درباره کوددهی نخود فرنگی

0

کوددهی نخود فرنگی یکی از کارهای ضروری کشاورزان در مسیر تولید بالای محصول و بهره وری بیشتر گیاه می باشد تا با مواد تقویتی مناسب میزان برداشت محصول و کیفیت آن رشد چشمگیری پیدا کند.

کوددهی نخود فرنگی

گیاه نخود فرنگی از سبزیجات معروف و پر کاربردی است که در نقاط مختلف کشور کشت می شود و از محصول حاصل در سالاد ها و تهیه غذاهای لذیذ مورد استفاده قرار می گیرد. در مسیر رشدی این گیاه قبل از کشت و تا مرحله پیش از برداشت استفاده از انواع کود شیمیایی و کود ارگانیک بسیار حائز اهمیت است لذا برای دانستن اینکه از چه کودهایی برای پرورش گیاه نخود فرنگی استفاده کنید.

کوددهی نخود فرنگی

کوددهی نخودفرنگی در زمان آماده سازی زمین

  • قبل از کاشت بذر و در زمان آماده‌سازی زمین بهتر است عمل کوددهی انجام شود تا خاک نخود فرنگی غنی شده و بهترین شرایط برای گیاه از ابتدای کشت مهیا گردد. کشاورزانی که در منطقه سردسیر زندگی می کنند، بایستی در فصل پاییز زمین موردنظر را شخم عمیق زده و در فصل بهار با فراهم شدن شرایط دمایی مناسب اقدام به انجام شخم سبک و دیسک بندی برای کشت بذر نمایند. هم چنین برای کاشت نخود فرنگی در مناطق گرمسیر، در ابتدای فصل پاییز زمین را شخم عمیق بزنید و در فصل زمستان پیش از رسیدن یخبندان اقدام به کاشت بذر نمایید.
  • در هنگام آماده سازی زمین استفاده از کودهای شیمیایی پودری و کود آلی هیومیک اسید پودری توصیه می گردد که بسته به نیاز خاک بر اساس آزمون بایستی مورد مصرف قرار گیرند. لذا در زمان آماده سازی زمین کشت استفاده از کود ۲۰_۲۰_۲۰ و هیومیک اسید پودری بهترین کار است زیرا عناصر فسفر، پتاسیم و نیتروژن به خوبی در اختیار خاک قرار می گیرد.
  • هم چنین ممکن است نیاز به استفاده از کودهای پتاسه و فسفره مانند کود سولفات پتاسیم و ۱۰_۵۲_۱۰ پیش از کشت باشد؛ به طور کلی مقدار استفاده از کودهای شیمیایی در هر هکتار قبل از کاشت ۴۰۰ الی ۵۰۰ کیلوگرم در هکتار می باشد.
  • استفاده از مواد تقویتی برای کشت نخود فرنگی چنان مهم است که میزان تولید محصول بدان وابسته است به گونه ای که مقدار برداشت نخود فرنگی در زمین هایی که پیش از کشت کود آلی به آنها داده شده است، بسیار بیشتر از اراضی می باشد که به کوددهی آنها با کودهای آلی توجهی نشده است.

برنامه کوددهی نخود فرنگی

نخود فرنگی سرشار از پروتئین، نشاسته، روی، منگنز، منیزیم و … است لذا برای اینکه محصول با طعم بی نظیر و کیفیت اقتصادی بالایی را پرورش دهید، استفاده از کودهای زیر ضرورت دارد:

کود ازته

استفاده از کود ازت دار برای رشد رویشی و شاخ و برگ دهی به نخود فرنگی بسیار ضرورت دارد لذا در ابتدای کشت بسته به نیاز خاک بایستی در اختیار گیاه قرار گیرد.

کود هیومیک اسید

در ابتدای کاشت گیاه، حتما استفاده از هیومیک اسید شوک را جدی بگیرید زیرا یک تقویت کننده بی نظیر برای خاک، ریشه نخود فرنگی و کل گیاه به شمار می آید. میزان برداشت نخود فرنگی در صورت کوددهی با هیومیک اسید شوک چند برابر خواهد شد هم چنین مقاومت گیاه در برابر بسیاری از بیماری های تهدید کننده ریشه نیز افزایش می یابد.

کار دیگر اسید هیومیک سبک و نرم‌ کردن بستر کشت نخود فرنگی است زیرا این گیاه در خاک با قدرت زهکشی بالا بیشترین میزان حرکت و رشد را دارد.

کود پتاس بالا

یکی از نیازهای بسیار اساسی نخود فرنگی، عنصر پتاسیم می باشد که حتما بایستی برای گلدهی و پس از تولید محصول مورد استفاده قرار گیرد. این گیاه نبایستی از کمبود پتاسیم رنج ببرد؛ بهترین گزینه استفاده از کود پتاس بالا مایع  یا سولفات پتاسیم  برای نخود فرنگی می باشد.

سایر مطالب:

کود سبز و آشنایی با مزایای استفاده از آن

راهنمای کاشت نخود و پرورش آن

کود فسفر بالا

استفاده از کود فسفر بالا دیگر تقویتی ضروری برای نخود فرنگی است که جایگاه ویژه ای در برنامه کوددهی نخود فرنگی دارد؛ این عنصر گلدهی و میزان محصول را افزایش میدهد.

کود مولتی کمپلکس

عناصر ریز مغذی مانند روی، منگنز، بور، منیزیم و …نقش اساسی در سلامت، کیفیت دانه نخود فرنگی و ارزش غذایی آن دارند به عنوان مثال در اثر کمبود منگنز رشد گیاه متوقف می‌شود، لکه های نکروزه در سطح برگ پدیدار میشود و حتی بوته ها دچار پیچیدگی می گردند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )