چرای گوسفند زنده و بهترین زمان برای آن

4

چرای گوسفند در بیشتر کشورهای جهان به وسیله مراتع طبیعی انجام میگیرد ولی باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که چنانچه به صورت آزاد و همیشگی از مراتع طبیعی استفاده نمایید زمان تخریب مراتع بسیار نزدیک می باشد. بعد از اینک این اماکن تخریب شوند دیگر مکانی برای چرای گوسفندان وجود ندارد بنابراین بهتر است زمان مناسبی برای چرای گوسفندان در نظر داشته باشید.

طبقه بندی چرای گوسفندان

چرای گوسفند و دام های زنده یکی از وظایف مهم دامداران است که باید با روش‌ها و نکات مهم چرا بردن و تغذیه دام آشنا باشند.  و باید با بهترین زمان برای چرای گوسفند نیز اشنا باشید.
تمـام حیوانـات بـه مقادیـر معینـى از مواد مغـذى نیاز دارند کـه اگر به حد کافـى و متعـادل دریافت نکنند،در وضعیـت نامناسـب تغذیـه اى قـرار خواهنـد گرفـت. در چنیـن وضعیتى، بازدهـى تولید و سـلامت آنها دچاراختـلال می‌شـود. هـرگاه اختـلالات تغذیه اى شـدید باشـد، ممکن اسـت حتى بـه مرگ حیوان منجر شـود.

چرای گوسفند


تأمیـن مـواد مغـذى بـراى حیـوان، از طریـق مـواد خوراکـى فراهـم می‌شـود. خـوراک هـا از نظـر کیفیـت (فیزیکـى و مغـذى) و تنـوع بسـیار متفـاوت هسـتند. حتـى ارزش غذایـى یـک مـاده خوراکى مشـخص ممکن اسـت از منطقـه‌اى بـه منطقـه دیگـر بسـیار متغیر باشـد.

انواع چرای گوسفندان

به صورت کلی چرای گوسفندان هم دسته بندی شده است و انواع چرای گوسفندان وجود دارد که شامل چرای آزاد، چرای انتقالی یا بسته و چرای مخلوط می باشد.

  1. چرای آزاد یا گسترده به چرایی گفته می شود که می توانید به صورت آزادنه آنها را در مراتع طبیعی ببرید و خود این نوع چرا به دو دسته نسبی و مطلق تقسیم می شود که دسته اول چرای گوسفندان در فصل زمستان است و اما چرای مطلق در طول سال انجام می شود.
  2. چرای بسته یا انتقالی هم به وجود مراتع طبیعی گفته می شود که دور آن حصار کشیده شده باشد.
  3. چرای مخلوط هم به نوعی از چرا گفته می شود که گوسفند، گاو و بز به صورت مخلوط با هم به چرا برده می شود.

سایر مطالب:

دوقلوزایی گوسفندان با روش جیره فلاشینگ

بیماری های گوسفندان و آشنایی با شایع ترین آن ها

مدیریت تغذیه بز سانن و راههای مبارزه با انگل خارجی

چگونگی چرای گوسفند

گوسفند تقریبا در تمام طول روز تمایل به چرا دارد و در مدت کوتاهی عمل نشخوار و جویدن غذا را انجام خواهد داد. گوسفند در زمان استراحت عمل جویدن غذایش را انجام می دهد.

بهترین غذا برای گوسفندان پهن برگ ها، لگوم ها و گراس ها می باشد و چراگر است. اما بز به بوته های بلند و خشک به شدت علاقه دارد و یک حیوان سرشاخه خوار است. گوسفند به دلیل داشتن صورت باریک می تواند گیاهان را به راحتی از زمین بکند اما گاوها با صورت بزرگ این کار را با فشار بیشتری انجام می دهند و به همین دلیل آسیب بیشتری به خاک وارد می نمایند.

چوپانان برای پیشگیری از نابودی مرتع در قسمتی خاص، گله را به چرای تناوبی می برند تا زمین فرصت ترمیم داشته باشد. بزها بیشتر از گوسفندان چرا می کنند و در این امر قوی تر هستند زیرا به صورت عمودی از درختچه و درختان بالا می روند. به همین دلیل بزها در امر خوردن بوته ها بسیار موفق تر از گوسفندان هستند.

زمان مناسب چرای گوسفندان

اکثرا گوسفندان در دو شیفت صبح و سرشب باید به چرا مشغول شوند و مدتی که بر اساس وزن ‌آنها در نظر گرفته است به خوردن علوفه های خوب بپردازند. در فاصله زمانی بین دو چرا، گوسفند میل شدیدی به استراحت و نشخوار کردن دارد.

گوسفندان تمایل زیادی به خوردن برگ و ساقه گیاهان بزرگ دارند و برای اینکار از لب و دندان های جلویی خود بیشترین استفاده را می برند و علاوه بر آن حرکات سر گوسفند نیز به بالا بردن توان چرای آن کمک می کند. از آنجایی که برگ و ساقه گیاهان حاوی مواد معدنی و مغذی بسیاری است تمام نیازهای یک گوسفند در چرا تامین خواهد شد.

۴ نظرات
  1. علی می گوید

    از اینکه خیلی کامل در مورد چگونگی چرای گوسفندان نکاتی را مطرح کردید، می خواستم تشکر کنم.

    1. مجید ضیایی پرور می گوید

      سپاس از همراهی شما

  2. مسعود می گوید

    سلام و عرض خسته نباشید
    با تشکر فراوان از مقاله خوبتون. یک سوال داشتم آیا وقتی نزدیک زمستان هستیم و هوا کمی سرد است بردن گوسفند برای چرا (بیشتر یه هوای تازه دیده باشن) ممکن است سبب مشکل در گوسفند بشه از نظر زایش و اینجور موارد؟

    1. مجید ضیایی پرور می گوید

      درود بر شما
      بله طبعا سرمای هوای نیاز به مراقبتهای مرسوم رو بسیار افزایش میده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )