همه چیز در مورد پیچیدگی برگ گوجه فرنگی

0

عارضه پیچیدگی برگ گوجه فرنگی و سبزیجات شما یکی از بیماری های رایجی بوده که ممکن است به دلایل محیطی، شیمیایی و یا بیولوژیک باشد.

پیچیدگی برگ گوجه فرنگی

برخی مواقع ممکن است همه برگ‌های روی درخت یا گیاه به هم چسبیده یا دچار پیچیدگی شده باشند و برخی موارد فقط برگ‌های تازه رشد یافته ممکن است پیچیده شود و برگ‌های قدیمی تر ممکن است سالم بمانند.

پیچیدگی برگ گوجه فرنگی

آسیب ممکن است به آرامی شروع شود و کم کم سرعت پیدا کند و در برگ‌های جوان دیده شود. این آسیب در گیاه گوجه فرنگی ممکن است یک یا چند دلیل متفاوت داشته باشد.

علت پیچیدگی پیچیدگی برگ گوجه فرنگی

  • آسیب به دلیل باد شدید
  • بادبردگی علف کش ها
  • باقیمانده علف کش ها
  • خسارت گسترده کنه ها
  • بیماری های ویروسی

پیچیدگی برگ به دلیل آسیب باد

بادهای شدید، گرد و غبار زیاد و رطوبت پایین می‌تواند به برگها و یا ساقه های گیاه گوجه فرنگی آسیب وارد کنند. گرمای شدید و رطوبت پایین ممکن است باعث جمع شدن و لوله‌ای شدن برگ‌های گوجه فرنگی از کناره ها شود برگها بعدا به هم می‌چسبد و می‎‌پیچند.

 پیچیدگی برگ‌ها که به دلیل تنش های شرایط آب و هوایی مانند هوای گرم و خشک ممکن است ایجاد شود عارضه پیچیدگی فیزیولوژیکی برگ نامیده می‌شود. این پدیده یعنی پیچیدن ملایم برگها و برگچه ها برای جلوگیری از از دست رفتن آب برگ‌ها اتفاق می‌افتد.

 البته پیچیدگی ملایم برگها باعث کاهش کیفیت یا عملکرد محصول نمی‌شود. افزایش خسارت به این دلیل اگر در زمان گلدهی و گرده افشانی اتفاق بیفتد چون باعث ریزش گلها و عدم تشکیل میوه می‌شود سبب ایجاد خسارت می‌شود. البته از نظر ظاهری ممکن است شبیه سایر عوامل باشد ولی اگر تنها دلیل باد شدید باشد پس گیاه مشکلی ندارد.

پیچیدگی برگ به دلیل تنش‌های محیطی

یکی از دلایل پیچیده شدن برگها بالارفتن دمای هوا به حدود ۲۹ تا ۳۲ درجه سانتی گراد است. گیاه در این شرایط برای کاهش تبخیر آب برگهای خود را لوله می‌کند. برگها به حالت فنجانی و به سمت داخل پیچ خورده و حالت چرمی پیدا می‌کنند. در این شرایط استفاده از سایه بان، تنظیم دور آبیاری و استفاده از کودهای دارای اسید آمینه می‌تواند تا حدودی موثر باشد.

مطالب مرتبط:

بیماری پیچیدگی برگ (لب شتری) درخت هلو

همه چیز درباره بیماری بادزدگی گوجه فرنگی

پیچیدگی برگ به دلیل آسیب علفکش

هم محصولات و هم علف های هرز ممکن است با مصرف علفکش ها آسیب ببیند. ممکن است بادبردگی علف کش ها باعث آسیب دیدن گیاه گوجه فرنگی شود.

در بسیاری از موارد در مزارع همسایه از علف کش های عمومی استفاده می‌شود این علفکش ها که در غلات و پنبه هم به کار برده می‌شوند ممکن است در سرعت بادهای بیشتر از ۵ مایل در ساعت به مزرعه مجاور برسند و باعث این نوع آسیب دیدگی در گوجه فرنگی شود.

برخی علف کش ها مانند ۲,۴-D، دیکامبا یا سایر علف کش های هورمونی باعث بروز آسیب جدی می‌شود. استفاده از علف کش ها برای چمنزارها ممکن است این آسیب ها را به دنبال داشته باشد.

پیچیدگی برگ گوجه فرنگی
برای کاهش بوجود آمدن این عارضه:

همیشه از دستورالعمل روی بطری علفکش پیروی کنید.

وقتی سرعت باد از ۵ مایل بر ساعت بیشتر باشد و جهت باد به طرف محصولات حساس باشد از علفکش استفاده نشود.

از سم پاش دارای فیلتر استفاده شود بخصوص در زمانی که از علف کش های پس از سبز شدن استفاده می‌شود.

فشار سمپاش را کم کنید تا اندازه قطرات بزرگتر شوند تا ذرات سم دچار بادبردگی نشوند.

سرعت اسپری سم پاش ها را کم کنید.

مطمئن شوید حتما در مناسبی داشته باشد.

از مواد جلوگیری کننده از بادبردگی استفاده شود.

تمام باقیمانده سموم از سم پاش ها شسته شود.

پیچیدگی برگ به دلیل باقیمانده علف‌کش‌ها

سبزیجات ممکن است به دلیل استفاده از کمپوست ، کود کشاورزی و یا مالچی که قبلا در آن علف کش استفاده شده باشد دچار آسیب دیدگی شوند.

پیچیدگی برگ به دلیل آسیب گسترده کنه

تعدادی از کنه ها مانند Polyphagotarsonemus latus  در برخی گیاهان مانند گوجه فرنگی، بادمجان، فلفل، سیب زمینی، پنبه و مرکبات سبب پیچیدگی برگ ها می‌شوند. این کنه ها همچنین باعث آسیب به گیاهان زینتی مانند آهار، داودی، کوکب و شفلرا هم می‌شود.

این کنه ها از نور پرهیز کرده و از برگها و گلهای جوان تغذیه می‌کنند. این آفت با تزریق سم به داخل بافت باعث تشدید پیچیدگی برگها می‌شود. این آسیب ها باعث ایجاد آسیب های دیگر در گیاه گوجه فرنگی می‌شود. آسیب های شدید توسط این نوع کنه باعث می‌شود پشت برگها هم برنزی دیده شود.

این کنه ها البته با چشم دیده نمی‌شوند و تنها با کمک عدسی و ذره بین ها دیده می‌شوند. اندازه این کنه ها ۰٫۱ تا ۰٫۳ میلی متر است و تنها بعد از ایجاد آسیب به گیاهان مشخص می‌شود. اگر خود کنه ها را مشاهده نمی‌کنید به دنبال تخم ها بگردید که به رنگ سفید و بیضی شکل هستند.

تخم ها در آب و هوای گرم بعد از ۴ تا ۶ روز و در آب و هوای خنک تر ۷ تا ۱۰ روز بعد از تخم تبدیل به کنه بالغ می‌شوند. سبزیجات و صیفی جات دارای میزبان مشترک مانند سویا، آفتابگردان، تنباکو، بادام زمینی و سیب زمینی پشت سر هم کاشته نشوند.

پیچیدگی برگ به دلیل بیماری‌های ویروسی گوجه فرنگی

تعداد زیادی از ویروس ها می‌توانند باعث پیچیدگی برگ و کوتاه ماندن گیاهان گوجه فرنگی شوند. البته علائم ابتدایی ابتلا به بیماری ویروسی ممکن است شبیه آسیب ناشی از علف کش های بر پایه فنوکسی باشد. این بیماری اغلب به شکل الگوی زرد و سبز موزاییکی روی برگ ها دیده می‌شود.

برخی از این بیماری های ویروسی بوسیله مگس سفید قابل انتقال هستند. برای کاهش انتقال این بیماری ها جمعیت مگس های سفید را با استفاده از صابون ها و یا روغن های دارای خاصیت حشره کشی کنترل کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )