کاشت و پرورش درخت کیوی

0

کاشت و پرورش درخت کیوی ماههای شهریور ومهرماه(بهترین موقع)ویا اسفندوفروردین می باشد .در ایران بیش از ۹۵% باغات کیوی با استفاده از رقم هایوارد ، بدلیل ویژگی‌هایی نظیر درشتی و یکنواختی میوه، بازار پسندی و خاصیت خوب انبارداری، کشت شده است. و برای گرده افشانی از دو رقم نر توموری و ماتوا استفاده می‌شود که زمان گلدهی رقم توموری با رقم ماده هایوارد همپوشانی بیشتری دارد.

کاشت و پرورش درخت کیوی

درخت کیوی مانند درخت مو، بالا رونده است و باید آن را داربست بزنید. برگ های آن ریز و تا حدود ۷/۵ متر رشد می کند. درخت کیوی ۳ گونه است. درخت نر، درخت ماده و خود بارور. در صورت کاشت درخت خودبارور می توانید یک درخت بکارید و در غیر این صورت باید یک درخت نر و یک درخت ماده در کنار هم بکارید تا بتوانید به محصول دست پیدا کنید.

کاشت و پرورش درخت کیوی

آب و هوای مناسب جهت کاشت و پرورش درخت کیوی

گیاه کیوی برای رشد به ۲۴۰ تا ۲۲۵ روز دوره رشدی بدون یخبندان نیاز دارد. همچنین درفصل تابستان تا دمای ۴۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کند. دمای کمتر از ۱- درجه سانتی‌گراد در بهار باعث از بین رفتن برگ‌های جوان، میوه‌‌ها و شاخه‌‌های جدید می‌شود. دمای کمتر از۲- درجه سانتی‌گراد در آبان‌ماه باعث صدمه به تنه نهال و برگ‌های این گیاه می‌شود. منطقه رشد کیوی نباید بادخیز باشد چرا که باعث آسیب دیدن به این گیاه می‌شود.

تکثیر گیاه کیوی

کیوی را می‌توان با ۴ روش کاشت بذر، قلمه زنی، کشت بافت و چیوند تکثیر کرد. در ایران بیشتر از طرق قلمه زدن این گیاه را در مناطق شمالی کشور به خصوص گیلان پرورش می‌دهند.

خاک مناسب کشت کیوی

بهترین رشد درخت کیوی در خاک‌های عمیق آبرفتی است. همچنین این گیاه در خاک‌های لومی و سیلتی‌لوم نسبت به خاک‌های شنی‌لوم رشد بهتری دارد. خاک مناسب کشت کیوی باید سبک و غنی از مواد آلی باشد. زهکشی مناسب بوده و عمق کافی از خصوصیات این گیاه است. کیوی بدلیل حساسیت به شوری بویژه نمک‌های بر و سدیم، آب آبیاری بایستی حداقل شوری را داشته باشد. مناسبترین پی اچ برای رشد کیوی بین ۵.۵ تا ۵.۶ است.

کاشت درخت کیوی

برای این درخت باید به نسبت ۱ به ۹ از پایه های نر و ماده استفاده کرد تا گرده افشانی به بهترین شکل انجام شود. اگر پایه های نر و ماده همزمان شکوفه دهند ۱ پایه نر برای ۹ پایه ماده مناسب است.

فاصله نهال کیوی را ۴ متر و ردیف ها را ۵ متر و یا فاصله ردیف و نهال ها را ۴ در ۴ متر باید در نظر گرفت. توجه داشته باشید که بهترین زمان کاشت کیوی مهر و شهریور است. پس از کاشت باید یک قیم سبک را در کنار نهال قرار دهید تا نهال  جوان روی سیم هدایت شود. سپس یک شاخه قوی را روی آن هدایت می کنند تا نزدیک سیم لیدر که در ارتفاع ۱۵۰ سانتی قرار دارد، سر برداری انجام شود، این تنه مستقیم باید طوری تربیت شود که به دور قیم نپیچد و انشعابی نداشته باشد و تمام شاخه های جانبی آن حذف شود.

سپس برای پیدایش شاخه های اصلی یا شاخه های لیدر ،در محل سربرداری شده دو شاخه جانبی را در امتداد سیم میانی انتخاب کنید و به سیم ببندید. توجه داشته باشید که این شاخه ها در سال بعد بازوهای بارده خواهند بود.

آبیاری درخت کیوی

آبیاری درخت کیوی باید به صورت متناوب و کوتاه مدت انجام شود، تا خاک همیشه حالت نیمه مرطوب داشته باشد. باید توجه داشت که برگ این درخت  حالت پلاسیدگی به خود نگیرد چرا که در این صورت صدمه  زیادی به رشد و تولید میوه آن وارد می شود. در زمین هایی که آب نمی تواند به طور کامل در آن نفوذ کند، باید جوی‌هایی در جهت شیب زمین و خارج کردن آب مازاد احداث شود.

آبیاری متداول این گیاه سه روش  آبیاری، آبیاری میکروجت و آبیاری قطره ای است. در شمال ایران از روش میکروجت برای آبیاری استفاده می‌شود.

سایر مطالب:

زمان رشد میوه کیوی و راه کارهایی برای افزایش رشد میوه

هرس درخت کیوی و مزایای انجام به موقع آن

مدیریت تغذیه و کوددهی درختان کیوی

مبارزه با آفات و بیماری های کیوی

کوددهی کیاه کیوی

تعیین میزان  کودی این گیاه بعد از تجزیه خاک و برگ آن امکان پذیر است. به طور کلی نهال های کیوی به پتاسیم بیشتری نیاز دارند بنابراین باید کودهای حاوی پتاسیم بیشتر از کود های دیگر به خاک اضافه کنید. توجه داشته باشید برای اینکه پتاس راحت تر جذب خاک شود، باید ۵ کیلوگرم منزیم خالص همراه با کودهای پتاس به خاک اضافه شود.

ازت مورد نیاز برای این گیاه ۱۷۰ کیلوگرم در هکتار است، که دو سوم آن در اسفند و بقیه آن بعد از گلدهی با خاک مخلوط می‌شود.

برداشت میوه  کیوی

میوه‌ کیوی عمولا بین ماه‌های شهریور تا مهر می‌رسند و باید میوه‌ را قبل از رسیدن حتما چیده شوندو ا فرآیند رسیدن کیوی در سردخانه اتفاق بیافتد.   برای بررسی آماده بودن میوه جهت چیدن، زمانی که کیوی بر روی ساقه‌ی درخت در حال تغییر رنگ است باید به آن ضربه بزنید. راه دیگر برای تشخیص زمان برداشت کیوی این است که بررسی کنید دانه‌های سیاه در میوه وجود دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )