علایم سرمازدگی درختان میوه

0

علایم سرمازدگی درختان میوه بسته به آن قسمتی از درخت که سرما آسیب زده متفاوت است.سرمازدگی در جوانه ها موجب  تغییر رنگ و سرشاخه ها و شاخه های جوان  بر اثر سرما تغییر رنگ داده و برنزی می شوند.

علایم سرمازدگی درختان میوه

گونه ها و ارقام  مختلف نسبت به سرما و یخبندان مقاومت متفاوتی دارند.اندام های مختلف گیاه هم نسبت به یخ زدگی و سرما حساسیت متفاوتی دارند. برگ ها، شاخه های جوان و جوانه ها بیشترین حساسیت را در اندام های گیاه نسبت به سرما دارند این در حالی است که ریشه ها چون  در داخل خاک فعالند کمتر دچار آسیب های ناشی از سرمازدگی میشوند.  

در پاییز، تقریبا میزان مقاومت پوست و آوندهای چوبی یکسان است ولی به هنگام زمستان شانس زنده ماندن پوست کمتر است. به طور کلی دمای  منفی یک و منفی دو درجه  سانتی گراد در فصل رشد صدمه زیادی به گیاه  می زند و در دمای کمتر از منفی هفت درجه سانتیگراد، تولید محصول و اندام های هوای گیاه صدمه میخورد.

علایم سرمازدگی درختان میوه

علائم سرمازدگی در جوانه ها و گلدرختان

سرمازدگی در جوانه ها موجب  تغییر رنگ و قهوه ای شدن اکسیداتیو بافت ها، نابودی گل های در حال تکامل در داخل جوانه و سیاه شدگی کامل اندام میشود. در گل های تازه باز شده علائم خسارات شامل پژمردگی کلاله و خامه، قهوه ای شدن کلاله و سپس خامه، سیاه شدگی تخمدان، بهم پیچیدن و نکروز شدن گل آذین ها هستند.

علائم سرمازدگی میوه در درختان

درزیتون میوه های بالغ از ارقام دیررس که برداشت نشده اند و در طول زمستان بر روی درخت می مانند چروکیده شده و دم میوه در اثر یخبندان زمستانه یا بهاره اغلب قهوه ای رنگ  میشود.سرمای پاییزه تاول هایی در میوه بوجود می آورد که  نشان دهنده آسیب به بافت های داخلی میوه است.

در مرکبات میوه غالبا سرمازدگی بروز ظاهری از خود نشان نمی دهد بلکه باعث ابکی شدن کیسه های عصاره و بدنبال آن از دست دادن آب و ایجاد شکاف در میوه می .درسیب و گلابی یک نوع لکه با کمربندهایی با پوست زبر چوب پنبه ای روی میوه تشکیل  میشودو یا میوه کج و معوج میشود.

سایر مطالب:

چگونگی جلوگیری از سرما زدگی سیب

درختان مقاوم به سرما و معرفی انواع آن ها

علائم سرمازدگی برگ در درختان میوه

درگیاه زیتون برگ های جوان در اثر یخبندان زمستانه یا بهاره به رنگ سبز کم رنگ یا زرد ملایم در می ایند و پژمرده و خشک می شوند. در برگ های بالغ قسمت نوک برگ به سوی پایین خممی شود.در یخبندان شدید، به خصوص زمانی که با باد سرد همراه باشد، نوک برگ ها یا حاشیه پهنک برگ خشک می شود و به رنگ قرمز مایل به قهوه ای در می آید. در مرکبات یخبندان های ملایم موجب آب سوخته  شدن برگ ها یا پیچیدگی موقت برگ می شود. در مواردی که سرمازدگی و یخبندان شدید نباشد ممکن است لکه های بافت مرده کوچکی در پهنک برگ ظاهر شود.

علائم سرمازدگی شاخه هادر درختان میوه

شاخه های جوان از اندام های حساس به سرما هستند . سرشاخه ها و شاخه های جوان  بر اثر سرما تغییر رنگ داده و برنزی می شوند. این حالت به خصوص در قسمتی از شاخه که در معرض سرما بوده مشخص تر است. سرمای شدید و یخبندان ترک هایی را بر روی پوست شاخه های یک تا دو ساله ایجاد می کند .

این آسیب می تواند  بصورت نکروز بافت پوست خودش را نشان دهد. با آسیب دیدن اندام های هوایی، تعادل رویشی گیاه بهم می خورد  و در بهار با فعال شدن جوانه های خفته در بخش های پایینی، پاجوش های فراوانی بر روی تنه رشد نموده و درخت حالت بوته ای به خود می گیرد .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )