روغن چریش حشره کشی ارگانیک

0

روغن چریش روغن طبیعی است که از Azadirachta indica یا همان یاس بنفش هندی استخراج شده است و به عنوان حشره‌کش، قارچ‌کش و داروی ضد باکتریایی برای گیاهان، بسیار خوب عمل می کند. روغن چریش کاملا طبیعی است و برای گیاهان شما کاملاً بی‌خطر است. در مقایسه با محصولات مصنوعی، مزایای زیادی دارد، و تا زمانی که شما آن را به صورت مصرف نکنید، برای انسان نیز بی خطر است.

روغن چریش چیست (تاریخچه و مشخصات ظاهری)

روغن چریش روغنی است که با فشردن دانه (له کردن دانه) به دست می‌آید. به این دانه، یاس بنفش هندی یا درخت چریش نیز گفته می شود. این گیاه همیشه سبز است و بسیار سریع و بلند رشد می کند و همین امر باعث می‌شود که بسیار مفید و سودآور از دید مالی و رشد میوه باشد.

همانطور که یکی از نام‌های آن نشان می‌دهد، از شبه قاره هند آمده‌است، اگرچه در برخی مناطق خاورمیانه نیز یافت می‌شود.

میوه‌های آن کمی شبیه زیتون است، و درختان آن می‌توانند در واقع بسیار بزرگ باشند. یاس بنفش هندی می‌توانند به ۱۳۰ فوت ارتفاع برسند که ۴۰ متر است، اگرچه بیشتر آنها تقریباً نصف این اندازه رو دارند.

در واقع تهیه این روغن بی شباهت به تهیه روغن زیتون نیست. هنگامی که سنگ رو به این میوه فشار می دهیم، روغنی با رنگ‌های متفاوتی از زرد طلایی تا رنگ قهوه ای تیره و سبز مایل به قهوه ای و حتی با رنگ قرمز روشن ترشح می شود. بوی آن بسیارمتفاوت و یادآور بوی ترکیب بادام زمینی و سیرست.

روغن چریش

خواص روغن چریش

این روغن دارای سه خاصیت اصلی است که می‌توانید از آنها برای درمان گیاهان خود استفاده کنید:

۱-یک حشره کش و دافع حشرات است. در واقع هر دو این عملکردها را دارد .اگر حشرات این دانه را بخورند، احساس بیماری می‌کنند. اما وجود روغن روی گیاه آنها را دور می‌کند. همچنین از تخمگذاری آنها جلوگیری می‌کند، بنابراین  چیزی که کمتر بهش توجه می‌شود این است که روغن چریش می تواند برای کنترل جمعیت حشرات استفاده شود.

۲-قارچ کش است. استفاده از این دانه مفید برای درمان عفونت‌های قارچی.

۳-دارای خواص ضد باکتریایی است. این بدان معناست که می‌توانیم از آن برای دور نگه داشتن باکتری‌های مضر از گیاهان خود استفاده کنیم.

فواید مهم دیگر روغن چریش برای گیاهان

روغن چریش قارچ‌ها را از بین می برد. این مورد هزاران سال است که در هند شناخته شده و کاربرد دارد، در واقع از آن در پزشکی آیورودا برای درمان عفونت‌های قارچی پوست و سایر بیماری‌ها در زمانهای قدیم استفاده می شده است به ویژه قارچ ناخن و در این مورد نیز بسیار موثر است.

روغن چریش دارای خواص ضد باکتریایی است. حاوی برخی ایزوپرنوئیدها است که باکتری‌ها را در گیاهان شما از بین می‌برد.

به این ترتیب می‌توان از آن برای گیاهان استفاده کرد، اما ممکن است متوجه شده باشید که روغن چریش دارای خواص درمانی فوق العاده‌ای برای انسان و حیوانات نیز می‌باشد. اما موضوع این مقاله این نیست.

ممکن است همه این‌ها صحبت ‌هاعلمی به نظر نرسد، اما نگران نباشید. این مقاله فقط برای این است که شما بدانید چرا و چگونه یک محصول کار می کند.

مزایای استفاده از روغن چریش برای گیاهان

روغن چریش طبیعی است: 

اگر این دلیل شما برای انتخاب این روغن است، شما بسیار طیبعت دوست و عاقل هستید. این مسلماً مهم‌ترین دلیل انتخاب این روغن نسبت به سایر محصولات موجود، است.

روغن چریش کاملاً زیست تجزیه پذیر است: 

این ویژگی برگرفته از توضیحات ویژگی قبل است.(طبیعی بودن)

شما محصولی را می‌خواهید که کمتر ضرر داشته و از ترکیبات شیمیایی در آن کمتر استفاده شده باشد چون مدت زمان زیادی روی گیاه باقی می‌ماند و شما در آن هوا نفس می‌کشید و زندگی می‌کنید. محصولاتی که در ساخت آنها بیشتر از عناصر طبیعی استفاده شده باشد. این روغن همه‌ی این ویژگی ها را دارد.

روغن چریش را می توان به صورت ارگانیک تولید کرد: 

شما فقط باید سنگ‌ها را روی میوه چریش فشار دهید تا روغن از آن بیرون بیاید، بنابراین تأثیر محیطی آن می‌تواند در واقع بسیار کم باشد. آسیبی به محیط زیست نمی‌رساند.

روغن چریش به گیاهان آسیبی نمی‌رساند: 

این روغن به طور کامل توسط گیاهان متابولیزه می‌شود. گیاهان آن را جذب کرده و برای زندگی خود استفاده می‌کنند. هیچ موادی مضری که بتوانند (حتی در دراز مدت) به گیاه مورد علاقه شما آسیب برسانند، در آن وجود ندارد.

سایر مطالب:

سموم ارگانیک و اهمیت استفاده از آن ها

حشره کش آکتارا (actara)

روغن چریش نسبتاً ارزان است

شما می‌توانید یک لیتر آن را با قیمت کم تهیه کنید.

اگر این مزایا شما را متقاعد به استفاده از روغن نکند، نمی‌دانم چه چیزی دیگری می‌تواند شما را، راضی کندکه از این روغن مفید استفاده کنید! بسیار محبوب است زیرا یک راه حل طبیعی عالی برای بسیاری از مشکلات گیاهان شما است.

رعایت نکات ایمنی در مرحله‌ی اول برای استفاده از روغن چریش روی گیاهان

قبل از برداشت محصول، آن را روی محصولات نپاشید. سه هفته قبل از برداشت محصول هیچ کاری با گیاه نداشته باشید. درست است که به اندازه مواد شیمیایی بد نیست و وارد گیاه شما نمی‌شود اما استفاده در زمان مناسب (زمان امن) از بروز هر گونه مشکلی جلوگیری می‌کند (حتی اگر بعید است مقدار زیادی از محصولات را مصرف کنید)، اما مهم‌تر از همه، این روغن می تواند برای چند هفته روی سبزیجات و میوه‌ها باقی بماند.

روغن چریش تا چه مدت روی گیاهان شما دوام می‌آورد؟

اگر از آن به عنوان پیشگیری استفاده می‌کنید، چند بار باید از آن برای جلوگیری از آفات و قارچ ها استفاده کنید؟

پاسخ درست هر ده روز است. روغن تقریباً در این مدت گیاهان شما را می‌پوشاند و پس از آن شروع به حل شدن می‌کند.

این یک قاعده کلی است، با این که عملیات ساده و راحتی ست، بسیار ارزشمند است مخصوصاً  اگر گیاهان شما در معرض خطر هستند یا اگر تعداد زیادی از آنها در خطر آفات و بیماری ها هستند.

روش‌های استفاده از روغن چریش برای درمان و پیشگیری گیاهان از آفات

  • مالیدن آن به مناطق آسیب دیده
  • اسپری کردن آن.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )