythium شامل P. sulcatum و P. violae می باشد که در درون خاک بقا خود را حفظ می کنند. تصور می شود که عفونت ریشه هویج به دنبال دوره های بارندگی طولانی مدت به سرعت ایجاد می شوند. این ممکن است یک اثر مستقیم آب باشد که می تواند با هوادهی ضعیف، فشردگی یا زهکشی ضعیف حمله پاتوژن را تشدید کند.

به نظر می رسد دما اهمیت کمتری دارد، اگرچه دمای مطلوب برای ایجاد این بیماری ۱۵ درجه سانتی گراد است. در بعضی مواقع آلودگی های گسترده باعث می شود تا به طور کلی برداشت محصول فاقد ارزش اقتصادی باشد. سرعت تکثیر و توسعه این قارچ در خاک های اسیدی شدت فراوانی می یابد.

شما میتوانید بهترین ارقام بذر هویج را از فروشگاه های اینترنتی شاپ ثمر و آفتاب خریداری کنید.

کنترل بیماری لکه حفره ای هویج

کنترل ارگانیک

استفاده از مخلوط بردوفیکس به منظور ضدعفونی بذور و خاک و به صورت اسپری بر روی برگها می تواند در کنترل بیماری موثر باشد. بردوفیکس را می توان در زمان جوانه زنی و باز شدن اولین برگ ها، یک ماه بعد از باز شدن برگ ها و تکرار سم پاشی با فواصل دو هفته یک بار تا زمان برداشت استفاده کرد.

کنترل شیمیایی

کنترل تلفیقی با رویکرد پیشگیرانه به همراه کنترل بیولوژیک (در صورت وجود) را همیشه در نظر داشته باشید. قارچکش متالاکسیل ام می تواند بروز و شدت بیماری لکه حفره ای را در هنگام کاشت یا مدت کوتاهی پس از کاشت کاهش دهد. با این حال، اگر بیش از حد مورد استفاده قرار گیرد، می تواند اثر خود را به دلیل افزایش میزان تجزیه آن در خاک از دست بدهد.

اقدامات پیشگیرانه

  • استفاده از واریته های مقاوم.
  • اجتناب از کشت هویج در مزارعی که که سابقه قارچ پیتیوم را دارند.
  • کاشت در پشته های بلند و خاک های با زهکشی مناسب.
  • اجتناب از آبیاری زیاد.
  • هویج های پیرتر نسبت به بیماری حساس تر هستند، پس برداشت هویج را به تعویق نیندازید.
  • تناوب با گیاهان غیر از هویج و کرفس مانند کاهو، کلم بروکلی و پیاز.
  • اضافه کردن آهک یا کلسیم به خاک به منظور افزایش اسیدیته خاک.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )