هرس درخت سیب و آشنایی با اصول انجام آن

3

هرس درخت سیب از جمله مواردی است که برای رشد و باروری بهتر درخت سیب باید انجام شود. هرس درخت سیب باعث می شود که  شاخه های زاید و اضافی موجود در درختان حذف شده و درخت بیشتر و بهتر در معرض تابش نور آفتاب قرار گرفته و مواد بیشتری از خاک جذب کند و هم چنین در بهتر شدن طعم میوه اثر مطلوبی دارد.

هدف از هرس درخت سیب

هدف از هرس درخت این است که نور خورشید به تمام برگ های درخت بتابد، که سبب افزایش کیفیت میوه و ثمره درخت می شود و دلیل دیگر هرس کردن این است که با چرخش هوا میان برگ و خوشه ها درخت کمتر درگیر امراض و مشکلات حشرات می شود و دلیل دیگر هرس کردن این است که با هرس برگ ها و شاخه های پیر و اضافی فضای کافی جهت رشد شاخه های محکم تر فراهم  می شود.

هرس درخت سیب

نحوه هرس نهال سیب

اولین کار پس از کاشت نهال سیب زمانی که هنوز شاخه و عمر زیادی ندارد، چیدن نوک نهال تا ارتفاع ۹۰ الی ۱۱۵ سانتی متری است که سبب می شود شاخه های پایین تر از زیر نقطه برش شروع به رشد کنند.

اگر در محیط گرم و خشک زندگی می کنید که رشد گیاهان تک ریشه و کوچک سخت است می توانید از نهال فروش ها درخت سیب بزرگتری که شاخه هایش در آمده و رشد کرده خریداری کنید؛ هرس این نوع درختان فقط برای جدا کردن شاخه های شکسته و نزدیک بهم صورت می گیرد و به کار اضافه دیگری نیاز نیست.

زمان هرس درخت سیب کی است؟

بهترین زمان جهت هرس کردن درخت سرمای خشک زمستان، زمانی که درخت در خواب است و جوانه نزده می باشد دلیل اصلی این زمان این است که درخت جوانه نزده و شما به راحتی شکل و چارچوب درخت را میتوانید به وضوح ببینید.

دلیل اینکه میگویند در سایر فصول سال هرس را انجام ندهید این است که سبب رشد آفت و بیمار شدن درخت می شود و هرس پاییزه سبب می شود که شاخه های تازه زمان کافی برای قوی شدن نداشته باشند و به دلیل سرمازدگی خشک شوند.

شما میتوانید انواع ابزار هرس و پیوندزنی را از فروشگاه اینترنتی شاپ ثمر خریداری کنید

نحوه هرس درخت سیب

کلیدی ترین بخش هرس درخت سیب این است که اگر شاخه جوانی چند سال عمر کرده و ثمره داده، آن شاخه پیر شده و لازم است که آنرا هرس کنید تا شاخه جوان و تازه جایگزین شود.

عملیات هرساله هرس درخت سیب

سال اول هرس درخت سیب

اصول کلی در هرس درخت سیب در ایران این است که اگر شاخه جوانی چند سال عمر کرده و بار داده باشد آن شاخه پیر شده و باید حذف گردد و باید شاخه جوان دیگری جایگزین آن گردد. برای هرس درختان سیب ، نهال ها درسال اول باید بعد از کاشت با قیچی باغبانی تیز سر برداری شوند. قبل از برش مطمئن شوید در پایین محل برش حداقل چهار جوانه وجود داشته باشد وگرنه محل برش را بالای جوانه چهارم انتخاب نمائید.

سال دوم هرس درخت سیب

در سال دوم، زمان هرس در فصل خواب درخت (زمستان) می باشد. بخش های صورتی رنگ رشد سال قبل را نشان میدهند. این قسمتها نبایستی هرس شوند. شاخساره با رنگ سیاه را تا یک سوم آن (محل های علامت گذاشته) قطع نمایید. برش درست در بالای جوانه ای باشد که بطرف بیرون میباشد.این جوانه در بهار تولید یک شاخه جانبی مینماید.

سال سوم هرس درخت سیب

در سال سوم زمان هرس فصل استراحت گیاه می باشد. روش هرس شبیه سال دوم می باشد. بخش های صورتی رنگ نبایستی هرس شوند و بخش سیاه رنگ تا یک سوم آن باید هرس شود .

سال چهارم هرس درخت سیب

در سال چهارم روش هرس مشابه سال سوم می باشد. بخش صورتی نبایستی هرس شوند مگر اینکه آلوده به بیماری باشند . بخش های سیاه رنگ باید تا یک سوم آن هرس شوند.

سال پنجم هرس درخت سیب

در سال پنجم درختان به باردهی میرسند و شکل اصلی درخت تشکیل میشود . بخاطر داشته باشید میوه ها بطور انتهایی یا جانبی در روی سیخک های یک تا سه ساله یا بر روی شاخه هایی که در سال قبل تولید شده اند، بوجود می آید . پس از تشکیل فرم درخت و شروع باردهی میزان هرس به حداقل کاهش می یابد و هرس محدود به حذف شاخه های آلوده به بیماری ، آفت زده ، شاخه های ضعیف ، خشک ، پاجوش و شاخه های مزاحم و پیر میگردد.

سایر مطالب:

معرفی و نگهداری درخت سیب

اگر هرس درختان سیب به درستی انجام نشود چه میشود؟

توجه داشته باشید که اگر هرس به درستی و به موقع انجام نشود، شاخه های اولیه جوان و بارده زود پیر می شوند و تولید میوه های ریز و نامرغوب می کنند. هرس از پیری زودرس درخت جلوگیری می کند. درختان سیب را با توجه به فرم تاج می توان به شکل جامی و پهن پرورش داد.

هرس درختان میوه را دست هرکسی نسپارید

 هرس درختان میوه را جدی بگیرید و دست هرکسی نسپارید.

نحوه هرس درخت اصول خاصی دارند که هر کسی نمی تواند با دیدن آموزش تصویری هرس درختان میوه از عهده آن بر آید. شما می توانید برای انواع هرس خانه یا باغتان به کاربلد اعتماد کنید و تا پایان عملیات هرس ، با خیال راحت به دیگر کارهای خود برسید.

۳ نظرات
  1. Amin می گوید

    سلام . یه درخت سیب پشت خونه مون رشد کرده و امسال اولین سال میوه دادنش هست . تا حالا یه بارم هرس نشده . درخت چهارتا تنه ی بزرگ داره که همه شون هم اندازه هستن حدودا ۱۰ سانتی هم از هم فاصله دارن . الان من باید سه تا از تنه های درخت رو بطور کامل حذف کنم یا اشکالی نداره همینطوری بمونه ؟

    1. مجید ضیایی پرور می گوید

      بستگی به ارتفاع از سطح زمین داره لطفا تصویرش رو به شماره زیر واتشاب کنید ۰۹۱۲۰۴۳۶۸۹۰

  2. هادی می گوید

    به نکات جالبی اشاره کردید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )