درباره ورمیکولیت و کاربرد آن در کشاورزی

0

ورمیکولیت به عنوان یک محیط رشد موثر شناخته شده است. معمولاً در فرمولاسیون های کمپوست با زغال سنگ نارس یا زغال سنگ نارس استفاده می شود و شرایط ایده آلی را برای رشد گیاه ایجاد می کند.

کاربرد ورمیکولیت در کشاورزی

هوادهی خاک را بهبود می بخشد، باعث آزاد شدن مداوم کودهای اضافه شده و حفظ رطوبت خاک می شود. خود ورمیکولیت همچنین منیزیم، پتاسیم و مقادیر کمی از مواد معدنی دیگر را به خاک اضافه می کند.

نسبت هوا به آب موجود در کمپوست های ورمیکولیت و ذغال سنگ نارس رشد ریشه را تحریک کرده و تولید نهال های سالم را تسهیل می کند. همچنین ممکن است برای حمل و گسترش کودها، علف‌کش‌ها و آفت‌کش‌ها در باغ‌ها در هر نوع و اندازه‌ای استفاده شود.

ورمیکولیت

این ماده معدنی طبیعی می تواند سه یا چهار برابر وزن خود آب جذب کند و همچنین مواد مغذی مختلف گیاهی مانند پتاسیم، منیزیم و کلسیم را جذب می کند. این ویژگی‌ها آن را برای تکثیر و برای کاشت گیاهانی که بهترین عملکرد را در کمپوست مرطوب دارند، از جمله گیاهان خانگی مفید می‌سازد.

چرا از ورمیکولیت در تهیه مخلوط‌های گلدان بدون خاک استفاده می‌شود؟

بسیاری از ویژگی‌های ورمیکولیت، آن را به محصولی مفید و کاربردی برای باغبانان تبدیل می‌کند. این محصول:

  • سبک است.
  • قدرت جذب قابل‌توجهی دارد. ذرات ورمیکولیت به خوبی آب و مواد مغذی را جذب می‌کنند (اما از خود مواد مغذی ندارند و باید به خاک آنها اضافه شود) و در مخلوط‌های گلدانی که خاک ندارند، به خوبی آب و مواد مغذی را در خود نگه ‌می‌دارند. از این‌رو، به لطف ورمیکولیت، آب و مواد مغذی مورد نیاز گیاه همواره در دسترس آن است تا هر زمان که به آن نیاز داشت، توسط ریشه‌هایش آب و مواد مغذی لازم را جذب کند.
  • پی‌اچ خنثی دارد؛ به همین دلیل درصورت وجود ورمیکولیت، لازم نیست نگران جبران کردن تغییرات ایجاد شده در پی‌اچ خاک خود باشید.

چگونه می‌توان از ورمیکولیت در تهیه مخلوط گلدان بدون خاک استفاده کرد؟

شما می‌توانید مخلوط‌ گلدان‌هایی خریداری کنید که خود شامل ورمیکولیت می‌شود؛ اما ممکن است بخواهید صرفه‌جویی کرده و با خرید جداگانه ورمیکولیت، خود این مخلوط را تهیه کنید. در این صورت، فرمول کلی تهیه چنین مخلوطی عبارت است از:

  • ۴ تا ۶ سهم خزه پوده‌زار (پیت‌ماس)
  • ۱ سهم پرلیت
  • ۱ سهم ورمیکولیت

سایر مطالب:

مزایا و معایب پیت ماس

خاک سطحی چیست و چه مزایایی دارد!؟

خاکهای شور و قلیایی در کشاورزی

تفاوت پرلیت و ورمیکولیت چیست؟

پرلیت همان ماده سفیدرنگی است که در مخلوط گلدان‌های بدون خاک وجود داشته و شکلی همچون تکه‌های یونولیت دارد. پرلیت در حالت طبیعی خود درخشانی مرواریدمانندی دارد که به اسمش هم بی‌ربط نیست. با وجود آنکه پرلیت و ورمیکولیت دو ماده کاملا مجزا و متفاوت هستند، اما شباهت‌هایی نیز با یکدیگر دارند. هر دوی این مواد:

  • از زمین استخراج می‌شوند (پرلیت نوعی ماده‌معدنی یا کانی آتش‌فشانی است)؛
  • کمی بعد گرما داده شده و منبسط می‌شوند؛
  • به عنوان بهساز خاک کاربرد داشته و هم در مخلوط گلدان‌های خانگی و هم در خاک باغچه استفاده می‌شوند؛
  • سبک وزن هستند؛
  • استریل هستند؛
  • پی‌اچ خنثی دارند؛
  • از خود هیچ ماده مغذی ندارند.

با این حال، ارزش اصلی ورمیکولیت توانایی آن در نگهداری و جذب آب است، درصورتی که ارزش پرلیت توانایی آن در هوادهی به خاک می‌باشد.

چه زمان از ورمیکولیت و چه زمان از پرلیت استفاده کنیم؟

از آنجایی که ورمیکولیت آب را به خوبی در خود نگه می‌دارد، بهتر است هنگام تهیه بستری برای گیاهانی که به سادگی خشک می‌شوند، نسبت به پرلیت، از ورمیکولیت بیشتری استفاده کنیم. اما کاربرد آن برای باغبانان تنها به تهیه مخلوط بستر گیاهان خلاصه نمی‌شود، بلکه از این ماده در محیط سربسته برای پوشاندن سطح خاکی که به تازگی دانه در آن کاشته شده نیز استفاده می‌شود.

سه علت کلی وجود دارد که توجیه می‌کند چرا استفاده از ورمیکولیت برای این منظور، از استفاده از پرلیت، پیت‌ماس، خاک معمولی و غیره بهتر است:

  • زمانی که شما در محیط سربسته دانه می‌کارید، باید همواره آنها را مرطوب نگه‌دارید. اگر دانه‌ها خشک شوند دیگر جوانه نخواهند زد. ظرفیت ورمیکولیت برای نگهداری و ذخیره آب بیشتر از ظرفیت پرلیت است که باعث می‌شود بستر ایده‌آلی برای مرطوب نگه‌داشتن دانه‌ها باشد.
  • همه دانه‌ها نیاز ندارند که با خاک پوشیده شوند؛ اما آن دسته از دانه‌هایی که چنین نیازی دارند، باید با بستری پوشیده شوند که ذرات بسیار کوچکی داشته باشد تا موقع جوانه زدن، بتوانند به سادگی آن را کنار بزنند. ورمیکولیت برای این منظور عالی است، چراکه از پرلیت پوک‌تر و سبکتر است. انواع مختلفی از ورمیکولیت [با کیفیت‌های متفاوت] وجود دارد. برای پوشاندن دانه‌ها، از ورمیکولیت جنس خوب و پوکتر استفاده کنید.
  • ورمیکولیت بستری استریل است و به همین دلیل، برای کاشت دانه عالیست چون که شامل هیچ‌گونه باکتری یا قارچ نمی‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )