بیماری کرم های نواری در غاز و چگونگی درمان آن

0

بیماری کرم های نواری در غاز معمولا در این حیوانتات مشکل چندانی ایجاد نمیکنند. ولی کرم های پهن باعث جذب پایین و عملکرد نامناسب در غازها میشوند. لذا جداسازی و درمان این نوع الودگی ها در گله های پرورش غاز الزامی است.

بیماری کرم های نواری در غاز

با توجه به اینکه غازها پرندگان آبدوست و آبزی هستند، احتمال آلوده شدن آنها به کرم های نواری و پهن بسیار بالا می باشد. کرم های نواری معمولا در غازها مشکل چندانی ایجاد نمیکنند. ولی کرم های پهن باعث جذب پایین و عملکرد نامناسب در غازها میشوند. لذا جداسازی و درمان این نوع الودگی ها در گله های پرورش غاز الزامی است.

تشخیص این نوع کرم ها با بررسی فضله پرنده در کلینک ها امکان پذیر می باشد. برای درمان نیز میتوان از داروهایی مثل بوتینورات یا ترکیب این دارو با ورمال و داروهایی مثل هگزاکلروفن و نیکلوزامین استفاده کرد.

بیماری کرم های نواری در غاز

علایم بیماری

معمولاً غازهای مبتلا به کرمهای پهن عملکرد خوبی نخواهند داشت اما جداسازی و شناسایی کرم برای تشخیص صحیح لازم و ضروری است.

سایر مطالب:

آشنایی با انواع ماهی کپور

همه چیز در مورد بیماری آنگارا در طیور

درمان بیماری کرم های نواری در غاز

تمایل به پرورش غاز در سالن های بسته، همانند سایر گونه های طیور، باعث آلودگی کمتر حیوان به این انگل ها می شود زیرا در این حالت انگلها از میزبان های واسط خود جدا می شوند.
نخستین اقدام در کنترل آلودگی غاز به کرمهای نواری جدا کردن آنها از میزبان واسط است. برای این منظور دسترسی غازها به میزبان واسط انگلها را محدود کرده و از مراتع به صورت چرخشی استفاده می کنند.


غازها باید از مسیرهای آبی عبور داده نشوند. اگر میزبان واسط انگلها کنترل نشوند استفاده از داروها تنها برای مدت کوتاهی موثر خواهد بود. داروهایی که در کنترل کرم های پهن طیور موثرند عبارت اند: بوتینورات به تنهایی یا همراه با پیپرازین و فنوتیازین با نام تجاری ورمال . همچنین استفاده از هگزاکلروفن و نیکلوزامین نیز موثر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )