آفت شته جالیز یکی از مهمترین آفات و بیماریهای خربزه

0

آفت شته جالیز در ایران از ابتدا در سال ۱۳۱۷ توسط افشار تحت عنوان شته جالیز گزارش شد همانطورکه از نام علمی شته پیداست میزبان اصلی آن پنبه است ولی در کل شته مزبور پلی فاژ بوده و در بعضی کشورها بنام شته جالیز معروف است.در اصفهان کشاورزان به ان شته چراغ روغنی می گویند.

آفت شته جالیز

آفت شته جالیز یکی از مهمترین آفات و بیماریهای خربزه

مشخصات آفت شته جالیز

یکی از آفات مهم خربزه شته جالیز می باشد. این حشرات گلابی شکل با بدنی نرم و دارای قطعات دهانی زننده-مکنده هستند. آن ها خرطوم خود را به داخل رگبرگ یا بافت گیاهی فرو می کنند و شیره گیاه را می مکند و سپس شیره را از خود دفع می کنند. زندگی شته جالیز به صورت گروهی وکلنی است و ابتدا در زیر برگ ها مستقر شده و بعد می تواند تمام گیاه را آلوده کند. . شته ماده بدون بال و رنگ هایی مانند زرد مایل به سبز یا قهوه ای تیره دارد.

-شکل آن بیضوی می باشد .

-طول بدن شته های بال دار قدری کوچکتر از شته های بدون بال می باشد.

– رنگ لارو شته ها زرد یا سبز می باشد.

سایر مطالب:

بیماری های ویروسی و علفهای هرز خربزه را چگونه کنترل کنیم!؟

آفت مگس جالیز ،علایم و چگونگی کنترل آن

خسارت آفت 

-مکیدن شیره نباتی گیاه باعث فقر مواد کربوهیدراته شده و گیاه را از رشد و نمو باز می دارد.

-در گیاهان آلوده برگ ها پیچیده شده و گل ها می ریزند.

-زیان های شته ها را می توان به دو دسته تقسیم کرد.

الف- خسارت مستقیم شامل توقف رشد در اثر ایجاد حالت تشنگی و کمبود مواد غذایی در گیاه و ایجاد تغییرات فیزیولوژیک از طریق تزریق آنزیم به داخل بافت ها است.

ب- خسارت غیر مستقیم که شامل استقرار قارچ های کپکی دوده ای رنگ به نام فوماژین و کاهش فتوسنتز گیاه در اثر دفع عسلک و نیز انتقال بیماری های ویروسی (مانند موزاییک هندوانه) و ایجاد کوتولگی یا مرگ می باشد.

روش های پیشگیری و کنترل آفت

-از بین بردن هرگونه پناهگاه شته ها از جمله علف های هرز میزبان

-برای مبارزه بیولوژیک با شته ها استفاده از کفشدوزک ها مانند کفشدوزک 7 نقطه ای، زنبورهای پارازیتوئید شته بالغ، مگس های سیرفیده و بالتوری ها

-برای کنترل شیمیایی این آفت می توان از حشره کش های با منشا طبیعی مانند دی-اتانل آمید، روغن نارگیل(پالیزین) و نیکوتین استفاده نمود. سموم دیکلرووس و نیز پی متروزین که دارای دوره کارنس پایین هستند برای کنترل شته ها توصیه شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )