دوره کارنس(PHI) کشاورزی چیست؟

0

دوره کارنس(PHI) به حداقل زمانی که بین آخرین سمپاشی تا برداشت محصول لازم است رعایت شود تا بقایای سم مورد تجزیه عوامل طبیعی قرار گرفته و مقدار آن در سطح میوه ها و سبزیجات کاهش یابد را می نامند.

دوره کارنس(PHI)

دوره کارنس بسته به نوع سم، مقدار مصرف، فرمولاسیون سم و نوع گیاه متغیر است. این مدت روی برچسب ظرف سم به اسم دوره کارنس یا PHI (Pre Harvest Interval) نوشته شده است. رعایت این زمان به ویژه برای محصولات کشاورزی که به صورت تازه مصرف می شوند اهمیت بالایی دارد. متاسفانه اغلب اوقات این محصولات قبل از اینکه دوره کارنس سم به پایان برسد، وارد بازار شده و در حالیکه بقایای سم هنوز در بافت های میوه ها و سبزیجات وجود دارد به فروش می رسد.

دوره کارنس(PHI)

MRL چیست

MRL نشان‌دهنده حداکثر مقدار باقی‌مانده آفت‌کش‌هایی است که انتظار می‌رود هنگام استفاده از آفت‌کش بر اساس دستورالعمل‌های برچسب روی یک محصول غذایی باقی بماند. MRL به طور قانونی ایجاد شده و تحت قانون محصولات کنترل آفات (PCPA) تنظیم می شود.

اهمیت دوره کارنس

رعایت PHI بسیار مهم است تا از MRL برای یک محصول معین تجاوز نشود. باقی مانده سمومی که بیش از MRL در مواد غذایی یافت می شود، نقض قانون غذا و دارو است و همچنین می تواند سلامت مصرف کننده را به خطر بیندازد و همانطور که می دانید، از صادرات محصول به کشورهای دیگر نیز جلوگیری کند. باغداران باید از آفت کش ها فقط برای محصولات زراعی و آفات ذکر شده در برچسب محصول استفاده کنید و مطمئن شوند که نرخ کاربرد، تعداد کاربردها و دوره کارنس ذکر شده روی برچسب را رعایت می کنند.

باقیمانده سموم کشاورزی در مواد غذایی

Epa، اتحادیه حفاظت زیست محیطی آمریکا، قبل از مجاز کردن استفاده از یک آفت‌کش در محصولات غذایی، یک حد تحمل یا حداکثر حد باقیمانده را تعیین می کند، که مقدار باقی‌مانده آفت‌کش مجاز برای باقی ماندن در یا روی هر کالای غذایی فرآوری شده را مشخص می کند. زمانی که یک آفت کش بر اساس دستورالعمل های برچسب روی بسته بندی استفاده می شود، بقایای واقعی بعید است از این سطح تجاوز کنند. فاکتور تحمل (tolerance) نیز، سطح باقیمانده ای است که اقدامات اجرایی را آغاز می کند. یعنی اگر بقایایی بالاتر از آن سطح پیدا شود، کالا در معرض توقیف دولت های تحت این قانون قرار می گیرد.

در تعیین فاکتور “تحمل” باید به مشاهدات مطمئنی دست یافت که نشان دهنده استفاده بدون ضرر و منطقی آفت کش باید. برای رسیدن به این معیار باید موارد زیر مورد توجه قرار گیرد:

  • میزان سمیت آفت کش و محصولات مشقته آن.
  • چه مقدار و چند بار از آفت کش استفاده می شود.
  • چه مقدار از آفت کش (یعنی بقایای آن) تا زمانی که به بازار عرضه می شود و آماده می شود، در داخل یا روی مواد غذایی باقی می ماند.
  • همه راه‌های ممکن قرار گرفتن در معرض آن آفت‌کش (بقایای استفاده از هر محصول، و همچنین قرار گرفتن در معرض آب آشامیدنی و قرار گرفتن در معرض مسکونی).

REI چیست و چه تفاوتی با دوره کارنس دارد؟

تفاوت اساسی میان REI یا وقفه ورود محدود شده و دوره کارنس، آن است که REI به مدتی اطلاق می شود که میان زمان استفاده از سم وجود دارد تا زمانی که کارگران می توانند بر روی محصولات کارهای دستی انجام دهند. در حالی که دوره کارنس یا عدد PHI به برداشت محصول اشاره دارد.

سایر مطالب:

سم حشره کش اسپینوساد و کاربرد آن در کشاورزی

حشره کش ایندوکساکارب (آوانت) و آشنایی با کاربرد آن

سم حشره کش ایمیداکلوپراید (کنفیدور) و آشنایی با آن

چگونه خطر آفت کش ها را کمتر کنیم؟

به گفته سازمان بهداشت جهانی، هیچ کس نباید در معرض مقادیر ناایمن آفت کش قرار گیرد. افرادی که کار سمپاشی در مزارع، باغات، گلخانه ها یا حتی منازل را انجام می دهند باید به اندازه کافی و دقیق محافظت شوند. افرادی که مستقیماً در پخش آفت‌کش‌ها دخالت ندارند، باید در حین و بلافاصله پس از انتشار از منطقه دور باشند. اگر هزینه تهیه تجهیزات حفاظتی سمپاشی برای شما سنگین است، حداقل از ماسک و دستکش، عینک و لباس آستین بلند در زمان سمپاشی استفاده کنید. 

بهتر آن است که کار سمپاشی را به افراد متخصص بسپارید. در صورت نیاز به خدمات سمپاشی می توانید از طریق 

مصرف کنندگان می توانند مصرف باقی مانده آفت کش ها را با پوست کندن یا شستن میوه ها و سبزیجات محدودتر کنند که این امر خطرات دیگر مواد غذایی مانند باکتری های مضر را نیز کاهش می دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )