معرفی انواع ارقام گوجه فرنگی گلخانه ای

0

آشنایی با انواع ارقام گوجه فرنگی گلخانه ای و انتخاب بهترین رقم برای کاشت گوجه فرنگی گلخانه ای یکی از مهمترین نکات است . اگر بذر مناسبی انتخاب نشود تمامی زحمات کشاورز به هدر می رود . انواع گوجه گلخانه ای عبارتست از : رابی ، نمارین ، نورا ، فادو ، هالی ، ساکورا ، مینو ، پردیس و چندین نمونه دیگر .

انواع ارقام گوجه فرنگی گلخانه ای

انتخاب رقم مناسب و مطلوب گوجه فرنگی برای کشت ، مانند تمامی محصولات کشاورزی و گلخانه ای حائز اهمیت می باشد و بایستی به نکات زیادی توجه کرد . رقم مورد نظر باید دارای بازار پسندی مطلوبی باشد و اندازه و فرم مطلوب داشته ، عملکرد و تولید بالا داشته ، مقاوم به بیماری ها بخصوص بیماری های فیوزولیژیکی و شرایط نامناسب منطقه (نور کم ، دمای پایین و …) باشد .

در حال حاضر گوجه فرنگی دارای ارقام گلخانه ای بسیار زیادی است و روز به روز به تعداد آنها افزوده میشود . این ارقام از نظر کیفیت و بازار پسندی میوه ، نحوه ی رشد و نمو بوته ، رنگ و بافت میوه ، شکل و اندازه آن و مقاومت بوته به آفات و بیماری ها و شرایط گلخانه ای با یکدیگر متفاوت می باشند .

با توجه به گران بودن بذر گوجه فرنگی و بالا بودن هزینه های تولید و نهاده های کشاورزی ، انتخاب بذر مناسب از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد و موفقیت یا شکست تولید بستگی به این موضوع دارد .

انواع ارقام گوجه فرنگی گلخانه ای

انواع ارقام گوجه فرنگی گلخانه ای در ایران:

۱) رابی : زودرس – وزن میوه ۱۰۰-۸۰ گرم – شرکت فیتو

Rubi مناسب برای کشت زمستانه بوده و دارای میوه کروی شکل و قرمز رنگ می باشد. این رقم از ارقام بسیار مقاوم با رشد زیاد و میانگره های کوتاه و گلدهی یکنواخت، محصول یکنواخت با عمر انبارداری طولانی می باشد. این رقم به بیماریهای ویروس موزاییک گوجه فرنگی، ورتیسیلیوم و فوزاریوم مقاوم است.

۲) نمارین : وزن میوه ۲۰۰ گرم – شرکت فیتو

Namarin از ارقام هیبرید و مناسب تازه خوری با قابلیت نگهداری وانبارداری بالاست. دوره رشد این رقم ۹ ماه می باشد. میوه این واریته کروی شکل است. در هرخوشه ۵ عددگوجه فرنگی وجود دارد. نکته قابل توجهی که این واریته را نسبت به سایر ارقام متمایز می کند این است که تا ۲۰ خوشه را با وزن تقریبی هرخوشه ۱ کیلوگرم به صورت منظم تحمل می کند. این رقم در برابر بیماری ویروس موزاییک گوجه فرنگی، نماتدها و بیماری قارچی فوزاریوم مقاوم وتحمل پذیر است.

۳) نورا : زودرس – وزن میوه ۲۴۰-۲۰۰ گرم – شرکت فیتو

Nora از ارقام هیبرید بوده و برای مصرف تازه خوری مناسب است. قابلیت انبارداری بالایی دارد. این واریته نسبتا زودرس و از نظر شکل، کروی است. بافت میوه ترد شیرین و قرمز رنگ می باشد. به بیماری ویروسی موزاییک و فوزاریوم و نیز نماتدها مقاوم است.

۴) فادو : بسیار زودرس – وزن میوه ۱۳۰-۹۰ گرم – شرکت انزازادن

نسبتا مقاوم است.

شما میتوانید بهترین و مناسب ترین ارقام مختلف بذر گوجه فرنگی را در فروشگاه اینترنتی شاپ ثمر تهیه کنید.

۵) هالی ۳۳۴ : زودرس – وزن ۱۳۰-۱۸۰ گرم – شرکت انزازادن

بسیار مقاوم به سرما می باشد.

۶) الفرح : نسبتا زودرس – وزن ۱۸۰-۱۳۰ گرم – شرکت انزازادن

مقاوم

۷) ساکورا : نسبتا زودرس – وزن ۱۳۰-۹۰ گرم – شرکت انزازادن

مقاوم – ( ۲۰ تا ۲۱ میوه در هر خوشه )

سایر مطالب:

برنامه غذایی و کود دهی صحیح گوجه فرنگی

هرس کردن گوجه فرنگی ومزیت های آن

۸) سیلویانا : متوسط رس – وزن ۱۸۰-۲۰۰ گرم – شرکت انزازادن

Sylviana تشکیل میوه در آن خوب و در نتیجه پر بار می باشد. دارای میوه گرد متمایل به تخت با رنگ قرمز خوش رنگ بوده و میوه ها بسیار سفت و با قابلیت حمل و نقل عالی می باشند. علاوه بر کشت در گلخانه ها در فضای باز به صورت داربستی نیز قابل کشت است.

۹) لاکی اچ بی ۸۵ : نسبتا زودرس – شرکت ال اس ای

مناسب کشت بهار و تابستان -اندازه میوه متوسط

۱۰) مینو : اندازه میوه متوسط – شرکت ال اس ای

مناسب کشت بهاره ، پاییزه

۱۱) پردیس : میوه گرد با وزن ۱۵ گرم – شرکت نیکرسون زوان

مناسب کشت بهاره ، تابستانه. مقاوم به فوزاریوم ، ورتیسیلیوم ، کلادوسپوریوم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )