درباره بیماری ترشیدگی میوه انجیر و پیشگیری آن

0

بیماری ترشیدگی میوه انجیر یکی از بیماری های مهم درختان انجیر است که هر ساله خسارات زیادی را به باغات انجیر وارد می کند. در این مقاله با نوع بیماری ، عامل بیماری ، ناقلین و نحوه مبارزه با آن آشنا خواهید شد.

بیماری ترشیدگی میوه انجیر

انجیر به دلیل شیرین بودن بسیار مطلوب حشرات بوده و در صورتیکه بدلیل رسیدن ترک بردارد منافذ ورودی مناسبی برای حشرات فراهم می کند که این خود می تواند عاملی برای ترشیدگی میوه باشد. بیماری درایران ناشی از مخمر Hanseniospora osmophila است که با مگس سرکه یا سوسک میوه انجیر از طریق چشم میوه انجیر به داخل آن انتقال می‌یابد. این مخمر‌ها باعث ترشیدگی، ایجاد بوی الکل و تغییر رنگ میوه می شوند.

ترشیدگی میوه انجیر در ایران نعیم و اخیانی (۱۳۶۲) نخستین بار شیوع این بیماری را در باغهای انجیر کاشان گزارش کردند. ترشیدگی میوه انجیر که «تخمیر گوشت میوه انجیر» هم نامیده می شود، در بیشتر مناطق انجیر کاری ایران از جمله یزد و استهبان و دیگر کشورهای میوه خیز جهان شیوع دارد و در انواع انجیر دیده میشود.

بیماری ترشیدگی میوه انجیر

علایم بیماری ترشیدگی میوه انجیر

نشانه های این بیماری هنگام رسیدن میوه و باز شدن منفذ آن ظاهر می شوند. در این هنگام ابتدا گوشت (پالپ) داخل میوه به رنگ صورتی در می آید، پس از آن لهیده می شود و سپس ممکن است شیرابه غلیظی به رنگ صورتی یا زرد از منفذ میوه به خارج جریان پیدا می کند.

بنابراین در این مرحله حبابهای گاز در گوشت داخلی و لهیده انجیر تشکیل می شوند و بوی تخمیر الکلى و ترشیدگی از میوه پوسیده به مشام می رسد.

در مراحل آخر، لایه ای کف مانند محتوی سلولهای مخمری عامل بیماری در سطح گوشت لهیده میوه تشکیل می شود.

تعداد زیادی از این میوه های پوسیده و لهیده از سرشاخه ها جدا شده، به زمین می ریزند و بعضی از آنها هم چروکیده و خشکیده، روی سرشاخه ها باقی می مانند.

عامل بیماری

بیمارگر ترشیدگی میوه انجیر نوعی قارچ مخمری از تیره Saccharomycodaceae، راسته Saccharomycetales با نام علمی Hanseniaspora vineae است.

اندام رویشی قارچهای این تیره به صورت سلولهای مخمری لیمویی شکل است. سلولهای مخمری معمولا به حالت دو قطبی جوانه می زنند و در بعضی از گونه ها ریسه های دروغی هم تشکیل می شوند.

سایر مطالب:

انواع محصول انجیر از نظر درخت و میوه

بیماری زنگ انجیر و چگونگی کنترل آن

حشرات ناقل بیمارگر

مطالعات انجام شده در ایران و نیز در کشورهای خارج نشان می دهند که مگس سرکه (.Drosophila sp) و سوسک کارپو فیلوس (.Carpophilus sp) نقش عمده در انتشار سلولهای مخمری عامل بیماری از میوه ای به میوه دیگر دارند.

این حشرات به سوی میوه های پوسیده و تخمیر شده جلب می شوند و به علت جثه کوچکی که دارند از منفذ میوه ها به داخل آنها وارد شده، گوشت داخل میوه ها را آلوده می سازند.

مبارزه با مگس سرکه و سوسک کارپوفیلوس و کاهش جمعیت آنها به ویژه هنگام رسیدن میوه های انجیر در مهار بیماری ترشیدگی میوه انجیر مؤثرند، ولی کنترل حشرات ناقل عامل بیماری عملا مقدور نیست.

کنترل بیماری ترشیدگی میوه انجیر

این بیماری بنا به ذات خود فاقد روش‌های کنترلی است و تنها روش کاهش آن مدیریت بهداشت باغ و قرنطینه آن است. مبارزه با ناقلین نیز گرچه در کاهش این بیماری مؤثر است اما در عمل امکان‌پذیر نیست.

یکی از راهکارهای کاهش این بیماری قراردادن ظروف محتوی آب و شکر غلیظ در باغات به‌منظور جلب حشرات به سمت این ظروف و در نتیجه کاهش حمله به میوه‌های در حال رسیدن است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )