سفیدک پودری هویج و چگونگی کنترل آن

0

سفیدک پودری هویج , عامل بیماری سفیدک سطحی یا پودری هویج، قارچی به نام Erysiphe heraclei  است، این قارچ دامنه میزبانی بالایی داشته و در تمام مزارع زراعی و جالیزی دنیا یافت میشود.

بیماری سفیدک پودری هویج

در نواحی با رطوبت بالا، سفیدک پودری،  “powdery mildew”  یک بیماری گیاهی شایع به حساب می آید. این بیماری تقریبا هر نوع گیاهی را مبتلا میکند و بر روی برگها، گلها، میوه ها و سبزیجات دیده میشود. علامت آن پوشش پودری سفید یا خاکستری رنگ است که روی سطح بخشهای مختلف گیاه قرار میگیرد.

در صورتی که گیاه آلوده را درمان نکنید، ممکن است وضعیت آن وخیم شده و گیاه زرد یا قهوه ای شود.

بسیاری از افراد در وهله اول به دنبال راه حلهای ارگانیک و بدون استفاده از مواد شیمیایی و ضد قارچی مضر برای درمان سفیدک پودری هستند.

با این حال روشهای پیشگیری از ابتلای گیاه به این بیماری اولویت دارد. 

بیماری سفیدک پودری هویج

مشخصات بیماری

رسوبات سفید رنگی در قسمتهای بالای برگها ایجاد می شوند که به برگ هویج جلوه ای خاکستری تیره می دهند. با پیشرفت این بیماری قارچی ، قسمت های سفید برگها به رنگ قهوه ای و چین خورده شده و خشک و شکننده می شوند. کپک پودری به احتمال زیاد گیاهان مسنی که درحال زوال هستند، آلوده می کند. این قارچ در شرایط مرطوب با دمای ۱۶-۲۱ درجه سانتی گراد رشد می کند.

خسارت

سفیدک پودری منافذ برگ را مسدود کرده و با جلوگیری از نور، فتوسنتز را مختل میکند. رشد جدید گیاه متوقف می شود ، برگ های قدیمی از بین می روند و گیاهان برای زنده ماندن تلاش می کنند.

سایر مطالب:

بیماری لکه برگی سرکوسپورای هویج

جلوگیری از شیوع بیماری

سفیدک پودری هویج در قسمتهایی رخ می دهد که در اواخر تابستان رطوبت بالا باشد. اسپورها با باد پراکنده شده و گیاهانی را که در شرایط استرس خشک سالی هستند، آلوده میکند.

با تهیه کود کافی برای حمایت از رشد شاخ و برگ و مالچ دهی خاک برای حفظ رطوبت خاک ، از تنش خشکی جلوگیری کنید.

در ساعات صبح آبیاری مناسب را انجام دهید ،طوری آبیاری کنید که برگ ها شسته شوند با این کار احتمال شسته شدن اسپورها نیز وجود دارد.

شما میتوانید بهترین ارقام بذر هویج را از فروشگاه اینترنتی شاپ ثمر خریداری کنید.

مدیریت بیماری سفیدک پودری هویج

هویج های خسارت دیده را زودتر از موعد برداشت کنید

کنترل با سمومی مثل ایمازالیل به محض مشاهده اولین علائم

مبارزه و کنترل با سم بنومیل به صورت ۱ الی ۱.۵ لیتر در هکتار به صورت پوششی کامل بروی قسمت های هوایی گیاه

کنترل شیمیایی با سم  کاربندازیم و دیگر سموم مشابه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )