عوامل موثر در رنگ آوری میوه

0

رنگ آوری میوه یکی از مهمترین ملاکهای تشخیص میوه خوب و بازارپسندی آن به شمار می رود. تشکیل رنگدانه در پوست میوه سبب رنگ گرفتن آن می شود. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با عوامل موثر در رنگ آوری میوه آشنا کنیم.

عوامل موثر در رنگ آوری میوه:

رنگ آوری میو

عوامل محیطی در رنگ آوری میوه:

تاثیر عوامل محیطی خود به سه دسته نور و دما، آبیاری و PH یا درجه اسیدی بودن خاک تقسیم بندی میشوند.

هر نوع تنشی که به درختان وارد شود، میتواند میزان فتوسنتز و در نتیجه رنگ آوری میوه را کاهش داده و عملکرد درختان شما را کاهش دهد. یکی از مهمترین این تنشها زیاد یا کمبودن آب آبیاری در روند رشد و رنگ آوری میوه میباشد. تنش آبیاری در این روند سبب کاهش کیفیت رنگ میوه ها میگردد.

PH یا درجه اسیدی بودن خاک:

یکی از عوامل موثر در رنگ آوری میوه این پارامتر محسوب می شود. با بالابردن PH خاک میتوانید رنگ آوری میوه را بهبود ببخشید.

تاثیر دما و نور بر رنگ آوری:

افزایش میزان نور که یکی از پارامترهای مهم در این باره است، با رنگ آوری میوه رابطه مستقیم دارد. در واقع هر چه نور بیشتری به درختان شما برسد، میوه ها و محصولات خوش رنگتری به شما خواهند داد. بر همین اساس میوه های بیرونی نسبت به میوه های درونی رنگ بیشتری دارند.
البته تاثیر نور بر روی درختان با توجه به مرحله رشدی که در آن قرار دارند و حتی واریته و رقم آنها متفاوت هستند. این عامل به ویژه در سیب و گوجه فرنگی بسیار موثر است. میتوانید پیش از برداشت میوه را در برابر نور قرار دهید تا رنگ پذیری آن تقویت شود.
اما دما چه تاثیری میتواند در رنگ آوری میوه داشته باشد؟ هر چه هوا خنک باشد (به ویژه در شب)، میتونید تاثیر آن را در رنگ میوه و افزایش رنگدانه های موجود در آن مشاهده کنید.

تاثیر آبیاری در رنگ آوری:

هر نوع تنشی که به درختان وارد شود، میتواند میزان فتوسنتز و در نتیجه رنگ آوری میوه را کاهش داده و عملکرد درختان شما را کاهش دهد. یکی از مهمترین این تنشها زیاد یا کمبودن آب آبیاری در روند رشد و رنگ آوری میوه میباشد. تنش آبیاری در این روند سبب کاهش کیفیت رنگ میوه ها میگردد.

عوامل فیزیولوژیکی برای رنگ آوری میوه:

عوامل محیطی که از موارد تاثیرگذار در رنگ آوری میوه به شمار میروند شامل: نوع رقم، مرحله رشد، تغذیه و عناصر غذایی و آفات و امراض هستند که در زیر به توصیف هر یک میپردازیم:

نوع رقم:

همانطور که میدانید، خصوصیات هر نوع رقم و واریته با نوع دیگر آن متفاوت است. برخی پربارتر و برخی آبدارتر، برخی شیرینتر و برخی نیز خوش رنگ و لعابتر هستند. در بین تمام رقمها، آن رقمی که دیررس باشد، رنگ آوری کمتری نیز نسبت به نوع زودرس خواهد داشت.

مرحله رشد:

مراحل رشد میوه حساسیت بالایی را برای تولید محصولات و میوه های دلخواه شما دارند. با فراهم نمودن نور، گرما و مواد مورد نیاز در مرحله رشد، میتوانید رنگ پذیری میوه ها را افزایش دهید.

تاثیر تغذیه و عناصر غذایی بر رنگ آوری:

همانطور که می دانید، کوددهی در فصول مختلف سال، عضو جدانشدنی از کشت و باغداری محسوب می شود. هر نوع کود، عنصر مخصوصی دارد که برای هر مرحله از رشد لازم است استفاده شود.

ازت:

ازت یکی از عناصری به شمار میرود که در اواخر فصل سبب بزرگ شدن سایز میوه و بالارفتن کیفیت رنگ در آن میشود. سعی کنید از این کود دقیقا پیش از زمان برداشت استفاده نکنید.

پتاس:

کودهایی که سرشار از پتاس باشند، باعث افزایش رنگآوری در میوه شده و در نهایت سبب خوش رنگ شدن محصولات شما میشوند. معمولا کشاورزانی که گوجه فرنگی کشت میکنند، از این کود به صورت محلولپاشی استفاده مینمایند تا رنگ آوری محصولشان بیشتر شود.


عناصر دیگر (میکرو)

عناصر دیگری هستند که میتوانند به این امر کمک شایانی کنند از جمله: کلات آهن و روی

تاثیر آفات و امراض در رنگ آوری:

آفات و حشراتی که به درختان حمله میکنند، میتوانند قدرت درخت را تا حد زیادی کاهش داده و آن را ضعیف کنند. همین عمل باعث میشود تا فتوسنتز کاهش یافته و رنگ آوری میوه و حتی برگها نیز کاهش یابند.
چگونه رنگ میوه را افزایش دهیم؟
پس از این که عوامل موثر در رنگآوری میوه را با هم بررسی کردیم، حال میخواهیم ببینیم که چگونه میتوان رنگ میوه ها را بهبود بخشید و به عملکرد بالا در این زمینه دست پیدا کرد. روشهای بهبود رنگ میوه را با هم مطالعم میکنیم:

محلول پاشی روی درخت:

محلولپاشی درختان توسط کودهایی که سرشار از عناصر پتاس و اسیدآمینه باشند، میتواند پس از آبیاری کمک خوبی برای رنگ آوری میوه باشد.

سایر مطالب:

زمان مناسب برای محلول پاشی عناصر ریز مغذی ها برای باغات میوه

زمان رشد میوه کیوی و راه کارهایی برای افزایش رشد میوه


هورمونهای رشد گیاهی برای رنگ آوری:

سومین روش همان استفاده از هورمونهای رشد گیاهی است. پیش ار برداشت میوه میتوانید از این هورمونها استفاده کنید.

درمان کنه درخت:

کنه یکی از آفات سنجی محسوب می شود که میتواند از رنگ گرفتن میوه ها به شدت جلوگیری کند. اگر از دو ماه پیش از برداشت، کنه درخت را برطرف کنید، باعث بهبودی رنگ آوری میوه ها خواهید شد.


تاثیر هرس نمودن درخت بر رنگ آوری:

فکر میکنید چرا و چگونه هرس کردن درخت باعث رنگ آوری بیشتر میوه می شود؟ هرس کردن و حذف شاخه های اضافه، کمک میکند تا نور بیشتری به میوه رسیده و یکدست رنگ بگیرند. همانطور که اهمیت نور را در رنگ آوری میوه متوجه شدید، حالا میدانید که هرس کردن چقدر میتواند تاثیرگذار باشد.


یکی از موارد مشابه که همانند هرس کردن موثر است، فاصله کشت مناسب میباشد. البته هر چه سن درخت بالاتر برود، نور کمتری به میوه رسیده و رنگ کمتری میگیرد اما این مشکل با هرس کردن قابل حل است. همچنین استفاده از درختان واریته پا کوتاه میتواند تاثیر بسزایی در این مورد داشته باشد.

تنک کردن:

اگر میوه های مشکل دار و کوچک را در درخت حذف کنید، نسبت میزان برگها به میوه ها بیشتر شده و با کلروفیل و سبزینه بیشتر، میوههای دیگر بهتر رنگ میگیرند.
جالب است بدانید که یکی از روشهای بالا بردن میزان نور، گذاشتن نور مصنوعی یا حتی ورقههای آلومینومی در بین فاصله های ردیف کشت است. این روش باعث میشود تا حتی قسمت هایی از درخت که در بین سایه قرار دارند نیز در معرض نور قرار بگیرند.

تاثیر آب پاشیدن و خنک کردن در رنگ آوری:

شاید این مورد نسبت به موارد دیگر کمی عجیب به نظر برسد، اما با پاشیدن آب در روزهای گرم تابستان میتوانید رنگ آوری را در میوهها بالا ببرید. به هرحال راحت ترین روش برای رنگ آوری همان دادن مواد مغذی به گیاه است که باعث تقویت درخت و بوته نیز میشود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )