روش های کنترل بیماری لکه قهوه‌ای برگی ذرت

0

بیماری لکه قهوه‌ای برگی ذرت ،بیماری قارچی با نام علمی Helminthosporium turcicum  است که سبب ایجاد لکه‌های موازی و نواری به‌خصوص در برگ‌های پایین و پیرتر گیاه می‌شود. این لکه‌ها در ابتدا به شکل سبز رنگ‌پریده بوده و به‌تدریج به رنگ قهوه‌ای مایل می‌شوند.

بیماری لکه قهوه‌ای برگی ذرت

لکه قهوه ای یکی از بیماری های مهم برگی ذرت است که اهمیت و گسترش جهانی دارد. سوختگی جنوبی برگ ذرت ناشی از Bipolaris maydis بیشتر در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری با رطوبت بالا خسارت می زند.  سوختگی شمالی برگ ذرت ناشی از Drechslera turcica خسارت قابل ملاحظه ای را در آمریکا سبب می شود.

در ایران در مناطق ذرت کاری گیلان گلستان و مازندران دیده شده است. شدت بیماری در مرحله گرده افشانی بیشتر بوده است علاوه بر کاهش محصول ارزش غده ای علوفه ای را کاهش می دهد.

بیماری لکه قهوه‌ای برگی ذرت

علایم بیماری لکه قهوه‌ای برگی ذرت

علایم به صورت لکه های خرمایی رنگ که مایل به خاکستری روی برگ های ذرت ظاهر می شود . لکه ها در اندازه های مختلف به موازات  رگبرگ ها و به ابعاد ۲۵-۴× ۵-۲ میلی متر ، کنار هم تشکیل می شوند، حاشیه آن ها زرد نخودی مایل به قهوه ای است لکه ها ممکن است به هم پیوسته شوند و موجب سوختگی و از بین رفتن کامل برگ ها گردد.

عامل بیماری لکه قهوه‌ای برگی ذرت

عامل بیماری  Drechslera maydis گزارش شده است پر کنه قارچ سبز زیتونی تا قهوه ای رنگ است. کنید یوفورها ۱۶۵-۱۲۸ میکرومتر در دستجاتی از استروماهای سیاه و یکدست بیرون می آیند. کنیدیوفورها راست یا موج دار و زیگزاک هستند و گاهی اوقات همراه با خمیدگی بوده و معمولا قهوه ای تیره می باشند. 

سایر مطالب:

آفت کرم برگخوار تک نقطه ای ذرت

همه چیز در مورد عارضه سفیدک داخلی ذرت

ویژگی بیماری لکه قهوه ای ذرت یا بلایت جنوبی برگ ذرت

١- زمستان را به صورت میسیلیوم و کنیدیوم در بقایای ذرت، سپری می کند

۲- عامل بیماری دارای سه نژاد T ، C و O است. نژاد ، تولید T توکسین می کند.

٣- نژادهای C و T روی ذرتهای سیتوپلاسم نر استریل، بیماری زا هستند.

۴- دانه ها، عامل اصلی پخش و زمستان گذرانی نژاد T هستند.

۵- Pseudothesium که در طبیعت به ندرت تشکیل می شود در صورت تشکیل به صورت نقطه های خرمایی رنگ روی بافتهای ذرت وجود دارد.

روش مبارزه با بیماری لکه قهوه ای ذرت یا بلایت جنوبی برگ ذرت

– ارقام مقاوم (هیبریدهای دارای سیتوپلاسم طبیعی، مقاوم به نژاد T هستند).

– برگرداندن بقایای گیاهی، مقدار اینوکلوم اولیه را کاهش می دهد به دلیل اینکه کنیدیوم ها به وسیله ی باد یا واپاشی قطرات باران به مزارع مجاور منتقل می شوند، تمام بیماری مربوط به اینوکلوم اولیه داخل مزرعه نمی باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )