آشنایی با انواع سموم ارگانیک در کشاورزی

0

سموم ارگانیک یا آفتکشهای سازگار با محیط زیست می توانند ما را در رسیدن به محصولات ارگانیک یاری دهند. این نهاده ها بدون زمان بوده و جایگزین خوبی برای سموم پر خطر شیمیایی هستند.

سموم ارگانیک

مواد اولیه موجود در این سموم اغلب پایه ارگانیک دارند و از طبیعت، گیاهان و گاها مواد معدنی تولید شده‌اند تا علاوه بر جلوگیری و تأثیر بر آفت موجب شادابی و رشد بهتر گیاهان و درختان هم شوند. دقت کنید قبل از اینکه نیاز به سم پیدا کنیم باید تغذیه گیاهان رو انجام دهیم تا مقاوم شوند و نیاز به آفتکش‌ها پایین بیاید.

بعد از گرفتار شدن نیز ابتدا از راه‌های طبیعی جلوی آفات را بگیریم و یا از سموم ارگانیک استفاده کنیم و درنهایت اگر چاره‌ای نبود سراغ سموم شیمیایی برویم.

سموم ارگانیک

انواع نمونه و کاربرد سموم ارگانیک

صابون حشره کش پالیزین:

حشره کش و کنه کش تماسی جهت کنترل گونه های مختلفی از شته ها، مگس سفید گلخانه، زنجرک ها و شپشکهای نباتی و همچنین انواع کنه های زیان آور می باشد. ماده موثره آن روغن نارگیل به همراه عصاره های گیاهی است و میزان مصرف آن نیز ۱.۵ تا ۲.۵ در هزار می باشد.

تنداکسیر:

حشره کش حاوی عصاره سیر و فلفل قرمز که گونه های مختلف تریپس، مینوز، شپشکها و لاروهای برگخوار و همچنین کنه قرمز مرکبات را به خوبی کنترل می کند. میزان مصرف آن ۲ تا ۳ در هزار می باشد. این محصول به تنهایی می تواند به عنوان یک حشره کش و کنه کش قوی در باغات مرکبات مورد استفاده قرار می گیرد.

کالیبان:

قارچ کش تماسی جهت پیشگیری و درمان بیماری سفیدک پودری و برخی بیماریهای دیگر قارچی در اندام های هوایی گیاهان بکار می رود. ماده موثره آن بی کربنات پتاسیم بوده و به میزان ۵ در هزار توصیه می شود.

کیتو پلاس:

نقش تغذیه ای و قارچکشی داشته و جهت کنترل سفیدک دروغی در محصولات و کشاورزی ارگانیک با نسبت ۲ تا ۳ در هزار کاربرد دارد.

سپیدان:

پودر قابل تعلیق در آب بوده که جهت دور کردن حشرات و کاهش چشمگیر خسارت آنها و مهمتر از آن کاهش خسارت آفتاب سوختگی در باغات میوه کاربرد دارد. ماده موثره آن شامل کائولین فرآوری شده حاوی سیلیکاتهای آلومینیوم بوده و دوغاب آن با دز ۵۰ در هزار بر روی درختان در معرض خطر آفتاب سوختگی اسپری می شود.

سایر مطالب:

تاثیر کیفیت آب بر عملکرد سموم کشاورزی

روغن چریش حشره کشی ارگانیک

سیترال:

روغن امولوسیون شونده گیاهی حاوی عصاره پوست مرکبات است که محلول ۵ در هزار در فصل رشد و سم پاشی های تابستانه و ۲۰ در هزار در سم پاشی های زمستانه به همراه سموم حشره کش و کنه کش توصیه شده جایگزین خوبی برای روغن های پارافینی می باشد.

بافرین:

مایع اسیدی غلیظ جهت کاهش قلیائیت و تثبیت PH آب مورد استفاده در محلول های سم پاشی بوده که موجب افزایش دوام و کارآیی سموم می شود. ماده موثره آن بافر اسید فسفریک بوده که به میزان ۰.۵ تا ۱ در هزار در محلول سمی توصیه می شود.

فریکول:

طعمه حلزون کش بدون سموم شیمیایی است که به صورت انتخابی عمل نموده و حاوی یک درصد فسفات آهن بوده که جهت کنترل گونه ای مختلف حلزون و راب مورد استفاده قرار می گیرد.

میزان مصرفآن ۲ تا ۵ گرم در هر متر مربع است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )