آفت کرم طوقه بر ذرت و چگونگی کنترل آن

0

آفت کرم طوقه بر ذرت با نام Agrotis segetum از آفات و بیماریهای ذرت است. گونه های Agrotis ipsilon و Agrotis segetum از مهم ترین کرم های طوقه بر شناخته شده در ایران می باشند و در مناطق ذرت کاری تهران، فارس، کرمان، گیلان، سمنان، همدان و … گزارش شده اند.

آفت کرم طوقه بر ذرت

کرم طوقه بر یکی از جدی ترین آفات ذرت است. این حشره با تغذیه از طوقه و ساقه در نزدیکی سطح زمین، گیاهان جوان را از بین می برد. میزبانان دیگر این آفت چغندر قند، پنبه، گوجه فرنگی، خیار، کدو، سویا و … می باشند. تخم کرم طوقه بر سفید، گرد و لارو آن درشت به رنگ خاکستری تا قهوه ای می باشد. حشره کامل این آفت به شکل شب پره می باشد. زمستان گذرانی کرم طوقه بر به صورت لارو سنین آخر در داخل خاک می باشد.

آفت کرم طوقه بر ذرت

شناسایی آفت کرم طوقه بر ذرت

شناسایی کرم های بریده ای به آسانی که ممکن است فکر کنید نیست؛ زیرا گونه های مختلف، رنگ های مختلفی دارند. برخی از آنها سیاه، قهوه ای، خاکستری یا برنزه هستند در حالی که برخی دیگر می توانند صورتی یا سبز باشند. بعضی از آنها دارای لکه ها، نوارهای و حتی رنگ خاک هستند.

زیست شناسی

این حشره زمستان را به صورت لارو کامل در عمق ۱۰ تا ۲۵ سانتیمتری خاک سپری می کند. در اوایل بهار، لاروهای کامل از عمق به سطح خاک آمده و سپس تبدیل به شفیره می شوند. حشرات کامل پس از ۲ تا ۳ و در مواردی ۴ هفته ظاهر می گردند.

این حشره، گونه ای است شب فعال، و تمام فعالیتهای زیستی خود اعم از جفتگیری و تخم ریزی را در شب انجام می دهد. تخم ها پس از ۴ تا ۵ روز تفریخ شده و لاروهای سن یک حاصله شروع به تغذیه از برگ های تازه و جوان گیاهان میزبان می کنند . لاروها پس از اولین پوست اندازی و وارد شدن به سن ۲، در سطح خاک افتاده و خود را به طوقه گیاهان میزبان می رسانند.

لاروها پس از تکمیل رشد خود و قبل از تبدیل شدن شفیره، در عمق ۵ تا  7 سانتیمتری خاک، لانه ای ایجاد کرده و سپس درون آن تبدیل به شفیره می شوند که پس از سپری شدن این مدت، حشرات کامل نسل دوم ظاهر می شوند. خسارت مستقیم این آفت ناشی از تغذیه لاروها از طوقه و ریشه است که منجر به قطع شدن طوقه پژمرده و خشک شدن بوته می گردد.

نحوه خسارت آفت کرم طوقه بر ذرت

لاروهای کرم طوقه بر با جویدن برگ و ایجاد سوراخ در آن باعث خسارت در ذرت می شوند. با ادامه روند خسارت لاروها به سمت ریشه و طوقه می روند و با تغذیه از آنها باعث قطع آوندها، ضعیف شدن بوته، پژمردگی بوته و افتادن آنها به زمین می شوند.

سایر مطالب:

آفات و بیماریهای ذرت و چگونگی کنترل آن ها

روش های کنترل کرم طوقه بر در ذرت:

  • شخم عمیق بعد از برداشت محصول
  • جمع آوری بقایای گیاهی و وجین علف های هرز مزرعه
  • آیش نگهداشتن مزرعه قبل از فصل کاشت ذرت
  • استفاده از تله های فرمونی در مزارع ذرت
  • ایجاد ضربات مکانیکی با کولتیواتور و به هم زدن بستر زندگی لاروهای آفت
  • به منظور کنترل شیمیایی استفاده از سموم دیازینون، سایپرمترین با توجه به نظر کارشناس کاربردی می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )