دلایل بنفش شدن برگ‌های گوجه‌فرنگی

0

رایج‌ترین دلیل بنفش شدن برگ‌های گوجه‌فرنگی کمبود پتاسیم است. سایر مشکلات مربوط به مواد مغذی مانند سوختگی برگ و آلودگی‌های ویروسی و آفتی هم باعث همین مشکل می‌شوند. برای فهمیدن این دلایل مختلف، درمان‌های ممکن و روش‌های پیشگیری ادامه مطلب را بخوانید.

دلایل بنفش شدن برگ‌های گوجه‌فرنگی

بنفش شدن برگ‌های گوجه‌فرنگی

کمبود پتاسیم

پتاسیم در تقویت فتوسنتز نقش مهمی ایفا می‌کند (فرایندی که در آن گیاهان از خورشید انرژی دریافت می‌کنند). گوجه‌های تازه نمی‌توانند به راحتی، به همان میزانی که از خاک گرم پتاسیم جذب می‌کنند، از خاک سرد پتاسیم جذب کنند. به همین دلیل است که وقتی در خاک سرد کاشته می‌شوند ممکن است برگ‌هایشان برای مدتی زرد یا بنفش شوند. با گرم شدن خاک، ممکن است برگ‌ها به رنگ سبز طبیعی‌شان بازگردند. با این حال، احتمالا گیاهان در ادامه‌ی فصل رشد از رشد باز بمانند، و در نتیجه گل‌های کمی تولید کنند یا اصلا گل ندهند، میوه کم بدهند یا اصلا میوه ندهند.

درمان

برای درمان کمبود پتاسیم، گیاهان گوجه‌فرنگی را با کودی تغذیه کنید که پتاسیم بالایی داشته باشد. کودهایی مانند سولفات پتاس، غذای گوجه، یا منابع پتاسیم اورگانیک مشخصی که از فرآوری چغندر قند بدست می‌آیند را انتخاب کنید.

کمبود فسفر

ممکن است بوته گوجه برای جذب فسفر از خاک سرد و مرطوب خیلی تلاش کند. وقتی برگ‌های گوجه کمبود پتاسیم دارند ممکن است زرد یا بنفش شوند، کمبود فسفر باعث می‌شود برگ‌ها بنفش یا سبز تیره شوند. بوته‌های گوجه‌ای که کمبود فسفر دارند ممکن است بازماندن از رشد، لکه‌های نکروز و برگ فنجانی را تجربه کنند. تمام این علائم با احتمال بیشتری روی برگ‌های پیرتر ظاهر می‌شوند. این مسئله می‌تواند باعث تاخیر در شکوفه زدن یا تاخیر در رشد شود.

درمان

بوته‌هایی که کمبود فسفر دارند را با کودی مانند سوپرفسفات یا پودر استخوان تغذیه کنید.

سوختگی ناشی از نور

بسته به نوری که برای رشد انتخاب می‌کنید و تنوع گوجه‌هایی که از بذر رشد می‌کنند، ممکن است برگ‌ها بنفش یا قرمز شوند، کمرنگ شوند یا دچار سوختگی ناشی از آفتاب شوند یا کم کم پیچ خورده و خشک به نظر برسند. این می‌تواند به دلیل نزدیک بودن جوانه به نور یا در کل دریافت زیاد نور باشد.

درمان

طبیعتا نور را تنظیم کنید، اگر لازم بود، کود مخصوص جوانه اسپری کنید. از دستورالعمل روی بطری پیروی کنید. مراقب باشید خیلی اسپری نکنید، چون کود زیاد هم می‌تواند باعث سوختگی جوانه شود.

سایر مطالب:

راه های کنترل بیماری آنتراکنوز گوجه فرنگی

علت قرمز نشدن گوجه ‌فرنگی

آلودگی ویروسی

بعضی از آلودگی‌های ویروسی هم باعث لوله شدن برگ‌های گوجه‌فرنگی می‌شوند. مگس سفید، ویروسی که باعث می‌شود برگ گوجه‌فرنگی پیچ‌خورده و زرد شود، باعث می‌شود برگ‌ها فنجانی شوند یا رنگشان سبز کم رنگ شود. همچنین ممکن است لبه برگ‌ها زرد شود یا آوندهای زیر برگ بنفش شوند. در نتیجه، ممکن است تولید گل و میوه متوقف شود.

ویروس مربوط به پیچ‌خوردگی توسط برگ‌ورجه‌ی چغندر منتقل می‌شود، که از نواحی جنوبی مهاجرت کرده و در بهارهای خشک و گرم با بادهای جنوب غربی خطر جدی‌تری را ایجاد می‌کند. گیاهانی که با این ویروس آلوده شده‌اند زرد می‌شوندو رشدشان متوقف می‌شود. برگچه‌های بالاتر لوله می‌شوند و در امتداد آوندها بنفش می‌شوند. برگ‌ها و ساقه‌ها سفت می‌شوند. میوه زود می‌رسد.

مشکل بالقوه دیگر این است که گوجه با توسپوویروس که لکه‌های نکروز گل‌حنا/پلاسیده لکه دار شود، که توسط تریپس گل غربی حمل شده‌است. در حالیکه این ویروس‌ها ابتدا فقط در محصولات تجاری گوجه‌فرنگی اتفاق می‌افتادند اما اکنون در برخی از باغ‌های خانگی هم مشکل ایجاد کرده‌اند. علائمی شامل لکه‌های قهوه‌ای تیره تا بنفش روی برگ‌ها، نواحی تیره‌ای که روی ساقه پراکنده می‌شوند و ماشرا ایجاد می‌کنند. بافت برگ خشک می‌شود. حلقه‌های زرد یا لکه‌هایی روی میوه ممکن است بوجود آیند. ممکن است میوه تغییر شکل دهد.

درمان

از پوشش‌های ردیفی برای حفظ بوته‌های گوجه‌فرنگی استفاده کنید. وقتی گوجه پژمرده و خالدار شد، بخش‌های خراب شده را حذف کنید و از بین ببرید. تریپس گل غربی که این بیماری را منتقل می‌کنند تقریبا کنترلشان حتی با صابون، نفت و گرد سولفور غیر ممکن است.

شما میتوانید بهترین بذر گوجه فرنگی را از فروشگاه های اینترنتی شاپ ثمر و آفتاب خریداری کنید.

آلودگی توسط حشرات

حشرات کوچکی که دم‌باغی (بورلتیلا هورتنزیز) نام دارند ممکن است به جوانه‌های کوچک گوجه‌فرنگی آسیب بزنند. دم‌باغی‌ها بسیار کوچک، بنفش تیره با لکه‌های زرد هستند، بال ندارند اما از اندام دم مانند چنگالی برای پرتاب خود به هوا استفاده می‌کنند. آن‌ها برگ‌ها را می‌خورند و چاله‌های کوچکی درون بوته‌های کوچکی که نزدیک سطح خاک هستند ایجاد می‌کنند. معمولا کنترل آن‌ها یا درمان بوته‌های گوجه‌فرنگی ضروری نیست.

چطور از بنفش شدن برگ‌های گوجه‌فرنگی جلوگیری کنیم

کاشتن گوجه‌فرنگی در گلدان می‌تواند از بسیاری از مشکلات ناشی از بیماری‌ها و آفات جلوگیری کند. از کاشت بسیار زودهنگام گوجه‌فرنگی اجتناب کنید چون ممکن است بخاطر سرمای آخر بهار بمیرند یا در جذب مواد مغذی از خاک سرد دچار مشکل شوند. پتاسیم در خاکی که سبک، ماسه‌ای یا گچی باشد زودتر شسته می‌شود و از بین می‌رود، در حالیکه خاک رس سنگین‌تر پتاسیم را به طور طبیعی حفظ می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )