عوامل موثر در تعیین زمان شخم زدن زمین

0

زمان شخم زدن زمین در زمان آماده سازی زمین جهت کشت نهال و یا کشت زراعی، بسیار اهمیت دارد. شما باید بهترین زمان ورود به مزرعه را انتخاب کنید تا هم تاریخ کشت گیاه به تعویق نیافتاده و هم امکان استفاده از ادوات وجود داشته باشد.

زمان شخم زدن زمین

با توجه به اینکه در قسمت های مختلف ایران اقلیم متفاوت است، لازم است برای تعیین زمان شخم زدن زمین کلیه جزئیات را در نظر بگیریم.

زمان شخم زدن زمین

فاکتورهای موثر بر زمان شخم زدن زمین:

زمان شخم زدن زمین می تواند نهایتا بهترین نتیجه را برای کشت و برداشت محصول به دنبال داشته باشد که عملیات آماده سازی در زمان مناسب انجام گیرد. این مقاله به شما کمک می کند تا با در نظر گرفتن شرایط مختلف، بتواند زمان شخم زدن را در منطقه خود تعیین کنید:

۱-شرایط خاک مزرعه

اولین و مهمترین عامل موثر بر زمان شخم زدن زمین شرایط بستر کشت است. در ابتدا باید دقت کنید زمین شما چه اندازه نیاز به کار دارد. وجود بقایای گیاهی زیاد و خشن، کلوخه های بزرگ و… باعث می شود که آماده سازی بستر کشت زمان بر شود تا بتوانید نهایتا شخم را انجام دهید.

بنابراین اگر زمین شما چنین مشکلاتی دارد، حتما زودتر از موعد شخم، دست به کار شوید. در زمان شخم حتما به رطوبت خاک توجه شود. به اصطلاح خاک مزرعه باید گاورو باشد. به این معنا که رطوبت در حدی باشد که نه به ماشین آلات چسبیده و نه منجر به سختی در شخم زدن زمین شود.

۲-شرایط آب و هوایی منطقه

در تعیین زمان حتما به اقلیم منطقه خود توجه کنید. قبل از اینکه بارش های سنگین شروع شده و ورود به مزرعه را دچار مشکل کند، باید شخم انجام گیرد تا در زمان کشت، دچار مشکل نشوید. همانگونه که می دانید زمان شخم زدن زمین بر روی تاریخ کشت تاثیر می گذارد.

از طرف دیگر وزش بادهای شدید در موقع شخم زدن منجر به سختی کار خواهد شد. همین باد نیروی مقاومتی ایجاد کرده و بر روی سرعت حرکت ماشین آلات تاثیر می گذارد. در نتیجه از یک سو زمان کار بیشتر شده و از سویی دیگر همین مسئله منجر به افزایش میزان مصرف سوخت می شود.

۳-فصل کشت گیاهان

قبل از شخم زدن  باید مشخص شود در چه فصلی قرار است کشت انجام گیرد. شخم باید نزدیک به تاریخ کشت عملی شود چرا که اگر بین آماده سازی بستر تا زمان کشت فاصله زیادی بگذرد، به مرور زمان خاک نرم شده، مجدد سخت و کلوخه ای خواهد شد در نتیجه در زمان کشت به شخم مجدد نیاز خواهید داشت.

در صورتی که فاصله زیادی تا زمان کشت وجود دارد، بدون هیچ عجله ای تمامی مراحل آماده سازی بستر کشت را به خوبی و اصولی انجام داده و اجازه دهید در این مدت، بقایای گیاهی قبلی تجزیه شوند.

۴-تناوب های زراعی

عمدتا کشاورزان در زمین خود کشت متناوب را اعمال می کند. در نتیجه اگر بین زمان برداشت گیاه قبلی تا کاشت گیاه بعدی فرصت کافی نیست، باید بلافاصله بعد از برداشت محصول که هنوز رطوبت کافی در خا وجود دارد، وارد زمین شده و شخم انجام شود.

سایر مطالب:

نقش شخم زدن بر کنترل علفهای هرز

چند نکته در مورد زمان شخم زدن زمین:

۱- توجه داشته باشید که اگر رطوبت بیشتر از حد گاورو باشد، نهایتا بعد از خشک شدن خاک، منجر به تکمیل سله خواهد شد.
۲- در صورت کمتر بودن رطوبت از حد گاورو، بافت خاک به شدت آسیب دیده و در پایان کار کلوخه های بسیار بزرگ را در زمین شاهد خواهید بود.


۳- بافت خاک به شدت بر روی زمان تاثیر می گذارد. بسته به اینکه خاک سبک، سنگین و یا متوسط باشد زمان شخم زدن متفاوت خواهد بود. جالب است بدانید که زمان شخم در خاک های سبک بیشتر از خاک رسی خواهد بود زیرا در خاک های سبک هم ظرفیت نگهداری آب کم بوده و هم اینکه ذرات خاک کمترین میزان چسبندگی را دارند.


۴- در صورتی که قصد دارید کشت پاییزه انجام دهید، حتما وضعیت بارندگی منطقه را در نظر بگیرید. شخم زدن زمین منجر به نرم شدن خاک شده و در نتیجه بستر برای فرسایش فراهم می شود. لذا اگر در منطقه شما بارندگی پاییزه و زمستانه زیاد است، توصیه می کنیم شخم را انجام نداده و اجازه دهید بقایای گیاهی قبلی در زمین باقی بماند تا از فرسایش جلوگیری شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )