چگونگی محلول پاشی درختان

0

محلول پاشی درختان بسیار راحت است و نیاز به‌ مهارت خیلی زیادی ندارد اما و اگر می‌خواهید نتایج بی‌نظیری به دست آورید، باید حتما با طریقه محلول پاشی درختان آشنایی کافی داشته باشید و این کار را بدون اطلاعات و آگاهی کافی انجام ندهید.

چگونگی محلول پاشی درختان

در روش محلول پاشی، کود و املاح مغذی از طریق برگ‌ها یا شاخه‌ها جذب درخت می‌شوند و کمبودهای موجود را تأمین می‌نمایند.

برای بهره گرفتن از این روش کافی است ابتدا کودی آلی و ارگانیک تهیه کنید و سپس آن را با مقدار مناسب آب بدون کلر مخلوط کنید.

بعد از مخلوط کردن کود با آب، می‌توانید با استفاده از پمپ‌های بوم‌دار، تانکر یا سم‌پاش مناسب، کود را به قسمت‌های مختلف درخت اسپری نمایید تا به‌ سرعت جذب شوند و نتایج مطلوبی نیز حاصل شود.

محلول پاشی درختان

اگر می‌خواهید به محصولات و درختان‌تان آسیب جدی وارد نشود، بهتر است حتما یک محلول رقیق آماده کنید و از کودهای مختلف به‌ تنهایی استفاده نکنید زیرا اکثر کودهایی که برای درختان تولید می‌شوند، دارای غلظت بسیار بالایی هستند و مصرف آن‌ها بدون مخلوط کردن با آب موجب سوختگی برگ‌ها خواهد شد.

بهترین زمان برای محلول پاشی درختان

پس از این که با طریقه محلول پاشی درختان آشنا شدید، باید در یک زمان مناسب اقدام به کوددهی کنید و این کار را به صورت برنامه‌ریزی شده تکرار نمایید.

به‌ طور معمول می‌توان گفت بهترین زمان برای تغذیه کردن و کوددهی درختان به روش محلول پاشی، اوایل صبح یا بعدازظهر است زیرا در این زمان‌ها دمای هوا رو به کاهش است و کود بهتر به داخل برگ درختان نفوذ پیدا می‌کند.

در واقع بهتر است کوددهی درختان را زمانی انجام دهید که دمای هوا متعادل است و وزش باد یا بارندگی نیز وجود نداشته باشد زیرا در صورت وجود بارندگی یا وزش باد شدید، کود عملکرد مناسبی نخواهد داشت و خواص خود را نیز از دست می‌دهد.

سایر مطالب:

عوارض ناشی از استفاده کود و سموم شیمیایی بر روی گیاهان

بهترین زمان محلول پاشی کود فروت ست

نکات ضروری و مهم درباره محلول پاشی درختان

  • به‌ طور معمول بهتر است زمانی اقدام به کوددهی درختان به‌ صورت محلول پاشی کنید که رشد ریشه‌ به‌ علت رطوبت پایین موجود در خاک، تهویه نامناسب خاک و بیماری‌های رایج کاهش‌ یافته است و درخت بیشتر از هر زمان دیگری به مواد غذایی احتیاج دارد. زیرا جذب مواد معدنی مفید از طریق برگ بسیار سریع‌تر از ریشه است و می‌توانید در مدت زمان کوتاهی نتایج عالی‌تری به دست آورید.
  • اگر زمانی متوجه شدید که درختان‌تان دچار آفات و بیماری شده‌اند، بهتر است کار کوددهی را به‌ صورت محلول پاشی در چند مرحله تکرار کنید تا تمام علائم از بین بروند و درخت شادابی خود را به دست آورد.
  • در اکثر مواقع بر روی جلد کودها طریقه محلول پاشی درختان ذکر شده است، بنابر این سعی کنید پیش از انجام کار کوددهی، حتما دستورالعمل‌های ذکر شده را مطالعه نمایید تا مشکلی ایجاد نشود.
  • به طور معمول کوددهی درختان به روش محلول پاشی مزایای بسیار زیادی را به همراه دارد اما گاهی اوقات ممکن است جذب مواد غذایی مفید توسط برگ، به خوبی صورت نگیرد. از این رو بهتر است هر چند وقت یک‌بار نیز درختان خود از طریق ریشه تقویت کنید.

سایر نکات

  • تا حد امکان سعی کنید کوددهی را به‌ صورت مه پاشی انجام دهید زیرا هر چقدر ذرات کود مورد نظر کوچک‌تر باشد، برگ راحت‌تر مواد مغذی را جذب می‌کند و همچنین برگ‌ها هم دچار سوختگی نمی‌شوند.
  • محلول پاشی درختان باید زمانی انجام شود که حداقل از ۳ روز قبل کار آبیاری صورت‌ گرفته باشد و درختان تشنه نباشند، در غیر این صورت ممکن است نتیجه مناسبی حاصل نشود و زحمات‌تان هدر رود.
  • هنگام انجام، از مخلوط کردن چند کود با یک دیگر خودداری نمایید زیرا در چنین شرایطی ممکن است کوددهی نتیجه مناسبی نداشته باشد. همچنین اگر زمانی قصد انجام این کار را داشتید، بهتر است از کارشناسان کشاورزی راهنمایی بگیرید و یک تست حساسیت نیز انجام دهید تا مشکلی برای درختان‌تان به وجود نیاید.

شما میتوانید انواع کود مناسب و باکیفیت را از فروشگاه های اینترنتی شبکه آفتاب و شاپ ثمر خریداری کنید.

مزایای محلول پاشی درختان

  • با کمک این روش می‌توانید تمام کمبودهای موجود را اصلاح کنید و درختانی پربار و شاداب‌تر داشته باشید.
  • با بهره گرفتن از این روش کوددهی، می‌توانید خیلی سریع عملکرد درخت را افزایش دهید و کیفیت محصولات نهایی را نیز چندین برابر کنید.
  • طریقه محلول پاشی در مقایسه با روش‌های دیگر بسیار راحت‌تر است و هر کسی می‌تواند در سریع‌ترین زمان ممکن با کمک آن، درختان خود را تغذیه کند.
  • کوددهی به این روش علاوه‌بر تاثیر گذاری بر روی درخت، موجب از بین رفتن علف‌های هرز نیز خواهد شد. بنابر این اگر زمانی متوجه رشد علف‌های هرز در اطراف درختان شدید، بهتر است با کمک این روش اقدام به کوددهی کنید تا رشد علف‌های هرز متوقف شود.

سایر مزایا

  • باغدارانی که از این روش برای تغذیه کردن درختان خود بهره می‌گیرند، با ریزش گل و برگ درختان مواجه نمی‌شوند و محصولات بیشتری هم برداشت می‌کنند.
  • این روش اگر به صورت صحیح صورت بگیرد، شاخه‌های درخت نیز بسیار تقویت می‌شوند و دچار شکستگی و آسیب نیز نخواهند شد.
  • با کمک این روش می‌توانید مقاومت درختان در برابر شرایط محیطی پرتنش، خشکی، کم آبی، آفات، شوری خاک، حشرات مضر، ویروس‌ها و… را تا حدود زیادی افزایش دهید و اجازه ندهید درختان ضعیف شوند.
  • این روش مفید موجب می‌شود میوه‌ها وزن و کیفیت بیشتری داشته باشند و همچنین طعم‌شان هم بهبود یابد.
  • با محلول پاشی به موقع و مناسب، می‌توانید مقاومت دیواره دفاعی درخت را افزایش دهید و اجازه ندهید رشد آن‌ها متوقف شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )