چرا بعضی درختان سیب میوه نمی دهند

0

میوه ندادن درخت سیب میتواند چندین مورد داشته باشد. هرچقدر بیشتر راجع به این موارد اطلاعات کسب کنید، طبیعتا راحت تر میتوانید مشکلات و دلایل میوه ندادن درختان سیبتان را حل کنید.

دلایل میوه ندادن درخت سیب

درخت سیب یکی از محبوب‌ ترین درخت‌هایی است که امروزه افراد زیادی اقدام به کشت آن می‌کنند اما در برخی مواقع باغداران با میوه ندادن درخت مواجه می‌شوند و این امر آن‌ها را نگران می‌کند. علت میوه ندادن درخت سیب در هر منطقه‌ به یک صورت نیست و می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. بنابر این اگر می‌خواهید بدانید که چرا گاهی اوقات درخت سیب میوه نمی‌دهد متن زیر را دنبال کنید .

علت میوه ندادن درخت سیب

مهم‌ترین دلایل میوه ندادن درخت سیب

سن درخت

اجازه ندهید ظاهر درخت شما را فریب دهد. گاهی ممکن است حتی یک درخت به‌ ظاهر سالم و خوب باشد اما در نهایت با یک درخت سیب بدون میوه مواجه شوید. بسیار مهم است که شما تمام مراحل و مراقبت‌‌هایی که برای پرورش درخت سالم سیب نیاز است را انجام دهید.

فراهم‌ کردن شرایط بهینه برای درخت و رعایت برنامه نگهداری منظم، به درخت کمک می‌کند بیشترین باردهی ممکن را داشته باشد. با این‌حال، هنوز هم عواملی وجود دارند که خارج از کنترل کشاورز و باغ‌دار است. برای مثال یکی از این عوامل سن درخت برای باردهی است.

درختان سیب به طور طبیعی چند سال اول شروع به گل دادن و تولید میوه نمی‌کنند. برخی از سیب‌ها حتی ممکن است تا ۵ الی ۱۰ سالگی ثمردهی نداشته باشند. البته درختان سیبی که روی پایه‌های کوتاه رشد می‌کنند احتمالاً تنها پس از دو یا سه سال گل‌دهی و میوه دهی خواهند داشت.

هرس بیش از حد درختان جوان یا کوددهی بیش از حد هم می‌تواند علت میوه ندادن درخت سیب باشد. حتی اگر درخت جوانی در باغ داشته باشید که گلدهی دارد، باز هم ممکن است این گل‌ها به میوه تبدیل نشوند.

رشد رویشی بیش از حد

درخت‌های سیب بیش از حد قوی، رشد رویشی بیش از حد را به قیمت کم شدن میزان گل‌دهی و میوه تجربه خواهند کرد. کوددهی بیش از حد یا هرس سنگین به‌احتمال زیاد مسئول رشد بیش از حد رویشی است که برای درخت‌ها به‌خصوص درخت سیب اتفاق می‌افتد.

درختان سیب با رشد شاخه‌های انتهایی که بین ۳۰ تا ۴۵ سانتی‌متر اندازه‌گیری می‌شود، در نظر گرفته می‌شوند. این اندازه برای تولید میوه کافی و مناسب است. رشد ساقه انتهایی که بیش از ۴۵ تا ۵۰ سانتی‌متر باشد نشان‌دهنده قدرت بیش از حد است و نیاز به کاهش مصرف کود نیتروژن یا هرس بسیار سنگین برای برقرار کردن تعادل و تأمین انرژی لازم درخت برای ثمر‌دهی دارد.

سال آوری

بسیاری از درخت‌های سیب به طور طبیعی یک سال به‌شدت گل و میوه می‌دهند و سال بعد گل‌دهی و باردهی آنها بسیار کم است. این ویژگی به‌عنوان باروری دوساله یا متناوب شناخته می‌شود و یک عامل طبیعی برای علت میوه ندادن درخت سیب است.

یک محصول سنگین یک‌ساله مانع از رشد گل در سال بعد می‌شود و بیشتر توان درخت را می‌گیرد. در نتیجه باعث می‌شود تا درخت به یک سال استراحت یا اصطلاحاً یک سال خواب نیاز داشته باشد. گلدهی و باروری منظم به طور بالقوه با تنک کردن میوه‌های کوچک در طی دو تا چهار هفته پس از شکوفه دادن، یا سم‌پاشی درختان با اسپری تنک کننده هورمونی اندکی پس از ریزش گلبرگ در طول سال‌های گل‌دهی زیاد درخت به دست می‌آید.

عدم گرده‌ افشانی

اگر درخت سیب گل‌دهی خوبی داشته باشد، اما میوه رشد نکند، یکی از عواملی که برای این مشکل باید بررسی کنید گرده‌افشانی است. اکثر گونه‌های سیب بی‌ثمر، با گرده عقیم یا تا حدی خود بارده تنها با مقداری گرده زنده هستند.

بنابراین برای اینکه بیشتر درختان سیب با موفقیت میوه تولید کنند، لازم است در باغ خود چندین گونه از درختان سیب با دوره‌های شکوفه هم‌پوشانی را در فاصله ۳۰ سانتی‌متری یکدیگر بکارید.

زنبورها مسئول اصلی انتقال گرده بین درختان هستند، بنابراین اختلال در فعالیت زنبورها مثل استفاده مداوم از آفت‌کش‌ها، باران یا باد باعث کاهش گرده‌افشانی و علت میوه ندادن درخت سیب می‌شود.

بیماری‌ها یا آفات درخت

مورد دیگری که برای علت میوه ندادن درخت سیب باید بررسی کنید، بیماری یا آفت زدگی درخت است. همه حشرات یا بیماری‌هایی که سلامت درخت را تهدید می‌کند به‌ سرعت برطرف کنید، زیرا اندازه میوه و عملکرد محصول به طور چشمگیری تحت‌تأثیر آسیب حشرات و بیماری است.

از جمله آفات مهم درخت سیب می توان به سپردار واوی و آفت شته خونی اشاره کرد. اگر در مورد نحوه تشخیص یا درمان مشکلات حشرات یا بیماری مطمئن نیستید، برای کمک و دریافت راهنمایی‌های بیشتر می‌توانید با متخصصی و مشاوران ما در امداد کشاورز ارتباط داشته باشید.

همچنین اگر باغ سیب دارید، می توانید از طریق دکمه زیر، درخواست خود را برای بازدید حضوری کارشناسان امداد کشاورز از باغ خود ثبت کنید.

سایر مطالب:

معرفی و نگهداری درخت سیب

عدم تغذیه مناسب درخت سیب 

درخت سیب، مانند هر درخت میوه دیگری ، به تغذیه و تقویت ، برای ادامه رشد و باردهی نیاز دارد. اما مساله مهم این است که ماده غذایی مورد نیاز درخت به درستی تشخیص داده شود.

اصولی ترین روش برای تشخیص کود مورد نیاز درخت، انجام آزمون خاک است. اما برخی علائم دیگر نیز می تواند در تشخیص کود مورد نیاز از جمله اوره، نیترات، کلسیم، فروت ست و … به ما کمک کند. 

مسائل زیست‌محیطی

اگر همه مواردی که گفتیم را به‌عنوان علت میوه ندادن درخت بررسی کردید و متوجه شدید درخت سیب شما سالم است اما میوه نمی‌دهد، ممکن است به دلیل مسائل آب‌وهوایی باشد. درختان میوه برای پایان‌دادن به خواب و تشویق جوانه زدن بهار به یک دوره هوای سرد نیاز دارند.

اگر منطقه‌ای که درخت سیب در آن پرورش پیدا می‌کند زمستان‌های معتدلی داشته باشد، رشد درخت کند و دوره گلدهی طولانی خواهد بود. درنتیجه، این موضوع باعث می‌شود تا درخت مستعد آسیب سرمازدگی شود و بر تولید میوه اثرگذار خواهد بود.

برای محافظت و حفظ رطوبت، یک‌لایه مالچ ۵ تا ۸ سانتی‌متری در اطراف درخت قرار دهید، اما با تنه آن تماس نداشته باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )