بیماری زنگ انجیر و چگونگی کنترل آن

1

بیماری زنگ انجیر یک بیماری قارچی است که توسط گونه ای قارچ به نام ” Cerotelium fici ” ایجاد می شود. قارچ عامل این بیماری برای تکثیر و گسترش به سطح برگ احتیاج دارد. این بیماری در صورت تشدید باعث ریزش زود هنگام برگ درختان انجیر می شود.

بیماری زنگ انجیر

در بیماری زنگ ابتدا تعدادی لکه زرد در سطح بالای برگها ایجاد می شود با گسترش بیماری ، تعداد لکه ها افزایش پیدا کرده و تمام سطح برگ را فرا می گیرند. در ادامه رنگ لکه ها تغییر کرده و قهوه ای رنگ می شوند. و در زیر برگ ها پوستول های جوش مانندی ایجاد شده و سطح برگ انجیر شبیه به آهن زنگ زده در می آید.

این بیماری ممکن است به میوه انجیر نیز سرایت کند که در آن صورت سوراخ های بر روی میوه ظاهر می شوند. این سوراخ ها به رنگ قرمز مایل به قهوه ای ، دایره ای شکل و به قطر ۰٫۵ میلی متر هستند. گاهی مواقع در پی تشدید این بیماری لکه های روی سطح برگ کاملا به هم پیوسته می شوند که این امر باعث می شود برگها زرد شده و ریزش کنند.

بیماری زنگ انجیر

علایم بیماری زنگ انجیر:

علائم اولیه بیماری گیاهی زنگ انجیر روی سطح بالایی برگ، شامل نقاط کوچک و متمایل به زرد می باشد. در ادامه روند بیماری تعداد و اندازه لکه ها گسترش یافته و به رنگ آجری در می آیند. به طور معمول در اطراف لکه های نارنجی، حاشیه باریک قرمز رنگ نیز قابل مشاهده است.

نشانه های بیماری در سطح پایینی برگ شامل لکه های آجری و کمی برآمده می باشد. آلودگی شدید درختان باعث زرد و خشک شدن برگ ها می شود. در بعضی مواقع لکه های کوچک آجری رنگ روی میوه نیز مشاهده می شود.

سایر مطالب:

انواع محصول انجیر از نظر درخت و میوه

بیماری ترشیدگی میوه انجیر و مبارزه با آن

عامل بیماری، نحوه انتشار و چرخه زیستی زنگ انجیر:

عامل بیماری گیاهی زنگ انجیر قارچ Cerotelium fici می باشد. زمستان گذرانی عامل بیماری روی برگ های آلوده ی سطح خاک صورت می گیرد.

شرایط آب و هوایی مرطوب و محدوده دمای ١٨ الی ٢۵ درجه سانتی گراد تاثیر زیادی در رشد عامل بیماری دارد. جابجایی عامل بیماری توسط باران و آبیاری پاششی صورت می گیرد.

راه های پیشگیری و کنترل بیماری زنگ انجیر:

  • اجتناب از آبیاری بارانی
  • هرس و افزایش تهویه مناسب درختان
  • کوددهی و تغذیه مناسب درخت
  • جمع آوری و سوزاندن برگ های آلوده
1 نظر
  1. علیرضا ابارقی می گوید

    من هر روز برگای درخت انجیر رو اب میپاشم با این حسااب که شما میگین ابیاری بارانی باعث قارچ میشه نباید این کار رو بکنم؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )