توت سیاه و آشنایی با چگونگی کاشت آن

0

توت سیاه گونه‌ای توت به رنگ سیاه است که میوه‌ای گوشتی و آبدار دارد که طعم شیرین و ملسی دارد که علاوه بر تازه خوری برای تهیه آبمیوه، مربا و … نیز استفاده می‌کنند. خواص بسیاری دارد. از طریق بذر، قلمه و پیوند تکثیر می‌شود.

مشخصات گیاهی توت سیاه:

توت سیاه نام گونه‌ای توت شیرین و ملس به رنگ قرمز مایل به سیاه دارد که نام علمی و انگلیسی آن black Morus alba است که در بیشتر مناطق رشد می‌کند. طعم دلچسبی است. میوه این گیاه بسیار گوشتی و آبدار است که از دانه‌های کوچک به هم چسبیده‌ای تشکیل شده است. به صورت خوشه‌ای ظاهر می‌شود و از باردهی مناسبی برخوردار است.

توجه داشته باشید که به هنگام برداشت توت سیاه دستان شما کاملاً رنگی و به رنگ قرمز و سیاه تبدیل می‌شود، بنابراین بهتر است از دستکش استفاده کنید. درختی چندساله است که تاجی گسترده دارد و دارای برگهای سبز رنگ سه برگچه ای است که دندانه‌دار است و دارای شیارهای سفید رنگ عمیقی است. از توت علاوه بر تازه خوری استفاده‌های مختلفی می‌شود. یکی از گونه‌های کمیاب و درعین‌حال پر طرفدار به شمار می رود که خواص بسیاری دارد.

توت سیاه

طرز کاشت بذر توت سیاه:

توت سیاه از طریق بذر، قلمه و پیوند تکثیر می‌شود. در کاشت بذری ابتدا بذر گیاه را از قسمت گوشتی گیاه جدا کنید و آن را خوب بشویید و سپس یک سینی نشاء با زهکشی مناسب تهیه کنید و با خاک کمپوست و کوکوپیت پر کنید و بذر گیاه را به صورت سطحی بکارید و روی آن را با لایه نازکی از خاک نرم و کود بپوشانید.

گیاه را با استفاده از آبپاش آبیاری کنید و تا زمان جوانه زنی سطح خاک را مرطوب نگه‌دارید. پس از گذشت یک تا دو هفته بذر گیاه جوانه می زند و شروع به رشد می‌کند که از رشد خوبی نیز برخوردار است. زمانیکه که گیاه رشد کرد و چند برگی شد آن را به گلدان بزرگتر و در نهایت به زمین اصلی منتقل کنید.

زمان کاشت بذر: 

زمان کاشت بذری این گیاه در فصل بهار است.

ارتفاع: 

ارتفاع این گیاه بین ۵ تا ۱۵ متر است.

فاصله کاشت بذر: 

فاصله کاشت بذر ۴ تا ۷ متر است.

عمق کاشت بذر: 

عمق کاشت بذر ۵ تا ۸ میلیمتر است.

خاک مناسب رشد: 

برای رشد به کمپوست، کوکویپت، پیت ماس و خاک باغچه نیاز دارد. خاک مورد کاشت باید از زهکشی مناسبی برخوردار باشد.

دمای مورد نیاز: 

دمای مناسب برای رشد این گیاه ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است.

زمان گلدهی: 

گلدهی این گیاه در فصل بهار است.

مقدار آبدهی: 

به آبیاری متوسط و منظمی نیاز دارد.

نور: 

برای رشد به آفتاب کامل و نیمه سایه نیاز دارد.

دستورالعمل‌های هرس، قیچی دستی هرس

استفاده از قیچی‌های دستی هرس برای هرس توت سیاه بهترین روش هستند.

پس از برداشت میوه‌ها در اواخر تابستان، همه ساقه‌هایی که میوه تولید کرده‌اند را شناسایی کرده و آن‌ها را تا خط رشد برش دهید.

در اوایل بهار، درست قبل از ظاهر شدن جوانه‌های جدید، شاخه‌های اضافی را هرس کنید تا در هر بوته پنج تا هفت شاخه محکم باقی بماند. شاخه‌های پشتی همان شاخه‌های جانبی که از ساقه‌های اصلی به طول ۱۲ اینچ رشد می‌کنند را کوتاه کنید. ساقه‌هایی را که به یکدیگر می‌مالند برداشته و شاخه‌های شکسته یا آسیب‌دیده را برش دهید.

شاخه‌های جدید را به‌اندازه ۴ اینچ عقب بکشید تا ارتفاع آن‌ها ۳۰ تا ۳۶ اینچ شود.

زمان برداشت و چگونگی برداشت

بسیاری از مزارع تجاری در ماه‌های ژوئن و جولای برای عموم آزاد است. مزارع به مردم این امکان را می‌دهد که توت سیاه را برای استفاده شخصی با هزینه‌ای اندک بردارند. سایر مزارع تجاری از ماشین‌های بزرگی برای تکان دادن بوته‌ها به‌صورت مکانیکی استفاده می‌کنند تا توت‌ها به زمین بیفتند و بتوان آن‌ها را جمع کرد.

سایر مطالب:

میزان باردهی درخت توت

مدیریت عمومی آفات

بوته‌های توت سیاه چندین آفت را جذب می‌کنند، اما اگر آن‌ها را به‌درستی شناسایی کرده و هجوم آن‌ها را زود درمان کنید، می‌توانید از شیوع آن‌ها جلوگیری کنید.

شناسایی آفات

برگ‌ها، به‌ویژه قسمت زیرین آن‌ها را ازنظر وجود شته، کنه و عنکبوت بررسی کنید. همچنین مراقب کرم‌های تغذیه‌کننده از برگ‌ها و سوسک‌ها باشید. شته‌ها حشرات کوچک سبز، سفید، برنزه یا سیاه هستند که معمولاً به‌صورت گروهی تغذیه می‌شوند. کنه‌های عنکبوتی حشرات کوچک سفید هستند. احتمالاً هنگامی‌که کنه عنکبوتی وجود دارد، تارهای ریز روی برگ‌ها مشاهده خواهید کرد. کاترپیلارها کرم مانند هستند و سوسک‌ها در اشکال متعددی وجود دارند اما همیشه شش پا دارند.

گل‌ها را ازنظر تریپس، حشرات ریز و بلند که سفید، برنزه یا سیاه هستند و از شیره گیاه تغذیه می‌کنند، بررسی کنید.

انتخاب درمان مناسب برای آفات توت سیاه

حشرات روی بوته ها را با یک آفت‌کش حاوی مالاتیون درمان کنید و فقط در مواقعی که حشرات مفید مانند زنبورهای عسل، کفشدوزک‌ها و دیگر گرده‌افشان‌ها وجود ندارند سم‌پاشی کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )